AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Příběh v psychoterapii

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
373MPVP
Název předmětu:
Příběh v psychoterapii
Způsob ukončení:
zápočet
Rozsah:
7/S
Typ předmětu:
Studijní plán Animovaná tvorba - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Animovaná tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Režie - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Režie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Kamera - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Kamera - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Produkce - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Produkce - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr: restaurování – povinně volitelný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
předmět nemá určen ročník studia
Semestr, kdy je předmět vyučován:
zimní
Počet přidělených kreditů ECTS:
2
Garant předmětu:
Jan BERNARD
Jméno přednášejícího:
Jan BERNARD
Cíle studia:

Seznámit posluchače s různými rovinami příběhu.

Způsob uskutečnění:

Výuka proběhne blokově. Výstupem a podmínkou k zápočtu bude storyboard, který bude možné zpracovat a analyzovat v průběhu výuky.

Prerekvizity a korekvizity:

Schopnost analýzy a reflexe; kreativní předpoklady.

Doporučené nepovinné složky programu:
Obsah předmětu:

Budeme hledat různé roviny smyslu příběhu ? organizace počitkového chaosu, transfer zkušeností, nácvik fiktivních situací? a samozřejmě pocit smyslu daný kauzalitou či alespoň kontinuitou. Zmapujeme využití příběhu v psychoterapii i v běžném životě, stručně zmíníme základní principy narativní terapie a její hlavní přístupy ? sociálně konstruktivistický, psychoanalytický a přístup kognitivní psychologie. Každý pak schematicky načrtne storyboard, který vylíčí osobně prožitou situaci a navrhne její alternativní verze. Dále případně za pomoci spolužáků několik studentů tuto situaci natočí, v reálné i korigované verzi (verzích). V závěru se pokusíme jednotlivá díla interpretovat, zejména s ohledem na možnosti přestrukturování původního zážitku.

Studijní materiály:

Adler, M. (2004). Žánr klientova příběhu v psychoterapii. Československá psychologie, 48, 1, 84-92.

Arnheim, R. (2002). Art and Visual Perception. Berkeley: University of California Press.

Boorstin, J. (1996). Making Movies Work, Thinking Like a Filmmaker. Beverly Hills: Silman - James Press.

Bordwell, D. (2006). The Way Hollywood Tells It. Story and Style in Modern Movies. Berkeley: University of California Press.

Bordwell, D. (2007). Konvence, konstrukce a filmové vidění. Iluminace 19, č. 2, s. 25-46.

Bordwell, D. (2007). Poetics of Cinema. New York - London: Routledge.

Čermák, I. (2002). Myslet narativně (kvalitativní výzkum „on the road“). I. Čermák, M. Miovský (Eds). Sborník z konfer. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Brno: Psychologický ústav AV ČR, Nakladatelství Albert, 11-25.

Čermák, I. (2004). Narativní terapie: mnohohlasý chór. In M. Miovský, I. Čermák, V. Žehán (Eds), Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku. Olomouc: Univerzita Palackého, 33-47.

Hauke, Ch., Klister, I. (Eds, 2001). Jung and Film. Hove: Brunner - Routledge.

Chrz, V. (2007). Možnosti narativního přístupu v psychologickém výzkumu. Praha: Psychologický ústav Akademie věd ČR.

Kulka, J. (2008). Psychologie umění. Praha: Grada Publishing.

Metz, Ch. (1991) Imaginární signifikant, psychoanalýza a film. Praha: Český filmový ústav.

Payne, M. (2000). Narrative therapy. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications.

Voytilla, S. (1999). Myth And The Movies. Studio City, Kalifornia: Michael Wiese Productions.

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
Metody a kritéria hodnocení:

Kredity jsou uděleny na základě: aktivity na přednášce.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet373MPVP.html