History of 20th Century Ballet 2
- Course unit code:
- 107DXX2
- Course unit title:
- History of 20th Century Ballet 2
- Mode of delivery:
- zkouška
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- Study plan Obor Pedagogika tance (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Pedagogika tance (Mg) – compulsory optional subject - Level of course unit:
- Year of study
- předmět nemá určen ročník studia
- Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 2
- Garant předmětu:
- Helena KAZÁROVÁ
- Name of lecturer(s):
- Helena KAZÁROVÁ
- Study Objectives:
-
Poznání a pochopení jak jednotlivých choreografů a jejich děl, tak i vzájemných souvislostí v pokračujícím procesu prosazení nové podoby baletu v rámci divadelní kultury 20. století.
- Mode of delivery:
-
Výklad spojený se studiem ikonografie, vybraných autorských textů a ukázek choreografických děl zaznamenaných na médiích.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Absolvování předmětu Dějiny baletu 20. století 1.
- Recommended optional programme components
-
Náslech hudby, návštěva výstav výtvarníků a seznámení se s filmovou tvorbou probíraného období, tj. 1. poloviny 20. století.
- Course contents:
-
Bronislava Nižinská jako první významná choreografka baletů v první polovině 20. století. Její spolupráce s Ballets Russes a nástupnickými soubory. Les Noces - příklad konstruktivistického přístupu v choreografické tvorbě.
Léonide Massine, všestranný choreograf a charismatický interpret demi-charakterního stylu. Jeho balety s etnickými vlivy (např. Le tricorne), humor v jeho tvorbě (Les femmes de bon humeur, Gaité Parisienne), balety s duchovním obsahem na symfonickou hudbu (Choreartium).
George Balanchine, tvůrce neoklasické linie v choreografii baletů 20. století. Jeho Apollo musagetes. Další tvorba pro soubory v Evropě i Americe, charakteristika jeho vztahu k hudbě, balety na symfonickou hudbu. Pedagogický přínos. Jeho soubor New York City Ballet.
Maurice Béjart jako popularizátor baletního umění v druhé polovině 20. století a jeho Balet XX. století. Nejvýznačnější díla a charakter jeho souborů.
- Study materials:
-
Kolektiv: Léonide Massine. Tänzer und Choreograph. Stadtmuseum Borken
Bielefeld 2004
Massine, Leonide: My life in Ballet. New York 1968
Massine, Leonide: Massine on Choreography. London 1976
Brodská, Božena: Les Ballets russes. AMU Praha 2001
Tichonova, Nina: Ballets russes. Děvuška v siněm. Art Moskva 1992
Kolektiv: Repertoár Ruského baletu S. Ďagileva (strojopis, knihovna katedry
tance sub TK/390
Lifar, Serge: Histoire du Ballet Russe. Nagel Paris 1950
Balanchine, George: Histoire de mes ballets. Fayard Paris 1969
Taper, B.: Balanchine. Paris 1980
- Planned learning activities and teaching methods
-
Lecture
- Assessment methods and criteria
-
Aktivita na přednáškách, referát o vybraném tvůrci, absolvování závěrečného testu, ústní zkouška. Celkové hodnocení se skládá z 25% hodnocení referátu, 25% výsledku testu a 50% z ústní zkoušky.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na přednáškách, zpracování a prezentace referátu, absolvování testu a ústní zkoušky.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Pedagogika tance (Mg) (compulsory optional subject)