Příběh v psychoterapii
- Kód předmětu:
- 373MPVP
- Název předmětu:
- Příběh v psychoterapii
- Způsob ukončení:
- zápočet
- Rozsah:
- 7/S
- Typ předmětu:
- Studijní plán Animovaná tvorba - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Animovaná tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Režie - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Režie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Kamera - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Kamera - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Produkce - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Produkce - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr: restaurování – povinně volitelný předmět - Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- předmět nemá určen ročník studia
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- zimní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 2
- Garant předmětu:
- Jan BERNARD
- Jméno přednášejícího:
- Jan BERNARD
- Cíle studia:
-
Seznámit posluchače s různými rovinami příběhu.
- Způsob uskutečnění:
-
Výuka proběhne blokově. Výstupem a podmínkou k zápočtu bude storyboard, který bude možné zpracovat a analyzovat v průběhu výuky.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Schopnost analýzy a reflexe; kreativní předpoklady.
- Doporučené nepovinné složky programu:
- Obsah předmětu:
-
Budeme hledat různé roviny smyslu příběhu ? organizace počitkového chaosu, transfer zkušeností, nácvik fiktivních situací? a samozřejmě pocit smyslu daný kauzalitou či alespoň kontinuitou. Zmapujeme využití příběhu v psychoterapii i v běžném životě, stručně zmíníme základní principy narativní terapie a její hlavní přístupy ? sociálně konstruktivistický, psychoanalytický a přístup kognitivní psychologie. Každý pak schematicky načrtne storyboard, který vylíčí osobně prožitou situaci a navrhne její alternativní verze. Dále případně za pomoci spolužáků několik studentů tuto situaci natočí, v reálné i korigované verzi (verzích). V závěru se pokusíme jednotlivá díla interpretovat, zejména s ohledem na možnosti přestrukturování původního zážitku.
- Studijní materiály:
-
Adler, M. (2004). Žánr klientova příběhu v psychoterapii. Československá psychologie, 48, 1, 84-92.
Arnheim, R. (2002). Art and Visual Perception. Berkeley: University of California Press.
Boorstin, J. (1996). Making Movies Work, Thinking Like a Filmmaker. Beverly Hills: Silman - James Press.
Bordwell, D. (2006). The Way Hollywood Tells It. Story and Style in Modern Movies. Berkeley: University of California Press.
Bordwell, D. (2007). Konvence, konstrukce a filmové vidění. Iluminace 19, č. 2, s. 25-46.
Bordwell, D. (2007). Poetics of Cinema. New York - London: Routledge.
Čermák, I. (2002). Myslet narativně (kvalitativní výzkum „on the road“). I. Čermák, M. Miovský (Eds). Sborník z konfer. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Brno: Psychologický ústav AV ČR, Nakladatelství Albert, 11-25.
Čermák, I. (2004). Narativní terapie: mnohohlasý chór. In M. Miovský, I. Čermák, V. Žehán (Eds), Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku. Olomouc: Univerzita Palackého, 33-47.
Hauke, Ch., Klister, I. (Eds, 2001). Jung and Film. Hove: Brunner - Routledge.
Chrz, V. (2007). Možnosti narativního přístupu v psychologickém výzkumu. Praha: Psychologický ústav Akademie věd ČR.
Kulka, J. (2008). Psychologie umění. Praha: Grada Publishing.
Metz, Ch. (1991) Imaginární signifikant, psychoanalýza a film. Praha: Český filmový ústav.
Payne, M. (2000). Narrative therapy. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications.
Voytilla, S. (1999). Myth And The Movies. Studio City, Kalifornia: Michael Wiese Productions.
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Kredity jsou uděleny na základě: aktivity na přednášce.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr: restaurování (fakultní předmět, volitelný předmět)