AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Umění počítačových her

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
373UPH
Název předmětu:
Umění počítačových her
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
2/T
Typ předmětu:
Studijní plán Animovaná tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Animovaná tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Režie - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Režie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Kamera - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Kamera - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Produkce - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Produkce - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr: restaurování – povinně volitelný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
předmět nemá určen ročník studia
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
2
Garant předmětu:
Helena BENDOVÁ
Jméno přednášejícího:
Helena BENDOVÁ
Cíle studia:

Cílem přednášky je seznámit posluchače s teorií a historií vztahů mezi uměním a počítačovými hrami. Studenti by měli po absolvování kurzu lépe chápat vliv her na výtvarné umění, vliv umění na počítačové hry a v neposlední řadě nakolik počítačové hry využívají umělecké prvky, stávají se médiem zahrnujícím i umělecké projevy.

Způsob uskutečnění:

přednáška doplněná promítáním ukázek z her a obrázků

Prerekvizity a korekvizity:

Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.

Doporučené nepovinné složky programu:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Obsah předmětu:

Počítačové hry a videohry se staly nejen nejmasivněji rozšířeným kulturním průmyslem, ale také novým uměleckým médiem, zahrnujícím a transformujícím prvky z filmu, výtvarného umění a jiných uměleckých druhů. V rámci kurzu Umění počítačových her se zaměříme obecně na estetické aspekty počítačových her: aktivní pozice a imerze hráče, práce s časem, prostorem, narací, interfacem atd. Zabývat se přitom budeme jak mainstreamovými tituly a tvůrci (Will Wright, Roberta Williams, Peter Molyneux aj.), tak hrami nezávislými a experimentálními (od Jasona Rohrera, Cactuse, Molleindustria, jmbt2 aj.) a také různorodými intervencemi současných umělců do oblasti her (skrze mody, instalace atd.). Tematickou a formální invečnost počítačových her přitom zasadíme do širšího kontextu umění pracujícího s hrami (především dadaismus, surrealismus, hnutí Fluxus).

Předběžný plán přednášky:

1. Umění ovlivněné hrami - rokoko, dada, surrealismus, situacionisti, fluxus

2. Teorie her / teorie umění

3. Estetika počítačových her - umělecká použití prvků pc her (narace, avatar, imerze...)

4. Umělecké hry - nezávislé, artové, politické hry

5. Game art - současné umění využívající herní prvky

6. Mainstreamové hry a auterský přístup (Will Wright, Roberta Williams apod.)

7. Prezentace studentských projektů

Studijní materiály:

BOGOST, Ian: Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. The MIT press 2007.

BOGOST, Ian: Unit Operations. An approach to videogame criticism. The MIT Press 2006.

CAILLOIS, Roger: Hry a lidé. Maska a závrať. Praha 1998.

CARR, Diane, BUCKINGHAM, David, BURN, Andrew, SCHOTT, Garreth (eds.): Computer Games. Text, narrative and play. Polity press : Chicago, Malden, 2006.

CASSEL, Justine, JENKINS, Henry: From Barbie to Mortal Combat. Gender and Computer Games. The MIT Press : Cambridge, London 2000.

CASTRONOVA, Edward: Synthetic Works. The business and culture of online games. The University of Chicago Press : Chicago, London 2006.

DONOVAN, Tristan: Replay. The History of Video Games. Yellow Ant : Lewes, 2010.

FLANAGAN, Mary: Critical Play. Radical Game Design. The MIT Press : Cambridge, London, 2009.

FINK, Eugen: Hra jako symbol světa. Praha 1993.

GOFFMAN, Erving: Všichni hrajeme divadlo. Nakladatelství Studia Ypsilon : Praha 1999.

HUIZINGA, Johan: Homo ludens: o původu kultuře ve hře. Mladá fronta : Praha 1971.

JAHN-SUDMANN, Andreas; STOCKMANNS, Ralf: Computer Games as a sociocultural phenomenon. Games without Frontiers, Wars without Tears. Palgrave Macmillan, 2008.

JUUL, Jesper: Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. The MIT press 2005.

KAFAI, Yasmine B., HEETER, Carrie, SUN, Jennifer Y.: Beyond Barbie and Mortal Combat. New Perspectives on Gender and Gaming. The MIT Press : Cambridge, London 2008.

McALLISTER, Ken S.: Game Work. Language, Power, and Computer Game Culture. The University of Alabama Press : Tuscaloosa, 2004.

McKENZIE, Wark: Gamer Theory. Harvard University Press : Cambridge, London 2007.

NEWMAN, James: Videogames. Routledge : London, New York, 2004.

PEARCE, Celia: Games as Art: The Aesthetics of Play. In Friedman, Ken; Smith, Owen (eds.): Fluxus and Legacy. Visible Culture, 2006.

PIEPER, Josef: Základní formy sociálních pravidel hry. Praha 1994.

RAESSENS, Joost, GOLDSTEIN, Jeffrey: Handbook of Computer Game Studies. THE MIT press 2005.

SMUTS, Aaron: Are Videogames Art? Contemporary Aesthetics, 2005, http://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=299.

TAYLOR, T. L.: Play Between Worlds: Exploring Online Game Culture. The MIT Press 2006.

TAVINOR, Grant: The Art of Videogames. Wiley-Blackwell : Malden, Oxford, 2009.

VORDERER, Peter, BRYANT, Jennings: Playing video games: motives, responses and consequences. Lawrence Erlbaum Associates : Mahwah, 2006.

WOLF, Mark: The Medium of the Video Game. University of Texas Press, 2002.

WOLF, Mark J. P.; PERRON, Bernard (eds.): The Video Game Theory Reader. Routledge: New York, 2003.

WOLF, Mark J. P.; PERRON, Bernard (eds.): The Video Game Theory Reader 2. Routledge : New York, 2009.

časopisy a webové stránky:

Eludamos (Journal for Computer Games Culture) - http://www.eludamos.org/index.php/eludamos

Game Journal - http://www.gamejournal.org/

Game Studies (The International Journal of Computer Game Research) - http://gamestudies.org/

Gameology - http://www.gameology.org/

Games Research Bibliography - http://www.digiplay.info/bibliography

Loading? - http://journals.sfu.ca/loading/index.php/loading

Gamasutra - http://www.gamasutra.com/

Indie Games - http://indiegames.com/

Game Set Watch - http://www.gamesetwatch.com/

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

přednáška

Metody a kritéria hodnocení:

Získat kredity za tuto přednášku je možné dvěma způsoby:

1) napsání textu o rozsahu minimálně 4 normostran (obecná analýza anebo analýza jednotlivého tvůrce/hnutí/díla zkoumající vztah mězi uměním a počítačovými hrami na základě přednášených témat)

anebo

2) vytvoření (návrhu) uměleckého projektu v oblasti počítačových her (např. návrh artové počítačové hry, politické počítačové hry či třeba instalace pracující s prvky počítačových her; nemusí se jednat o dokončené dílo, postačí okomentovaný textový návrh v rozsahu minimálně 2 normostrany ukazující podobu a fungování díla)

Podmínkou udělení atestace je dále účast na minimálně 75% přednášek.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 124
Projekce FAMU

(Lažanský palác)
BENDOVÁ H.
13:10–14:45
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet373UPH.html