Music Direction 3
- Course unit code:
- 108HR3
- Course unit title:
- Music Direction 3
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- Year of study
- 2nd year
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 4
- Garant předmětu:
- Jaroslav SMOLKA, Jaroslav RYBÁŘ
- Name of lecturer(s):
- Jaroslav SMOLKA, Jaroslav RYBÁŘ
- Study Objectives:
-
1. Dále rozvíjet schopnost rozpoznávat a posuzovat umělecké kvality hudební interpretace.
2. Dále rozvíjet schopnost rozpoznávat zvukovou i uměleckou kvalitu hudební nahrávky.
3. Prohlubovat znalost hudební literatury v souvislosti s charakteristickými znaky historických
stylů a individuálního stylu jednotlivých autorů.
4. Průběžně seznamovat studenty s vývojem a základními technickými principy záznamu
zvuku.
5. Postupně seznamovat studenty s celým procesem nahrávání hudebního snímku, jeho
zpracováním i finální úpravou z hlediska úlohy hudebního režiséra.
- Mode of delivery:
-
Výklad týkající se problematiky záznamu zvuku a práce hudebního režiséra.
Poslech nahrávek, analýzy hudební interpretace i zvukového řešení nahrávek. Srovnávání různých interpretačních výkonů a diskuse o nich.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Sluchové předpoklady, hluboké znalosti hudební teorie (harmonie, kontrapunkt, hudební formy, nauka o nástrojích), schopnost analyzovat hudební dílo. Předpokládá se znalost obsahu výuky daného předmětu v předchozím ročníku studia.
- Recommended optional programme components
-
Hojná návštěva koncertních produkcí resp. operních představení doprovázená kritickým a analytickým vnímáním.
Poslech co největšího počtu nahrávek se snahou utvářet si vlastní analytický a kritický přístup.
- Course contents:
-
Přednášková část
1/ Technické aspekty nahrávání.
2/ Mikrofon - jeho možnosti a limity.
3/ Monofonie, stereofonie a vícekanálová technika.
Seminární část
1. Interpretační analýza významných nahrávek, rozbor jejich zvukového pojetí (charakter
akustiky prostoru, míra dozvuku, způsob snímání, prezence čí absence apod.). Diskuse.
2. Srovnání různých nahrávek téže hudby, analýza interpretace a zvukového pojetí nahrávky.
Diskuse.
- Study materials:
-
Hudební nahrávky (na moderních nosičích CD, DVD, i na nosičích starších (LP, mg. kazety).
1. Klíčové nahrávky české komorní, symfonické a operní hudby (např. Smetana: Má vlast ?
Talich, Ančerl, Neumann, Smetáček, Bělohlávek, Kubelík atd.)
2. Významné nahrávky světové hudby (např. historicky poučené snímky J.E. Gardinera ?
Mozart: Koncerty pro klavír, Beethoven: Symfonie atd.).
Příslušné notové materiály
Texty:
Jaroslav Rybář: Hudební režie
Učební text zpracovávající problematiku nahrávání vážné hudby a hudební režie. (Tento text zatím nemá podobu oficiálních skript předmětu Hudební režie).
Vydané publikace:
Václav Vlachý: Praxe zvukové techniky
Václav Zamazal: Hudební nástroje před mikrofonem
- Planned learning activities and teaching methods
-
Přednáška, seminář.
- Assessment methods and criteria
-
Kredity jsou udělovány na základě těchto kritérií:
1. Celková aktivita při seminárních diskusích.
2. Písemně vypracovaná semestrální seminární práce (komparace nahrávek z hlediska
interpretace a zvukového pojetí - srovnávají se nejméně tři různé nahrávky) a její
prezentace na semináři.
3. Písemně vypracovaná recenze nejméně dvou navštívených koncertů nebo operních
představení.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
none
- Course web page:
- Note:
-
none
- Schedule for winter semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Hudební režie (Bc) (compulsory subject of the main qualification)