AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Restaurování filmu 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
373RE2
Název předmětu:
Restaurování filmu 2
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
2/T
Typ předmětu:
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
předmět nemá určen ročník studia
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
2
Garant předmětu:
Vladimír OPĚLA
Jméno přednášejícího:
Vladimír OPĚLA
Cíle studia:

Studenti se naučí pracovat s historicky cennými klasickými materiály,

osvojí si metodologii a postupy restaurátorské práce, obsahující teoretické a filmově-historické studium, a získají praktické dovednosti při práci s přístroji, které se k restaurování používají.

Po skončení studia mohou najít své místo ve filmovém archivu v Praze i jinde mimo Českou republiku, nebo se mohou soustředit na badatelskou práci v tomto oboru v jiných příbuzných institucích (vysoké školy, ústavy pro humanitní směry apod.). Znalost činnosti filmových archivů a jejich restaurátorské práce je užitečná i pro studenty, kteří se v budoucnu budou věnovat aktivní filmové činnosti (režiséři, střihači,?).

Způsob uskutečnění:

Výuka probíhá v pracovně, projekční síni a v restaurátorské dílně Národního filmového archivu Praha 3, Malešická 12. Uplaťňuje se předávání zkušeností pedagoga a technického pracovníka.

Prerekvizity a korekvizity:

Nejsou žádné specifické požadavky.

Doporučené nepovinné složky programu:
Obsah předmětu:

Místo výuky: záleží na počtu studentů; teoretické přednášky mohou být v projekční síni NFA Praha 3, Žižkov, Malešická 12, praktická část výuky v restaurátorské dílně NFA Praha 3, Žižkov, Malešická 12.

Historie restaurátorské činnosti a její problémy v obecných kategoriích a specificky filmových

Základní otázky a problémy filmového restaurování.

Praktická činnost: restaurování vybraného filmu ve všech fázích od návrhu na restaurování až po výsledek v podobě filmu (nebo jeho částí) a závěrečného protokolu

Seznámení s Národním filmovým archivem a jeho činností.

1)Restaurátorské postupy a metody

- definice terminologie, užívané v restaurátorských procesech ? filmové dílo, restaurování (restaurátorský zásah, rekonstrukce, technické restaurování, faximile a další technické termíny)

-výběr filmu, k praktické část restaurování

-identifikace

-shromáždění všech dostupných filmových a nefilmových materiálů týkajících se restaurovaného díla a okolností jeho vzniku

-různé varianty restaurátorských případů ?němá kinematografie, zvuková

- závislost výběru restaurátorského postupu na množství a kvalitě filmových materiálů, které do restaurátorského procesu jsou zařazeny, možnosti

-analýza filmových a nefilmových materiálů, výběr postupu rekonstrukce a technického restaurování

Počet hodin: 4

2)Restaurování vybraného filmu

Rekonstrukce ? 1. fáze

-popis obsahu z filmového pásu

-popis záznamů na filmovém pásu

-rekonstrukce narativní linie

-rekonstrukce filmové skladby

-rekonstrukce mezititulků (v případě němého filmu)

-rekonstrukce zvukové stopy (jde-li o film zvukový)

-příprava rekonstruovaných částí ke kopírování

-vedení podrobného deníku o všech krocích rekonstrukce

Počet hodin: 10

Rekonstrukce ? 2. fáze

- sestavení vykopírovaných částí do konečné podoby filmu

-příprava rekonstruovaného filmu k obarvení (kolorované, virážované a tónované materiály)

-vedení podrobného deníku o všech krocích rekonstrukce

Počet hodin: 5

3)Dokumentace restaurátorského procesu >protokol o restaurování konkrétního filmu

Počet hodin: 3

4)Prezentace historických materiálů na nových médiích

Počet hodin: 1 - 2

5)Etické problémy restaurátorské činnosti a úvod do deontologie (nauka o povinnostech)

Počet hodin: 2

Výsledek magisterského studia:

-rekonstrukce vybraného filmového materiálu

-protokol zahrnující podrobně postup restaurátorského procesu

-případně teoretická studie z oblasti filmového restaurátorství

Studijní materiály:

Alois Riegl, Moderní památková péče, Národní památkový ústav, Praha 2003

Vlastimil Vinter, Úvod do dějin a teorie památkové péče, Státní pedagogické nakladatelství Praha 1971

Recommendation for the Safeguarding and Preservation of Moving Images, UNESCO, Generální konference (21. zasedání, Bělehrad, 27. října 1980

Il cinema ritrovato Teoria e metodologia del restauro cinematografico, Grafis Edizioni Bologna 1994

Mark-Paul Meyer,L´emploi des nouvelles technologie dans la restauration du film: probl?mes techniques et éthiques, Bologna 1996

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
Metody a kritéria hodnocení:

Zápočet je udělen na základě vypracování stručné eseje z vybrané literatury a docházky.

Zkouška je ústní a zahrnuje otázky jak z přednášek tak i z praktické činnosti.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 107
Učebna 1

(Lažanský palác)
OPĚLA V.
14:00–15:35
(přednášková par. 1)
Urgošíková, NFA, Malešická 12, Praha 3
Út
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet373RE2.html