AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Hudební dramaturgie v animovaném filmu 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
309HDA2
Název předmětu:
Hudební dramaturgie v animovaném filmu 2
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
2/T
Typ předmětu:
povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
1. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
2
Garant předmětu:
Miroslav WANEK
Jméno přednášejícího:
Miroslav WANEK
Cíle studia:

Cílem studia v tomto semestru je seznámit studenty s tzv. hudebními komponenty, tedy základními stavebními kameny veškeré hudby a naučit je tak vnímat tyto vlastnosti a využít je při výběru hudby či zadávání hudby hudebnímu skladateli.

Hlavní důraz je kladen na rytmus, metrum a tempo. Studenti by se měli naučit vnímat především metrum, neplést si ho s rytmem a využívat ho pak správně při animaci. Měli by se také naučit zhotovit a používat tzv. slepou partituru a seznámit se s matematickými vzorci pro výpočet tempa, frame position, případně metra či jiných parametrů.

Studenti by se měli umět orientovat v celém procesu ozvučení filmu.

Způsob uskutečnění:

1. Přednášky

2. Ukázky a jejich analýza

3. praktická cvičení

Prerekvizity a korekvizity:

Je důležité, aby studenti využívali své znalosti z předchozího semestru v oblasti vlastnosti tónů a základů hudební nauky.

Doporučené nepovinné složky programu:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu

Obsah předmětu:

1. Účinek hudebního materiálu. Hudební komponenty ? obecně jejich definice. Melodie, harmonie ? podrobně, význam obou komponent, princip jejich vzniku a praktické využití v hudební dramturgii.

2. Hudební komponenty ? metrum a rytmus. Definice metra, výčet druhů, historická geneze, vazba na animaci, nápadné momenty při pokusech o jeho stanovení, poslech nahrávek, vyťukávání, analýza. Vyzdvižení důležitosti znalosti metra pro animaci na hudbu. Pojmy ? takt, taktová čára, vlastnosti taktů, notový part, hudební partitura.

3. Hudební komponenty ? metrum. poslech nahrávek, vyťukávání, analýza. Tempo, vazba na metrum, vazba na animaci, matematické vzorce pro stanovení tempa nebo „Frame position“ při animaci na daný vzorek hudby ? úvod.

4. Hudební komponenty ? metrum a tempo. Matematické vzorce pro stanovení tempa nebo „Frame position“ při animaci na daný vzorek hudby ? pokračování, procvičování. Studenti dostávají slovní zadání na výpočet tempa při znalosti počtu taktů a metra a celkové délky vzorku a na výpočet FP při znalosti tempa apočtu dob daného vzorku atd.

5. Hudební komponenty ? ostatní , vyjmenování se stručnou charakteristikou.

Fonismus, fotismus ? definice a ukázky.

Adjektiva užívaná k popisu hudby ? teplota, chuť, zrak, hmat, emoce, prostor, čas, podoba

7. Animace na hudbu. Příprava k animaci formou tzv. slepé partitury. Demonstrace vzniku slepé partitury na konkrétní hudební ukázce. Animace na hudební partituru, využití znalostí metra a tempa.

8. Seznámení s programem Sonar a Soundforge, využití obou programů při stanovení tempa, přípravě slepé partitury, testování vhodnosti výběru hudby pro danou scénu, testování správně synchronizace metra a pohybu ve filmu, výběr vhodných hud. nástrojů, casting dabingových hlasů atd.

9. Demonstrace pracovního postupu formou zrychlené „výroby“ zvukové stopy k vybrané ukázce „němého“ filmu. Studenti sami vyberou hudbu, nahrají či vyberou ruchy a dialogy a umístí je do stop, smíchají a vyexpedují „hotový“ ozvučený film.

Studijní materiály:

Ivo Bláha ? Zvuková dramaturgie v AVD, AMU 2004

Luděk Zenkl ? ABC hudební nauky, Editio Barenreiter, 2007

Ján Grečnár ? Filmová hudba od nápadu po soundtrack, Ústav hudobnej vedy, Bratislava 2005

Scott Garrigus ? Sonar, Computer Press, 2007

Scott Garrigus ? SoundForge, Computer Press, 2005

Většinu studijního materiálu ale získají studenti pouze na přednáškách, které ovšem existují i v písemné podobě a jsou studentům k dispozici

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Přednáška, odborná cvičení, analýza ukázek

Metody a kritéria hodnocení:

Kredity jsou uděleny na základě:

- aktivity na přednáškách a cvičeních

- absolvování závěrečného testu

- docházka

Během semestru se vyžaduje aktivní účast na přednáškách, která je podmínkou k získání zápočtu. Závěrečný test je písemný a týká se ověření znalostí z vlastností hudby. Součástí testu je i praktická část a to vytvoření slepé partitury na zadanou hudební ukázku.

Celkové hodnocení se skládá ze 20% z hodnocení aktivity na přednáškách, 60% z písemné zkoušky a 20% z docházky.

Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na přednáškách, docházka alespoň 50% a absolvování písemného testu, který je bodován a k zápočtu je třeba dosáhnout alespoň 40% bodů.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 420
Učebna KAT

(Lažanský palác)
WANEK M.
09:50–11:25
(přednášková par. 1)
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet309HDA2.html