Umění počítačových her
- Kód předmětu:
- 373UPH
- Název předmětu:
- Umění počítačových her
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 2/T
- Typ předmětu:
- Studijní plán Animovaná tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Animovaná tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Režie - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Režie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Kamera - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Kamera - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Produkce - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Produkce - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr: restaurování – povinně volitelný předmět - Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- předmět nemá určen ročník studia
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 2
- Garant předmětu:
- Helena BENDOVÁ
- Jméno přednášejícího:
- Helena BENDOVÁ
- Cíle studia:
-
Cílem přednášky je seznámit posluchače s teorií a historií vztahů mezi uměním a počítačovými hrami. Studenti by měli po absolvování kurzu lépe chápat vliv her na výtvarné umění, vliv umění na počítačové hry a v neposlední řadě nakolik počítačové hry využívají umělecké prvky, stávají se médiem zahrnujícím i umělecké projevy.
- Způsob uskutečnění:
-
přednáška doplněná promítáním ukázek z her a obrázků
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah předmětu:
-
Počítačové hry a videohry se staly nejen nejmasivněji rozšířeným kulturním průmyslem, ale také novým uměleckým médiem, zahrnujícím a transformujícím prvky z filmu, výtvarného umění a jiných uměleckých druhů. V rámci kurzu Umění počítačových her se zaměříme obecně na estetické aspekty počítačových her: aktivní pozice a imerze hráče, práce s časem, prostorem, narací, interfacem atd. Zabývat se přitom budeme jak mainstreamovými tituly a tvůrci (Will Wright, Roberta Williams, Peter Molyneux aj.), tak hrami nezávislými a experimentálními (od Jasona Rohrera, Cactuse, Molleindustria, jmbt2 aj.) a také různorodými intervencemi současných umělců do oblasti her (skrze mody, instalace atd.). Tematickou a formální invečnost počítačových her přitom zasadíme do širšího kontextu umění pracujícího s hrami (především dadaismus, surrealismus, hnutí Fluxus).
Předběžný plán přednášky:
1. Umění ovlivněné hrami - rokoko, dada, surrealismus, situacionisti, fluxus
2. Teorie her / teorie umění
3. Estetika počítačových her - umělecká použití prvků pc her (narace, avatar, imerze...)
4. Umělecké hry - nezávislé, artové, politické hry
5. Game art - současné umění využívající herní prvky
6. Mainstreamové hry a auterský přístup (Will Wright, Roberta Williams apod.)
7. Prezentace studentských projektů
- Studijní materiály:
-
BOGOST, Ian: Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. The MIT press 2007.
BOGOST, Ian: Unit Operations. An approach to videogame criticism. The MIT Press 2006.
CAILLOIS, Roger: Hry a lidé. Maska a závrať. Praha 1998.
CARR, Diane, BUCKINGHAM, David, BURN, Andrew, SCHOTT, Garreth (eds.): Computer Games. Text, narrative and play. Polity press : Chicago, Malden, 2006.
CASSEL, Justine, JENKINS, Henry: From Barbie to Mortal Combat. Gender and Computer Games. The MIT Press : Cambridge, London 2000.
CASTRONOVA, Edward: Synthetic Works. The business and culture of online games. The University of Chicago Press : Chicago, London 2006.
DONOVAN, Tristan: Replay. The History of Video Games. Yellow Ant : Lewes, 2010.
FLANAGAN, Mary: Critical Play. Radical Game Design. The MIT Press : Cambridge, London, 2009.
FINK, Eugen: Hra jako symbol světa. Praha 1993.
GOFFMAN, Erving: Všichni hrajeme divadlo. Nakladatelství Studia Ypsilon : Praha 1999.
HUIZINGA, Johan: Homo ludens: o původu kultuře ve hře. Mladá fronta : Praha 1971.
JAHN-SUDMANN, Andreas; STOCKMANNS, Ralf: Computer Games as a sociocultural phenomenon. Games without Frontiers, Wars without Tears. Palgrave Macmillan, 2008.
JUUL, Jesper: Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. The MIT press 2005.
KAFAI, Yasmine B., HEETER, Carrie, SUN, Jennifer Y.: Beyond Barbie and Mortal Combat. New Perspectives on Gender and Gaming. The MIT Press : Cambridge, London 2008.
McALLISTER, Ken S.: Game Work. Language, Power, and Computer Game Culture. The University of Alabama Press : Tuscaloosa, 2004.
McKENZIE, Wark: Gamer Theory. Harvard University Press : Cambridge, London 2007.
NEWMAN, James: Videogames. Routledge : London, New York, 2004.
PEARCE, Celia: Games as Art: The Aesthetics of Play. In Friedman, Ken; Smith, Owen (eds.): Fluxus and Legacy. Visible Culture, 2006.
PIEPER, Josef: Základní formy sociálních pravidel hry. Praha 1994.
RAESSENS, Joost, GOLDSTEIN, Jeffrey: Handbook of Computer Game Studies. THE MIT press 2005.
SMUTS, Aaron: Are Videogames Art? Contemporary Aesthetics, 2005, http://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=299.
TAYLOR, T. L.: Play Between Worlds: Exploring Online Game Culture. The MIT Press 2006.
TAVINOR, Grant: The Art of Videogames. Wiley-Blackwell : Malden, Oxford, 2009.
VORDERER, Peter, BRYANT, Jennings: Playing video games: motives, responses and consequences. Lawrence Erlbaum Associates : Mahwah, 2006.
WOLF, Mark: The Medium of the Video Game. University of Texas Press, 2002.
WOLF, Mark J. P.; PERRON, Bernard (eds.): The Video Game Theory Reader. Routledge: New York, 2003.
WOLF, Mark J. P.; PERRON, Bernard (eds.): The Video Game Theory Reader 2. Routledge : New York, 2009.
časopisy a webové stránky:
Eludamos (Journal for Computer Games Culture) - http://www.eludamos.org/index.php/eludamos
Game Journal - http://www.gamejournal.org/
Game Studies (The International Journal of Computer Game Research) - http://gamestudies.org/
Gameology - http://www.gameology.org/
Games Research Bibliography - http://www.digiplay.info/bibliography
Loading? - http://journals.sfu.ca/loading/index.php/loading
Gamasutra - http://www.gamasutra.com/
Indie Games - http://indiegames.com/
Game Set Watch - http://www.gamesetwatch.com/
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
přednáška
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Získat kredity za tuto přednášku je možné dvěma způsoby:
1) napsání textu o rozsahu minimálně 4 normostran (obecná analýza anebo analýza jednotlivého tvůrce/hnutí/díla zkoumající vztah mězi uměním a počítačovými hrami na základě přednášených témat)
anebo
2) vytvoření (návrhu) uměleckého projektu v oblasti počítačových her (např. návrh artové počítačové hry, politické počítačové hry či třeba instalace pracující s prvky počítačových her; nemusí se jednat o dokončené dílo, postačí okomentovaný textový návrh v rozsahu minimálně 2 normostrany ukazující podobu a fungování díla)
Podmínkou udělení atestace je dále účast na minimálně 75% přednášek.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr: restaurování (fakultní předmět, volitelný předmět)