AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Pentium dějin audiovize: Dějiny avantgardního filmu 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód předmětu:
373PDV2
Název předmětu:
Pentium dějin audiovize: Dějiny avantgardního filmu 2
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
4/T
Typ předmětu:
Studijní plán Animovaná tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Animovaná tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Režie - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Režie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Kamera - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Kamera - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Produkce - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Produkce - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scénografie - film a televize (Mgr.) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr: restaurování – povinně volitelný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
předmět nemá určen ročník studia
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
2
Garant předmětu:
Jméno přednášejícího:
Cíle studia:

Cílem předmětu je seznámit studenty s oblastí experimentálního filmu a avantgard.

Způsob uskutečnění:
Prerekvizity a korekvizity:

Pokračování v seznamování s filmy daného tématu (avantgarda).

Doporučené nepovinné složky programu:
Obsah předmětu:

Témata:

1. Americká avantgarda 40. - 50. léta:

osobnosti: Maya Deren, Sidney Peterson, James Broughton, Willard Maas aj.

spirituální tendence v americkém abstraktním filmu abstraktní film (Harry Smith, Jordan Belson, Dwinell Grant, James a John Whitneyové)

klíčové pojmy: II. avantgarda, The San Francisco Renaissance, batik film, hand made film, trance film, mýtopoetický film, CFA - The Creative Film Foundation, Art in Cinema, Cinema 16

2. Americký filmový underground 60. léta:

osobnosti: Shirley Clarkeová, Andy Warhol, Robert Frank, Kenneth Anger, Jack Smith aj.

klíčové pojmy: New American Cinema, Film Culture, Fluxus

3. Jonas Mekas:

filmy: Guns of the Trees, The Brig, Diaries, Notes & Sketches (Walden, 1969, 180 min; He Stands in a Desert Counting the Seconds of His Life, 1985, 143 min), Gideon Bachman: Jonas

klíčové pojmy: Film Culture, Filmmakers Coop, Anthalogy Film Archives, instantní strukturace reality, flash and freeze

4. Poetický směr v americké avantgardě 60. let:

osobnosti: Marie Menken, Stan Brakhage, Takahiko Iimura, Carolee Schneeman, David Rimer aj.

klíčové pojmy: closed eye vision, abstraktní expresionismus, action painting

5. Found-footage a kolážový film:

osobnosti: Bruce Conner, Stan Vanderbeek, Larry Jordan

klíčové pojmy: found-footage, koláž, assambláž, expanded cinema, moviedrom

6. Americký strukturální film 60. let:

osobnosti: Paul Sharits, Robert Breer, Michael Snow, Tony Conrad, George Landow, Hollis Frampton

klíčové pojmy: strukturální film, single-frame film, flicker effect

7. Repetitorium z evropské avantgardy:

připomenutí hlavních směrů a tendencí které formovaly tzv. I. avantgardu (Ruttmann, Richter, Man Ray, Leger, Chomette, Moholy-Nagy, Vertov, Themersonovi aj.)

ozvuky I. avantgardy v letech krátce po II. světové válce

40. - 50. léta a první pokusy o nový pohled na film (Jean Mitry Pacific 231, dánský abstraktní film, francouzský lettrismus a prvotina Petera Kubelky Mosaik im Vertrauen)

8. Vídeňská škola formálního filmu:

Peter Kubelka a jeho teorie metrického filmu (Adebar, Schwechater, Unsere Afrikareise)

Kurt Kren - rané období tvorby 1957-1962 (od 1/57 Versuch mit synthetischem Ton, 3/60 Bäume im Herbst až po film 5/62 Fenstergucker, Abfall etc.)

klíčové pojmy: metrický film, Kaderplan

9. Kurt Kren - 60. léta:

Kurt Kren - spolupráce s vídeňskými akcionisty Ottou Mühlem a Güntherem Brusem (od 6/64 Mama und Papa, přes 8/64 Ana Aktion Brus a 12/66 Cosinus Alfa až po 16/67 20. September)

Kurt Kren - „předexilové“ období tvorby po rozchodu s vídeňskými akcionisty (15/67 tv, 20/68 Schatzi, 23/69 Underground Exsplosion)

klíčové pojmy: vídeňský akcionismus, freihändig film, DIAS - Destruction in Art Symposium aj.

9. Kurt Kren - 70. - 90. léta:

Kurt Kren - tvorba za období pobytu v BRD (28/73 Zeitaufnahme, 31/75 Asyl, 32/76 An W+B, 33/76 Keine Donau)

Kurt Kren - tvorba v období emigrace do USA (37/78 Tree again, 38/79 Sentimental Punk, 39/81 Which Way to CA?, 42/83 No Film, 43/84 1984, 44/85 Foot´-age shoot´-out )

Kurt Kren - poslední období tvorby po návratu do Rakouska (49/95 tausendjahrekino; snapspots - 1996)

10. Německý experimentální film 60. - 70. let:

Ramsbott, Kristl, Mommartz, Winkelmann, Wenders, Nekes aj.

11. Evropský materiální a strukturální film 60. - 70. let:

Heinovi, Schmelzdahin, Le Grice, Gidal, Drummond, Crosswaite, Mank, Janetzko aj.

12. Proměny v evropském experimentálním filmu v 80. - 90. letech:

Matthias Müller, Jürgen Reble, Martin Arnold, Peter Tscherkassky, Dietmar Brehm,Thomas Mank, Pascal Baes, Patrik Bokanowski, Martin Arnold aj.

13. Mimoevropský experimentální film 80.- 90. léta:

USA - Brakhage, Klahr aj.

Kanada - Greg Boa, Annie McDonell, Kirkor Torossian aj.

Austrálie - Marcus Bergner, Arf Arf aj.

Přednášející: Martin Čihák

Kontakt: cihak@famu.cz

Studijní materiály:

Stanislav Ulver: Západní filmová avantgarda, Čs. filmový ústav 1991

Experimentální film - Sborníky textů k cyklu 26-29. LFŠ v Uherském hradišti

Ljubomír Oliva: Podzemí USA, in Světová literatura 1969, s. 87

Maya Derenová: Kinematografie jako tvůrčí využití reality, in Iluminace 3/1999

Scott Mac Donald: Rozhovor s Jonasem Mekasem, in Iluminace 3/1999

Martin Čihák: K teorii strukturálního filmu, in Iluminace 3/1999

Peter Gidal: Teorie &definice strukturálního/materiálního filmu, in Iluminace 3/99

P. A. Sitney: Visionary Film. The American Avant-Garde 1943 - 1978. New York 1974, revidované vydání 2001

Malcolm Le Grice: Abstract Film and Beyond, London 1977

Hans Scheugel (Ed.): Ex Underground Kurt Kren und seine Filme, Wien 1998

G. Jutz, P. Tscherkassky (Ed.): Peter Kubelka, PVS Verleger, Wien 1995

Sborník textů: Hladné oko, Bratislava 2001

Victor A. Grauer: Brakhage a teorie filmové montáže, in Iluminace 3/1999

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
Metody a kritéria hodnocení:
Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet373PDV2.html