AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

 Historically Educated Interpretation 2

Register Display Schedule
Course unit code:
108HPI2
Course unit title:
 Historically Educated Interpretation 2
Mode of delivery:
zkouška
Range:
1+1/T
Type of course unit:
Study plan Obor Flétna (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Housle (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Klarinet (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hoboj (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Fagot (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Lesní roh (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Trubka (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Pozoun (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Tuba (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Klavír (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Varhany (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Cembalo (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Viola (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Violoncello (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Kontrabas (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Harfa (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Kytara (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Bicí nástroje (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Zpěv (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Operní režie (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební teorie (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Skladba (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Dirigování (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Dirigování (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební management (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Zvuková tvorba (Bc) – compulsory optional subject
Level of course unit:
Year of study
Study plan Obor Hudební teorie (Bc) – 2nd year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
1
Garant předmětu:
Ivana BAŽANTOVÁ
Name of lecturer(s):
Ivana BAŽANTOVÁ
Study Objectives:

1. Seznámit studenty se zrodem baroka v souladu s ostatbími uměními a specifikou hudby.

2. Nastínit problematiku jednotlivých složek interpretace pro provozování skladeb barokní epochy.

3. Poznání možností dobového zápisu ve vztahu k současným interpretačním draktikám.

Mode of delivery:

Lektorská činnost, analýzy notových ukázek a ukázek zaznamenanách na mádiích, srovnávání.

Prerequisites and co-requisites:

Aktivní vztah k probírané látce, vůle řešit drobné seminární úkoly (obvykle pramenné texty vztahující se k probíranému tématu).

Recommended optional programme components

Zvýšená pozornost k interpretačním počinům, týkajících se probírané látky (poslechy, komparace, vlastní repertoár, aktivní či pasivní návštěva hodnotných interpretací nebo kurzů dle aktuální nabídky apod.).

Course contents:

1. Vhled do epochy, zrod baroka, vymezení či kontinuita vůči renesanci, komparace s výtvarným uměním, architekturou, filozofií atp.

2. Barokní hudba a principy její kompozice, základní styly, vztah k rétorice, afektovost, temperamenty atd.

3. Otázka tempa - měření času, takt, slovní výrazy, volné formy, barokní tempo rubato.

4. Rytmus, přízvuk, nerovné hraní, práce s tečkovaných rytmem a další konsekvence.

5. Barokní suita - charakteristiky a vývoj podstatných tanců.

6. Italské diminuce pozdní renesance a raného baroka a jejich význam. Raná sonáta a stylus fantasticus.

7. Ornamentika.

8. Artikulace a nástrojové techniky.

9. Dynamika.

10.Ladící systémy, tóninové charakteristiky.

11.Analýza vybraných skladeb (výběr - např. H. Schütz, C. Monteverdi, A. Corelli, J. B. Lully, J. S. Bach, J. Ph. Rameau, J. D. Zelenka).

Study materials:

Studijní texty pedagoga, vážící se k některým tématům přednášek.

Literatura:

Česká a slovenská

Slovník české hudební kultury, Editio Supraphon Praha 1997 (hesla jako např. agogika, barok, hudebně rétorické figury, monodie, opera, ornamentika, sonáta, suita, tempo)

ALAIN, Marie-Claire, Poznámky o „francouzském způsobu“ interpretace hudby 16. - 18. století, LK MKS Ostrava 1988

BACH, Carl Philippe Emanuel, Úvaha o správném způsobu hry na klavír, Paido Brno 2002

BUKOFZER, Manfred F., Hudba v období baroka, Opus Bratislava 1986

BURNEY, Charles, Hudební cestopis 18. věku, SHV Praha 1966

DOLMETSCH, Arnold, Interpretace hudby 17. a 18. století, SNKLHU Praha 1958

JANOVKA, Tomáš Balthazar, Klíč k pokladu velikého umění hudebního, KLP Praha 2006

KAZÁROVÁ, Helena, Barokní taneční formy, AMU 2005

MOZART, Leopold, Leopolda Mozarta, velkoknížecího salcburského vicekapelníka důkladná škola na housle, Praha 2000

POLÁK, Pavol, Hudobnoestetické náhl´ady v 18. storočí, Veda, Bratislava 1974

QUANTZ, Johann Joachim, Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu, Supraphon, Praha 1990

RUMLOVÁ, Gabriela, Historické tance XV. - XVII. století, skriptum AMU, SPN 1981

RŮŽIČKOVÁ, Zuzana, Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům, skriptum AMU, SPN

Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč.XX, rok 1994, číslo 3_4

Cizojazyčná

Hudební encyklopedie MGG a Grove Dictionary - příslušná hesla vypracovaná nejlepšími světovými odborníky v oblasti hudební teorie a historie

Zahraniční časopisy - Early Music, Concerto aj. (prezenčně v Universitní knihovně v Klementinu)

BACH, Carl Philipp Emanuel, Versuch über die wahre Art das Clavier zu Spielen, Berlin I 1753/1787, II 1762/1797.

- Transl. and ed. by William J. Mitschell as Essay on the True Art of Playing Keyboard Instruments, New York 1949

The Companion to Baroque Music, Ed. J. A. Sadie, Oxford University Press 1998

DAMMANN, Rolf, Der Musikbegriff im deutschen Barock, Laaber-Verlag 1984

DONINGTON, Robert, Interpretation of Early Music, Faber - Faber, London 1963, New Version London 1989

-Style and Performance. A Handbook, Faber Music 1982

FERGUSON, Howard, Keyboard Interpretation from the 14th to the 19th Century, Oxford University Press, London 1975, 1987

FROTSCHER, Gothold, Aufführongspraxis alter Musik Heinrichshofen, Wilhelmshaven 1971 (a další)

HARNONCOURT, Nikolaus, - Musik als Klangrede. Wege zu einem neuen Musikverständnis, DTV Bärenreiter 1987

- Der musikalische Dialog. Gedanken zi Monterverdi, Bach und Mozart, DTV Bärenreiter 1987

MATTHESON, Johann, - Der vollkomenne Capelmeister, 1739

- Grosse-Generalbass-Schule oder: Der exemplarischen Organisten-Probe II/1731, Georg Olms Verlag, Hildesheim 1994

MIEHLING, Klaus, Das Tempo in der Musik von Barock und Vorklassik, Florian Noetzel Verlag, Wilhelmshaven 1993

NEUMANN, Friderik, Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music, Princeton 1978

REIDEMEISTER, Peter, Historische Aufführungspraxis. Eine Einführung, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 1988

VEILHAN, Jean-Claude, Die Musik des Barock und ihre Regeln für alle Instrumente nach Bach, Brossard, Couperin, Hotteterre, Monteclair, Quantz, Rameau, d´Alembert, Rousseau u.a., Alphonse Leduc, Paris 1982

Planned learning activities and teaching methods

Přednáška a odborné cvičení.

Assessment methods and criteria

Kredity jsou uděleny na základě:

1. Během semestru se vyžaduje jedna individuální drobná seminární práce.

2. Absolvování závěrečného testu, který obsahuje jak teoretické znalosti, tak řešení notových příkladů.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):

none

Course web page:
Note:

none

Schedule for winter semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
Fri
Thu
místnost 2057
Učebna KTDH 2057

(Lichenštejnský palác)
BAŽANTOVÁ I.
08:40–09:25
(přednášková par. 1)
místnost 2057
Učebna KTDH 2057

(Lichenštejnský palác)
BAŽANTOVÁ I.
09:25–10:10
(paralelka 1)
Fri
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2011-6-17
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet108HPI2.html