AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Výtvarné umění 20. století 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
373VKM2
Název předmětu:
Výtvarné umění 20. století 2
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
2/T
Typ předmětu:
Studijní plán Animovaná tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Animovaná tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - magistr – povinný předmět
Studijní plán Režie - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Režie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Kamera - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Kamera - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Produkce - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Produkce - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - bakalář – povinný předmět
Studijní plán Střihová skladba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - magistr – povinný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - bakalář – povinně volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - bakalář – povinný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr: restaurování – povinně volitelný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - magistr – 1. ročník
Studijní plán Audiovizuální studia - bakalář – 2. ročník
Studijní plán Střihová skladba - magistr – 1. nebo 2. ročník
Studijní plán Fotografie CZ - bakalář – 2. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
2
Garant předmětu:
Tomáš POSPISZYL
Jméno přednášejícího:
Tomáš POSPISZYL
Cíle studia:

Cílem přednášky, rozdělené do čtyř semestrálních bloků, je seznámit studenty s vývojem široce definované vizuální kultury od poloviny devatenáctého století až do současnosti. Výklad nebude omezen pouze na popis či komparaci jednotlivých umělců nebo uměleckých směrů, ale soustředí se i na širší společensko-historický kontext vzniku moderního umění včetně souvislostí s příbuznými uměleckými disciplínami. Jednotlivá, chronologicky se překrývající témata představí sociální proměny diváků i tvůrců umění, naznačí vztahy mezi technologickým vývojem a uměleckými médii a přiblíží současnou uměleckou scénu globalizujícího se světa. Pozornost bude věnována i historicky se vyvíjející teorii modernismu a možným metodologickým přístupům ke kultuře dvacátého století. Samostatné bloky budou věnovány důležitým osobnostem umění posledních 150 let, ale i tématům ze světa masové kultury, na kterých bude vysvětlena dynamika kulturní produkce naší civilizace.

Způsob uskutečnění:

přednáška s vizuálními ukázkami

Návštěva přednášek a četba povinných textů.

Diskuse o textech i přednášených tématech v hodině.

Prerekvizity a korekvizity:

Je vhodné absolvovat předmět Výtvarné umění 20. století 1.

U ústní zkousky vést monolog na náhodně vytažené téma z následujících okruhů:

Institucionální etablování moderního umění: Bauhaus, MoMA

Expanze forem moderního umění: Kinetismus, Zdeněk Pešánek

Moderní umění a teoretické myšlení: Walter Benjamin

Reakce proti modernímu umění: antimodernismus, umění a ideologie

Vysoké a nízké, umění a kýč

Surrealismus v exilu: politické a umělecké konsekvence druhé světové války

Proti chrámu umění: primitivismus, art brut

Jackson Pollock: od malby k akčnímu umění

Americké poválečné umění: Abstraktní expresionismus

Poválečné umění v Evropě: Nový realismus

Yves Klein

Situacionismus

Doporučené nepovinné složky programu:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu

Obsah předmětu:

17. února

Institucionální etablování moderního umění: Bauhaus, MoMA

Doporučená literatura: Paul Klee, Pedagogický náčrtník, Triáda, Praha 1999

24. února

Expanze forem moderního umění: Kinetismus, Zdeněk Pešánek

Doporučená literatura: Jiří Zemánek, Zdeněk Pešánek 1896-1965, Národní galerie, Praha 1997

3. března

Moderní umění a teoretické myšlení: Walter Benjamin

Povinná literatura: Walter Benjamin, Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, in: Walter Benjamin, Literárněvědné studie, Oikoymenh, Praha 2009, str. 299 ? 326.

Doporučená literatura: Walter Benjamin, Agesilaus Santander, Herrman a synové, Praha 1998.

10. března

Reakce proti modernímu umění: antimodernismus, umění a ideologie

Doporučená literatura: Karel Teige, Entartete Kunst. In: Karel Teige, Osvobozování života a poezie, studie ze 40. let, Aurora, Praha 1994, str. 59 ? 86.

17. března

Vysoké a nízké, umění a kýč

Povinná literatura: Clement Greenberg, Avantgarda a kýč. In: Revue Labyrint, číslo 7 ? 8, Praha 2000, str. 69 ? 74.

24. března

Surrealismus v exilu: politické a umělecké konsekvence druhé světové války

Doporučená literatura: André Breton, Manifesty surrealismu, Herrmann a synové, Praha 2005

31. března

Proti chrámu umění: primitivismus, art brut

Doporučená literatura: Jean Dubuffet, Dusivá kultura, Herrmann a synové, Praha 1998

7. dubna

Jackson Pollock: od malby k akčnímu umění

Doporučený film: Pollock,120 min. režie Ed Harris, USA 2000

14. dubna

Americké poválečné umění: Abstraktní expresionismus

Doporučená literatura: Barbara Hessová, Abstraktní expresionismus, Taschen, Praha 2006

21. dubna

Poválečné umění v Evropě: Nový realismus

Doporučená literatura: Akce, slovo, pohyb, prostor, Galerie hlavního města Prahy, 1999

28. dubna

Yves Klein

Doporučené stránky: http://www.yveskleinarchives.org/

5. května

Situacionismus I

Povinná literatura: Guy Debord, Zpráva o konstrukci situací a o podmínkách organizace a působení mezinárodní situacionistické tendence. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 4-5/2008, str. 7 ? 30.

12. května

Situacionismus II

Doporučená literatura: Greil Marcus, Stopy rtěnky, tajná historie dvacátého století, Votobia, Olomouc 1998.

Studijní materiály:

SEZNAM POVINNÉ LITERATURY:

Walter Benjamin, Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, in: Walter Benjamin, Literárněvědné studie, Oikoymenh, Praha 2009, str. 299 ? 326.

Clement Greenberg, Avantgarda a kýč. In: Revue Labyrint, číslo 7 ? 8, Praha 2000, str. 69 ? 74.

Guy Debord, Zpráva o konstrukci situací a o podmínkách organizace a působení mezinárodní situacionistické tendence. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 4-5/2008, str. 7 ? 30.

SEZNAM VŠEOBECNÉ DOPORUČENÉ LITERATURY:

Amy Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, nakladatelství Slovart, Praha 2002.

hal foster, Rosalind Kraussová, Yve-Alain Bois, Benjamin Buchloh, Umění po roce 1900, Slovart 2007

Richard Osborne, Dan Strugis, Natalie Turner, Teorie umění, Portál, Praha 2008

Miroslav Lamač (ed.), Myšlenky moderních malířů, Odeon, Praha 1989.

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Přednáška

Metody a kritéria hodnocení:

Účast na přednáškách a aktivní participace: 20%

Ústní zkouška: 80%

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 207
Učebna 2

(Lažanský palác)
POSPISZYL T.
12:20–13:55
(přednášková par. 1)

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet373VKM2.html