Pentium dějin audiovize: Dějiny avantgardního filmu 2
- Kód předmětu:
- 373PDV2
- Název předmětu:
- Pentium dějin audiovize: Dějiny avantgardního filmu 2
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 4/T
- Typ předmětu:
- Studijní plán Animovaná tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Animovaná tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Režie - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Režie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Kamera - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Kamera - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Produkce - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Produkce - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scénografie - film a televize (Mgr.) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr: restaurování – povinně volitelný předmět - Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- předmět nemá určen ročník studia
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 2
- Garant předmětu:
- Jméno přednášejícího:
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty s oblastí experimentálního filmu a avantgard.
- Způsob uskutečnění:
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Pokračování v seznamování s filmy daného tématu (avantgarda).
- Doporučené nepovinné složky programu:
- Obsah předmětu:
-
Témata:
1. Americká avantgarda 40. - 50. léta:
osobnosti: Maya Deren, Sidney Peterson, James Broughton, Willard Maas aj.
spirituální tendence v americkém abstraktním filmu abstraktní film (Harry Smith, Jordan Belson, Dwinell Grant, James a John Whitneyové)
klíčové pojmy: II. avantgarda, The San Francisco Renaissance, batik film, hand made film, trance film, mýtopoetický film, CFA - The Creative Film Foundation, Art in Cinema, Cinema 16
2. Americký filmový underground 60. léta:
osobnosti: Shirley Clarkeová, Andy Warhol, Robert Frank, Kenneth Anger, Jack Smith aj.
klíčové pojmy: New American Cinema, Film Culture, Fluxus
3. Jonas Mekas:
filmy: Guns of the Trees, The Brig, Diaries, Notes & Sketches (Walden, 1969, 180 min; He Stands in a Desert Counting the Seconds of His Life, 1985, 143 min), Gideon Bachman: Jonas
klíčové pojmy: Film Culture, Filmmakers Coop, Anthalogy Film Archives, instantní strukturace reality, flash and freeze
4. Poetický směr v americké avantgardě 60. let:
osobnosti: Marie Menken, Stan Brakhage, Takahiko Iimura, Carolee Schneeman, David Rimer aj.
klíčové pojmy: closed eye vision, abstraktní expresionismus, action painting
5. Found-footage a kolážový film:
osobnosti: Bruce Conner, Stan Vanderbeek, Larry Jordan
klíčové pojmy: found-footage, koláž, assambláž, expanded cinema, moviedrom
6. Americký strukturální film 60. let:
osobnosti: Paul Sharits, Robert Breer, Michael Snow, Tony Conrad, George Landow, Hollis Frampton
klíčové pojmy: strukturální film, single-frame film, flicker effect
7. Repetitorium z evropské avantgardy:
připomenutí hlavních směrů a tendencí které formovaly tzv. I. avantgardu (Ruttmann, Richter, Man Ray, Leger, Chomette, Moholy-Nagy, Vertov, Themersonovi aj.)
ozvuky I. avantgardy v letech krátce po II. světové válce
40. - 50. léta a první pokusy o nový pohled na film (Jean Mitry Pacific 231, dánský abstraktní film, francouzský lettrismus a prvotina Petera Kubelky Mosaik im Vertrauen)
8. Vídeňská škola formálního filmu:
Peter Kubelka a jeho teorie metrického filmu (Adebar, Schwechater, Unsere Afrikareise)
Kurt Kren - rané období tvorby 1957-1962 (od 1/57 Versuch mit synthetischem Ton, 3/60 Bäume im Herbst až po film 5/62 Fenstergucker, Abfall etc.)
klíčové pojmy: metrický film, Kaderplan
9. Kurt Kren - 60. léta:
Kurt Kren - spolupráce s vídeňskými akcionisty Ottou Mühlem a Güntherem Brusem (od 6/64 Mama und Papa, přes 8/64 Ana Aktion Brus a 12/66 Cosinus Alfa až po 16/67 20. September)
Kurt Kren - „předexilové“ období tvorby po rozchodu s vídeňskými akcionisty (15/67 tv, 20/68 Schatzi, 23/69 Underground Exsplosion)
klíčové pojmy: vídeňský akcionismus, freihändig film, DIAS - Destruction in Art Symposium aj.
9. Kurt Kren - 70. - 90. léta:
Kurt Kren - tvorba za období pobytu v BRD (28/73 Zeitaufnahme, 31/75 Asyl, 32/76 An W+B, 33/76 Keine Donau)
Kurt Kren - tvorba v období emigrace do USA (37/78 Tree again, 38/79 Sentimental Punk, 39/81 Which Way to CA?, 42/83 No Film, 43/84 1984, 44/85 Foot´-age shoot´-out )
Kurt Kren - poslední období tvorby po návratu do Rakouska (49/95 tausendjahrekino; snapspots - 1996)
10. Německý experimentální film 60. - 70. let:
Ramsbott, Kristl, Mommartz, Winkelmann, Wenders, Nekes aj.
11. Evropský materiální a strukturální film 60. - 70. let:
Heinovi, Schmelzdahin, Le Grice, Gidal, Drummond, Crosswaite, Mank, Janetzko aj.
12. Proměny v evropském experimentálním filmu v 80. - 90. letech:
Matthias Müller, Jürgen Reble, Martin Arnold, Peter Tscherkassky, Dietmar Brehm,Thomas Mank, Pascal Baes, Patrik Bokanowski, Martin Arnold aj.
13. Mimoevropský experimentální film 80.- 90. léta:
USA - Brakhage, Klahr aj.
Kanada - Greg Boa, Annie McDonell, Kirkor Torossian aj.
Austrálie - Marcus Bergner, Arf Arf aj.
Přednášející: Martin Čihák
Kontakt: cihak@famu.cz
- Studijní materiály:
-
Stanislav Ulver: Západní filmová avantgarda, Čs. filmový ústav 1991
Experimentální film - Sborníky textů k cyklu 26-29. LFŠ v Uherském hradišti
Ljubomír Oliva: Podzemí USA, in Světová literatura 1969, s. 87
Maya Derenová: Kinematografie jako tvůrčí využití reality, in Iluminace 3/1999
Scott Mac Donald: Rozhovor s Jonasem Mekasem, in Iluminace 3/1999
Martin Čihák: K teorii strukturálního filmu, in Iluminace 3/1999
Peter Gidal: Teorie &definice strukturálního/materiálního filmu, in Iluminace 3/99
P. A. Sitney: Visionary Film. The American Avant-Garde 1943 - 1978. New York 1974, revidované vydání 2001
Malcolm Le Grice: Abstract Film and Beyond, London 1977
Hans Scheugel (Ed.): Ex Underground Kurt Kren und seine Filme, Wien 1998
G. Jutz, P. Tscherkassky (Ed.): Peter Kubelka, PVS Verleger, Wien 1995
Sborník textů: Hladné oko, Bratislava 2001
Victor A. Grauer: Brakhage a teorie filmové montáže, in Iluminace 3/1999
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
- Metody a kritéria hodnocení:
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scénografie - film a televize (Mgr.) (povinně volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr: restaurování (fakultní předmět, volitelný předmět)