AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Survey of the History of Dance and Ballet 2

Register Display Schedule
Course unit code:
107PDT2
Course unit title:
Survey of the History of Dance and Ballet 2
Mode of delivery:
zkouška
Range:
2+2/T
Type of course unit:
Study plan Obor Pedagogika tance (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Choreografie (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Taneční věda (Bc) – compulsory subject
Level of course unit:
Year of study
Study plan Obor Pedagogika tance (Bc) – 1st year
Study plan Obor Choreografie (Bc) – 1st year
Study plan Obor Taneční věda (Bc) – 1st year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
4
Garant předmětu:
Helena KAZÁROVÁ
Name of lecturer(s):
Helena KAZÁROVÁ
Study Objectives:

Získat vědomosti o vývoji a společenské úloze taneční kultury od renesance až do 19. století. Pochopit vývojovou linii od tanců pro podívanou k prvním snahám o balet, jakožto samostatný divadelní druh. Poznat vývojové tendence „artificiální“ choreografie a její tvůrce v kontextu evropského divadla. V semináři pak pochopit jakým zp§sobem se stylové charakteristiky jednotlivých období odráží v tanci.

Mode of delivery:

Lecture, seminar

Prerequisites and co-requisites:
Recommended optional programme components
Course contents:

Změny ve dvorském baletu za Ludvíka XIII. Taneční kultura v období Ludvíka XIV. - vrchol a zánik dvorského baletu ve Francii. Vývoj jevištního tance v profesionálním divadle vrcholného baroka: comédie-ballet, tragédie lyrique, opéra-ballet, ballet-pantomime, commedia dell´arte. Vynález grafického způsobu záznamu tance a jeho dopad. Jevištní tanec v 1.polovině 18. století, první balety bez zpěvu a s příběhem (J. Weaver, M. Sallé atd.). Rozvoj dějových baletů v období klasicismu (F. Hilverding, G. Angiolini, J.G. Noverre). Slavní taneční interpreti (M. Camargo, M. Sallé, M. Guimard, G. a A. Vestris ad.). Charakteristika preromantického baletu, slavné osobnosti (S. Viganò, Ch. L. Didelot, C. Blasis). Rozvoj taneční techniky. Romantický balet, jeho charakteristické rysy. Tvůrci a interpreti romantického baletu (F. Taglioni, M. Taglioni, J. Perrot, C. Grisi, A. Saint-Léon, F. Cerrito, F. Elssler, A. Bournonville, L. Grahn ad.). Balety- féerie. Postromantický balet v Rusku, tvorba M. Petipy a L. Ivanova.

Study materials:

Noverre, Jean Georges: Listy o tanci a baletech. SPN Praha 1982

Brodská, Božena: Dějiny ruského baletu, SPN Praha 1984

Rameau, Pierre: The Dancing Master. C.W. Beaumont, London 1941

Kazárová, Helena: Choreografie a choreograf. Styl a ornament. In: Taneční listy č. 5/2001, s. 16

Kazárová, Helena: Ohlédnutí za vývojem klasického tance. In: Ozvěny tance, AMU Praha 1998, s. 7-21

Brodská, Božena: Rokoko a klasicismus. In: Taneční listy 6/1999, s. 14

Kazárová, Helena: Baroko plné tance. In: Taneční listy 5/1999, s.14

Jůzl, Miloš. a kol.: Dějiny umělecké kultury II. SPN Praha, 1996

Kazárová, Helena: Barokní taneční formy. AMU 2005

Kazárová, Helena: Barokní balet ve střední Evropě. AMU 2008

Brodská, Božena: Romantický balet. Skripta AMU, SPN Praha 1981

Rebling, Eberhard, ed.: Marius Petipa. Meister des klassischren Balletts. Berlin 1975

Brodská, Božena - Vašut, Vladimír: Svět tance a baletu. AMU 2004

Planned learning activities and teaching methods

Výklad látky přednášejícím za použití názorných ikonogarfických ukázek, ev. videoprojekce, čtení z překladů pramenů. V semináři praktický rozbor a nácvik elementárních příkladů společenských tanců probíraných epoch.

Assessment methods and criteria

Aktivní účast na přednáškách a seminářích. Absolvování závěrečného testu. Předvedení tanců ze semináře na dobré úrovni. Ústní zkouška. Hodnocení se skládá z 25% hodnocení aktivity na přednáškách a seminářích a úrovně předvedení studovaného repertoáru, 25% výsledku testu a 50% ústní zkoušky.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2011-6-17
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet107PDT2.html