Obligatory Harpsichord 1
- Course unit code:
- 104OCE1
- Course unit title:
- Obligatory Harpsichord 1
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 1/T
- Type of course unit:
- compulsory optional subject
- Level of course unit:
- Year of study
- předmět nemá určen ročník studia
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Giedre MRÁZKOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Giedre MRÁZKOVÁ
- Study Objectives:
-
Praktické zvládnutí základů cembalové techniky a interpretačních prostředků typických stylů a forem z doby 1580 až 1760.
- Mode of delivery:
-
Kontaktní výuka.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Zvládnutí dvou až tří skladeb různých stylů dle individuální dohody.
- Recommended optional programme components
-
none
- Course contents:
-
Stručná osnova předmětu: Základy úhozu a vedení ruky a paže, možnosti a důsledky artikulace, registrace, prstoklady a práce se zvukovostí cembala. Většinou v návaznosti na interpretovanou literaturu.
Sylabus předmětu : Cembalo s varhanami byly ve svém principu a funkčnosti v historii částečně propojeny nebo na sebe těsně navazovaly. Varhaník se ani dnes v praxi nevyhne situaci, kdy by měl umět zahrát sólo na cembalo či doprovodit zpěváka nebo instrumentalistu.
Z principu má cembalo odlišné tvoření tónu a práci s jeho zvukem, také literatura pro cembalo má některá specifika. Interpretace na cembalo tedy zákonitě využívá poněkud odlišný výběr interpretačních prostředků, zejména v oblasti práce s časem a v uvolněnější technické stylistice (různé využití arpeggií, v ornamentice, úhoz apod.). Varhaník by měl tedy projít základními interpretačními styly, do nichž patří:
-virginalová literatura Anglie přelomu 16. a 17. století
-italská nebo severoněmecká polyfonie 17. nebo 18. století
-francouzská clavecinová hudba (preludio non mesuré, suita) 17. a 18. století
-italský typ toccaty 17. století
-virtuozní sonáta (typu D. Scarlattiho)
-česká předklasická hudba
Konkrétní výběr a skladba vybrané literatury je určena zaměřením a zájmem interpreta.
- Study materials:
-
Literatura:
AHLGRIMM, Isolde, Manuale der Orgel- und Cembalotechnik, L. Doblinger 1982 Wien
BACH, Carl Philippe Emanuel, Úvaha o správném způsobu hry na klavír, Paido Brno 2002 HARICH-SCHNEIDER, Eta, Die Kunst des Cembalo Spiels, Bärenreiter
RŮŽIČKOVÁ, Zuzana, Interpretační praxe ?, skriptum AMU, SPN
SCHOTT, Howard, Cembalo spielen, Artemis Verlag, München/Zürich 1983, anglický original Faber-Faber, London 1971
Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč.XX, rok 1994, číslo 3-4
Širší záběr obecných interpretačních kapitol viz literatura předmětu Interpretace barokní hudby I-IV.
- Planned learning activities and teaching methods
-
Praktické cvičení.
- Assessment methods and criteria
-
Individuální výuka.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
No internship established for this course.
- Course web page:
- Note:
-
none
- Further information:
- Course may be repeated
- Schedule for winter semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Varhany (Bc) (optional subject)