Vizualizace psycho-akustického prostoru
- Kód předmětu:
- 309VPAP
- Název předmětu:
- Vizualizace psycho-akustického prostoru
- Způsob ukončení:
- zápočet
- Rozsah:
- 1/D
- Typ předmětu:
- povinný předmět
- Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- 1. ročník
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 1
- Garant předmětu:
- Vladimír MERTA
- Jméno přednášejícího:
- Vladimír MERTA
- Cíle studia:
-
Hudebně-dechové osahávání prostoru. Akustické signály, hudební archetypy na vlastní kůži. Zobrazit vlastní i cizí hudební podněty, prožít prvky pohybu na hudbu, zaznamenat je formou hravého storyboardu.
- Způsob uskutečnění:
-
Dílna během letního kurzu v Poněšicích.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Vlastní tělo, náznakový kostým, stylizované gesto, rekvizity sebrané v okolí. Oživení předmětů jako doprovod souběžně probíhajícího cvičení pixilace.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Akce Hlasohled , vedené Ridinou Ahmed, Petrem Vášou.
- Obsah předmětu:
-
Doplňující interaktivní cvičení, ve kterých si posluchač kurzu Synkretické vnímání hudby v Animovaném Filmu sám na sobě ověří rozdíly ve vnímání, vyjadřování a sdílení hudebních nápadů a podnětů.
Cvičení probíhá vždy na základě konkrétní situace, se kterou se režisér či animátor setkává:
0.Rozpouštění tenzí, dechová cvičení, společné prožívání základních pojmů, se kterými pracuje skladatel (rytmus, tempo, tón, barva tónu, téma, průběh melodie, refrén, dur-mollové cítění, budování napětí a jeho rozvádění, harmonizace a jejich vývoj (stupňování, kontrast, podobnost, imitace).
1.Styl a stylizace hudebního vjemu
2.Typické užití
3.Slovně-vizuální zpracování studentova podnětu
4.Výměna rolí - „dirigent“ a „sbor“.
5.Slova a zvuk, artikulace, solmizace, převzaté téma (lidová balad, současná píseň) a jejich tvůrčí obměny (změny tempa, tónorodu, synkopace, perzifláž). Variace a jejich užití v AF.
6.Vizualizace slyšeného, improvizované partitury.
7.Vizuální projev, inspirovaný probíranými hudebními postupy.
8.Hudební prezentace - základy vnímání prostoru, práce s ozvěnou a okolními reálnými zvuky.
Používané postupy:
Naladění (dechová cvičení, cviky na odstranění trémy, ukotvení, soustředění na výkon teď a tady).
Společné tleskání, solmizace, zpěv melicky nosných slov, gesticko-pohybové prožívání textu.
Zpětná vazba, sdílení pocitů z hudby, hledání slovního vyjádření hudebních pocitů.
Metody oslovení skladatele (zvuková schémata, dynamika průběhu, zvukové plány a jejich prolínání).
Návaznost:
Studenti si ozřejmí pojmy, které slyšeli během výuky, prožijí na vlastní kůži rozdíly ve vnímání a vyjadřování režiséra a skladatele.
- Studijní materiály:
-
V. Marek: Tajné dějiny hudby, J. Fujak: Slovenské hudební alternativy, časopisy Uni, Harmonie, webové stránky muzikantů, U-Tube.
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Průběžně pracujeme na storyboardech, přehráváme si je s improvizovaným hudebním doprovodem.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Společně probíráme silné stránky i slabiny, společně se dohodneme na doplňující práci.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (oborový předmět)