AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

 Historically Educated Interpretation 1

Register Display Schedule
Course unit code:
108HPI1
Course unit title:
 Historically Educated Interpretation 1
Mode of delivery:
zápočet
Range:
1+1/T
Type of course unit:
Study plan Obor Flétna (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Housle (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Klarinet (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hoboj (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Fagot (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Lesní roh (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Trubka (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Pozoun (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Tuba (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Klavír (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Varhany (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Cembalo (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Viola (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Violoncello (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Kontrabas (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Harfa (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Kytara (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Bicí nástroje (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Zpěv (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Operní režie (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební teorie (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Skladba (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Dirigování (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Dirigování (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební management (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Zvuková tvorba (Bc) – compulsory optional subject
Level of course unit:
Year of study
Study plan Obor Hudební teorie (Bc) – 2nd year
Semester when the course unit is delivered
zimní
Number of ECTS credits allocated:
1
Garant předmětu:
Lukáš MATOUŠEK
Name of lecturer(s):
Lukáš MATOUŠEK
Study Objectives:

Práce v semináři:

- praktické otázky interpretace (porozumění notovému záznamu a formálnímu členění skladeb, problém tempa, hlasy a nástroje)

- poslechy a analýzy

- samostatná práce s edicemi a s literaturou.

Mode of delivery:

Studenti jsou seznamování se základy hudebních forem ars nova, s problematikou perfektního a imperfektního (dvojného a trojného) dělení notových hodnot, s problematikou určení tempa, interpretační praxí provozování textovaných a netextovaných hlasů. Všechny přednášené problémy jsou dokládány jak notovými materiály, tak porovnáním nahrávek poučených interpretů.

Prerequisites and co-requisites:

Nejsou žádné prerekvizity a korekvizity nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Recommended optional programme components

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Course contents:

Obsah přednášek:

- porozumění zápisu historické hudby

- problém edicí (transkripce mensurální notace)

- formy (ballade, rondeau, virelai/ballata, lay, madrigal, caccia/chase, motet, ...)

- princip isorytmie, musica ficta.

Study materials:

Obecné o středověké hudbě:

HOPPIN, Richard H.: Medieval Music, London 1978

Detailněji o některých aspektech středověké hudby:

ČERNÝ, Jaromír: Proměny rytmiky a metriky ve středověké a renesanční hudbě, in: Čas v hudbě, sborník, SČSKU, Praha 1984, s. 14 - 24

Notové edice (obecné):

ČERNÝ, Jaromír (ed): Historická antologie hudby v českých zemích (do ca 1530), KLP (Koniasch Latin Press), Praha 2005, ISBN 80-86791-11-4

DAVISON, T. Archibald T. and APPEL, Willi: Historical Anthology of Music, Harvard University Press, Cambridge, Massachutsetts 1966

MARROCCO, W. Thomas and SANDON, Nicholas (ed.): Medieval Music, The Oxford Anthology of Music, Oxford University Press 1977

LUDWIG, Friedrich (ed): Guillaume de Machaut, Musikalische Werke (Band I ? III), VEB Breitkopf & Härtel, Leipzig (toto vydání doporučuji mnohem více, než pozdější vydání Schradeho, které je v mnohém méně přesné)

WOLF, Johannes ? (ed.): Der Squarcialupi Codex Pal. 87, Der Biblioteca Medicea Laurenziana zu Florenz, Lippstadt 1955

APEL, Willi (ed): French Secular Music of the Late Fourteenth Century, Medieval Academy of America, Cambridge, Massachutsetts 1950

PLAMENAC, Dragan (ed): Keyboard Music of the Late Middle Ages in Codex Faenza 117, Americn Institute of Musicology 1972

O interpretaci středověké hudby:

LEECH-WILKINSON, Daniel: Articulation Ars Subtilior Songs, in: Early Music, Vol. 31, No. 1, February 2003, str. 6 ?19

STONE, Anne: Self-reflexieve songs and their readers in the late 14th century, in: Early Music, Vol. 31, No. 2, April 2003, str. 180 ? 195, in: Early Music, Vol. 31, No. 2, April 2003, str. 180 ? 195

GREIG Donald: Ars Subtilior repertory as performance palimpsest

Early Music 2003 XXXI: 196 ? 209

GULLO Salvatore: Das Tempo in der Musik des XIII. und XIV. Jahrhunderts (odborná publikace, určený spíše badatelsky zaměřeným zájemcům)

McGEE, Timothy J.: Medieal and Renaissance Music, A Performer?s Guide, Scolar Press, UK 1990 ? (toto vřele NEDOPORUČUJI!!!!, je to na mnoha místech pouhá fanatsie)

O notaci středověké hudby (toto je spíš pro odborné badatele, ale pro informaci je zajímavé se do toho podívat):

APEL, Willi: Die Notation der Polyphonen Musik 900 ? 1600, VEB Breitkopf & Härtel, Leipzig 1970 (německý překlad původní anglické verze. The Notation of Polyphonic Music 900 ? 1600)

MUŽÍK, František: Úvod do kritiky hudebního zápisu, Universita Karlova, Praha 1961

Různé časopisecké práce lze najít v:

Miscellanea musicologica, sborníky prací katedry hudební vědy FF UK

Early Music, čtvrtletník, vydává Oxford University Press

Planned learning activities and teaching methods

Přednášky a odborná cvičení.

Assessment methods and criteria

Kredity jsou uděleny na základě aktivity studenta a na znalostech získaných v průběhu přednášek.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):

Nejsou.

Course web page:
Note:

Nejsou.

Schedule for winter semester 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
Fri
Thu
místnost 2057
Učebna KTDH 2057

(Lichenštejnský palác)
MATOUŠEK L.
08:40–10:10
(paralelka 1)
Fri
Schedule for summer semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2011-6-17
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet108HPI1.html