AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Vizualizace psycho-akustického prostoru

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
309VPAP
Název předmětu:
Vizualizace psycho-akustického prostoru
Způsob ukončení:
zápočet
Rozsah:
1/D
Typ předmětu:
povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
1. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
1
Garant předmětu:
Vladimír MERTA
Jméno přednášejícího:
Vladimír MERTA
Cíle studia:

Hudebně-dechové osahávání prostoru. Akustické signály, hudební archetypy na vlastní kůži. Zobrazit vlastní i cizí hudební podněty, prožít prvky pohybu na hudbu, zaznamenat je formou hravého storyboardu.

Způsob uskutečnění:

Dílna během letního kurzu v Poněšicích.

Prerekvizity a korekvizity:

Vlastní tělo, náznakový kostým, stylizované gesto, rekvizity sebrané v okolí. Oživení předmětů jako doprovod souběžně probíhajícího cvičení pixilace.

Doporučené nepovinné složky programu:

Akce Hlasohled , vedené Ridinou Ahmed, Petrem Vášou.

Obsah předmětu:

Doplňující interaktivní cvičení, ve kterých si posluchač kurzu Synkretické vnímání hudby v Animovaném Filmu sám na sobě ověří rozdíly ve vnímání, vyjadřování a sdílení hudebních nápadů a podnětů.

Cvičení probíhá vždy na základě konkrétní situace, se kterou se režisér či animátor setkává:

0.Rozpouštění tenzí, dechová cvičení, společné prožívání základních pojmů, se kterými pracuje skladatel (rytmus, tempo, tón, barva tónu, téma, průběh melodie, refrén, dur-mollové cítění, budování napětí a jeho rozvádění, harmonizace a jejich vývoj (stupňování, kontrast, podobnost, imitace).

1.Styl a stylizace hudebního vjemu

2.Typické užití

3.Slovně-vizuální zpracování studentova podnětu

4.Výměna rolí - „dirigent“ a „sbor“.

5.Slova a zvuk, artikulace, solmizace, převzaté téma (lidová balad, současná píseň) a jejich tvůrčí obměny (změny tempa, tónorodu, synkopace, perzifláž). Variace a jejich užití v AF.

6.Vizualizace slyšeného, improvizované partitury.

7.Vizuální projev, inspirovaný probíranými hudebními postupy.

8.Hudební prezentace - základy vnímání prostoru, práce s ozvěnou a okolními reálnými zvuky.

Používané postupy:

Naladění (dechová cvičení, cviky na odstranění trémy, ukotvení, soustředění na výkon teď a tady).

Společné tleskání, solmizace, zpěv melicky nosných slov, gesticko-pohybové prožívání textu.

Zpětná vazba, sdílení pocitů z hudby, hledání slovního vyjádření hudebních pocitů.

Metody oslovení skladatele (zvuková schémata, dynamika průběhu, zvukové plány a jejich prolínání).

Návaznost:

Studenti si ozřejmí pojmy, které slyšeli během výuky, prožijí na vlastní kůži rozdíly ve vnímání a vyjadřování režiséra a skladatele.

Studijní materiály:

V. Marek: Tajné dějiny hudby, J. Fujak: Slovenské hudební alternativy, časopisy Uni, Harmonie, webové stránky muzikantů, U-Tube.

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Průběžně pracujeme na storyboardech, přehráváme si je s improvizovaným hudebním doprovodem.

Metody a kritéria hodnocení:

Společně probíráme silné stránky i slabiny, společně se dohodneme na doplňující práci.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet309VPAP.html