Historically Educated Interpretation 2
- Course unit code:
- 108HPI2
- Course unit title:
- Historically Educated Interpretation 2
- Mode of delivery:
- zkouška
- Range:
- 1+1/T
- Type of course unit:
- Study plan Obor Flétna (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Housle (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Klarinet (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hoboj (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Fagot (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Lesní roh (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Trubka (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Pozoun (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Tuba (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Klavír (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Varhany (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Cembalo (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Viola (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Violoncello (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Kontrabas (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Harfa (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Kytara (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Bicí nástroje (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Zpěv (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Operní režie (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební teorie (Bc) – compulsory subject
Study plan Obor Skladba (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Dirigování (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Dirigování (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební management (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Zvuková tvorba (Bc) – compulsory optional subject - Level of course unit:
- Year of study
- Study plan Obor Hudební teorie (Bc) – 2nd year
- Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Study Objectives:
-
1. Seznámit studenty se zrodem baroka v souladu s ostatbími uměními a specifikou hudby.
2. Nastínit problematiku jednotlivých složek interpretace pro provozování skladeb barokní epochy.
3. Poznání možností dobového zápisu ve vztahu k současným interpretačním draktikám.
- Mode of delivery:
-
Lektorská činnost, analýzy notových ukázek a ukázek zaznamenanách na mádiích, srovnávání.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Aktivní vztah k probírané látce, vůle řešit drobné seminární úkoly (obvykle pramenné texty vztahující se k probíranému tématu).
- Recommended optional programme components
-
Zvýšená pozornost k interpretačním počinům, týkajících se probírané látky (poslechy, komparace, vlastní repertoár, aktivní či pasivní návštěva hodnotných interpretací nebo kurzů dle aktuální nabídky apod.).
- Course contents:
-
1. Vhled do epochy, zrod baroka, vymezení či kontinuita vůči renesanci, komparace s výtvarným uměním, architekturou, filozofií atp.
2. Barokní hudba a principy její kompozice, základní styly, vztah k rétorice, afektovost, temperamenty atd.
3. Otázka tempa - měření času, takt, slovní výrazy, volné formy, barokní tempo rubato.
4. Rytmus, přízvuk, nerovné hraní, práce s tečkovaných rytmem a další konsekvence.
5. Barokní suita - charakteristiky a vývoj podstatných tanců.
6. Italské diminuce pozdní renesance a raného baroka a jejich význam. Raná sonáta a stylus fantasticus.
7. Ornamentika.
8. Artikulace a nástrojové techniky.
9. Dynamika.
10.Ladící systémy, tóninové charakteristiky.
11.Analýza vybraných skladeb (výběr - např. H. Schütz, C. Monteverdi, A. Corelli, J. B. Lully, J. S. Bach, J. Ph. Rameau, J. D. Zelenka).
- Study materials:
-
Studijní texty pedagoga, vážící se k některým tématům přednášek.
