Hudební dramaturgie v animovaném filmu 2
- Kód předmětu:
- 309HDA2
- Název předmětu:
- Hudební dramaturgie v animovaném filmu 2
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 2/T
- Typ předmětu:
- povinný předmět
- Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- 1. ročník
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 2
- Garant předmětu:
- Miroslav WANEK
- Jméno přednášejícího:
- Miroslav WANEK
- Cíle studia:
-
Cílem studia v tomto semestru je seznámit studenty s tzv. hudebními komponenty, tedy základními stavebními kameny veškeré hudby a naučit je tak vnímat tyto vlastnosti a využít je při výběru hudby či zadávání hudby hudebnímu skladateli.
Hlavní důraz je kladen na rytmus, metrum a tempo. Studenti by se měli naučit vnímat především metrum, neplést si ho s rytmem a využívat ho pak správně při animaci. Měli by se také naučit zhotovit a používat tzv. slepou partituru a seznámit se s matematickými vzorci pro výpočet tempa, frame position, případně metra či jiných parametrů.
Studenti by se měli umět orientovat v celém procesu ozvučení filmu.
- Způsob uskutečnění:
-
1. Přednášky
2. Ukázky a jejich analýza
3. praktická cvičení
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Je důležité, aby studenti využívali své znalosti z předchozího semestru v oblasti vlastnosti tónů a základů hudební nauky.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu
- Obsah předmětu:
-
1. Účinek hudebního materiálu. Hudební komponenty ? obecně jejich definice. Melodie, harmonie ? podrobně, význam obou komponent, princip jejich vzniku a praktické využití v hudební dramturgii.
2. Hudební komponenty ? metrum a rytmus. Definice metra, výčet druhů, historická geneze, vazba na animaci, nápadné momenty při pokusech o jeho stanovení, poslech nahrávek, vyťukávání, analýza. Vyzdvižení důležitosti znalosti metra pro animaci na hudbu. Pojmy ? takt, taktová čára, vlastnosti taktů, notový part, hudební partitura.
3. Hudební komponenty ? metrum. poslech nahrávek, vyťukávání, analýza. Tempo, vazba na metrum, vazba na animaci, matematické vzorce pro stanovení tempa nebo „Frame position“ při animaci na daný vzorek hudby ? úvod.
4. Hudební komponenty ? metrum a tempo. Matematické vzorce pro stanovení tempa nebo „Frame position“ při animaci na daný vzorek hudby ? pokračování, procvičování. Studenti dostávají slovní zadání na výpočet tempa při znalosti počtu taktů a metra a celkové délky vzorku a na výpočet FP při znalosti tempa apočtu dob daného vzorku atd.
5. Hudební komponenty ? ostatní , vyjmenování se stručnou charakteristikou.
Fonismus, fotismus ? definice a ukázky.
Adjektiva užívaná k popisu hudby ? teplota, chuť, zrak, hmat, emoce, prostor, čas, podoba
7. Animace na hudbu. Příprava k animaci formou tzv. slepé partitury. Demonstrace vzniku slepé partitury na konkrétní hudební ukázce. Animace na hudební partituru, využití znalostí metra a tempa.
8. Seznámení s programem Sonar a Soundforge, využití obou programů při stanovení tempa, přípravě slepé partitury, testování vhodnosti výběru hudby pro danou scénu, testování správně synchronizace metra a pohybu ve filmu, výběr vhodných hud. nástrojů, casting dabingových hlasů atd.
9. Demonstrace pracovního postupu formou zrychlené „výroby“ zvukové stopy k vybrané ukázce „němého“ filmu. Studenti sami vyberou hudbu, nahrají či vyberou ruchy a dialogy a umístí je do stop, smíchají a vyexpedují „hotový“ ozvučený film.
- Studijní materiály:
-
Ivo Bláha ? Zvuková dramaturgie v AVD, AMU 2004
Luděk Zenkl ? ABC hudební nauky, Editio Barenreiter, 2007
Ján Grečnár ? Filmová hudba od nápadu po soundtrack, Ústav hudobnej vedy, Bratislava 2005
Scott Garrigus ? Sonar, Computer Press, 2007
Scott Garrigus ? SoundForge, Computer Press, 2005
Většinu studijního materiálu ale získají studenti pouze na přednáškách, které ovšem existují i v písemné podobě a jsou studentům k dispozici
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Přednáška, odborná cvičení, analýza ukázek
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity na přednáškách a cvičeních
- absolvování závěrečného testu
- docházka
Během semestru se vyžaduje aktivní účast na přednáškách, která je podmínkou k získání zápočtu. Závěrečný test je písemný a týká se ověření znalostí z vlastností hudby. Součástí testu je i praktická část a to vytvoření slepé partitury na zadanou hudební ukázku.
Celkové hodnocení se skládá ze 20% z hodnocení aktivity na přednáškách, 60% z písemné zkoušky a 20% z docházky.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na přednáškách, docházka alespoň 50% a absolvování písemného testu, který je bodován a k zápočtu je třeba dosáhnout alespoň 40% bodů.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - magistr (oborový předmět)