Literatura:
Česká a slovenská
Slovník české hudební kultury, Editio Supraphon Praha 1997 (hesla jako např. agogika, barok, hudebně rétorické figury, monodie, opera, ornamentika, sonáta, suita, tempo)
ALAIN, Marie-Claire, Poznámky o „francouzském způsobu“ interpretace hudby 16. - 18. století, LK MKS Ostrava 1988
BACH, Carl Philippe Emanuel, Úvaha o správném způsobu hry na klavír, Paido Brno 2002
BUKOFZER, Manfred F., Hudba v období baroka, Opus Bratislava 1986
BURNEY, Charles, Hudební cestopis 18. věku, SHV Praha 1966
DOLMETSCH, Arnold, Interpretace hudby 17. a 18. století, SNKLHU Praha 1958
JANOVKA, Tomáš Balthazar, Klíč k pokladu velikého umění hudebního, KLP Praha 2006
KAZÁROVÁ, Helena, Barokní taneční formy, AMU 2005
MOZART, Leopold, Leopolda Mozarta, velkoknížecího salcburského vicekapelníka důkladná škola na housle, Praha 2000
POLÁK, Pavol, Hudobnoestetické náhl´ady v 18. storočí, Veda, Bratislava 1974
QUANTZ, Johann Joachim, Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu, Supraphon, Praha 1990
RUMLOVÁ, Gabriela, Historické tance XV. - XVII. století, skriptum AMU, SPN 1981
RŮŽIČKOVÁ, Zuzana, Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům, skriptum AMU, SPN
Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč.XX, rok 1994, číslo 3_4
Cizojazyčná
Hudební encyklopedie MGG a Grove Dictionary - příslušná hesla vypracovaná nejlepšími světovými odborníky v oblasti hudební teorie a historie
Zahraniční časopisy - Early Music, Concerto aj. (prezenčně v Universitní knihovně v Klementinu)
BACH, Carl Philipp Emanuel, Versuch über die wahre Art das Clavier zu Spielen, Berlin I 1753/1787, II 1762/1797.
- Transl. and ed. by William J. Mitschell as Essay on the True Art of Playing Keyboard Instruments, New York 1949
The Companion to Baroque Music, Ed. J. A. Sadie, Oxford University Press 1998
DAMMANN, Rolf, Der Musikbegriff im deutschen Barock, Laaber-Verlag 1984
DONINGTON, Robert, Interpretation of Early Music, Faber - Faber, London 1963, New Version London 1989
-Style and Performance. A Handbook, Faber Music 1982
FERGUSON, Howard, Keyboard Interpretation from the 14th to the 19th Century, Oxford University Press, London 1975, 1987
FROTSCHER, Gothold, Aufführongspraxis alter Musik Heinrichshofen, Wilhelmshaven 1971 (a další)
HARNONCOURT, Nikolaus, - Musik als Klangrede. Wege zu einem neuen Musikverständnis, DTV Bärenreiter 1987
- Der musikalische Dialog. Gedanken zi Monterverdi, Bach und Mozart, DTV Bärenreiter 1987
MATTHESON, Johann, - Der vollkomenne Capelmeister, 1739
- Grosse-Generalbass-Schule oder: Der exemplarischen Organisten-Probe II/1731, Georg Olms Verlag, Hildesheim 1994
MIEHLING, Klaus, Das Tempo in der Musik von Barock und Vorklassik, Florian Noetzel Verlag, Wilhelmshaven 1993
NEUMANN, Friderik, Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music, Princeton 1978
REIDEMEISTER, Peter, Historische Aufführungspraxis. Eine Einführung, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 1988
VEILHAN, Jean-Claude, Die Musik des Barock und ihre Regeln für alle Instrumente nach Bach, Brossard, Couperin, Hotteterre, Monteclair, Quantz, Rameau, d´Alembert, Rousseau u.a., Alphonse Leduc, Paris 1982
- Planned learning activities and teaching methods
-
Přednáška a odborné cvičení.
- Assessment methods and criteria
-
Kredity jsou uděleny na základě:
1. Během semestru se vyžaduje jedna individuální drobná seminární práce.
2. Absolvování závěrečného testu, který obsahuje jak teoretické znalosti, tak řešení notových příkladů.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
none
- Course web page:
- Note:
-
none
- Schedule for winter semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri - The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Flétna (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Housle (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Klarinet (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Hoboj (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Fagot (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Lesní roh (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Trubka (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Pozoun (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Tuba (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Klavír (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Varhany (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Cembalo (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Viola (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Violoncello (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Kontrabas (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Harfa (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Kytara (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Bicí nástroje (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Zpěv (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Operní režie (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Hudební teorie (Bc) (next compulsory subject)
- Obor Skladba (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Dirigování (Bc) (compulsory optional subject)
- Obor Dirigování (Mg) (optional subject)
- Obor Hudební management (Bc) (optional subject)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (compulsory optional subject)