Music Direction 9
- Course unit code:
- 108HR9
- Course unit title:
- Music Direction 9
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- Year of study
- 2nd year
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 11
- Garant předmětu:
- Jaroslav RYBÁŘ, Jaroslav SMOLKA
- Name of lecturer(s):
- Jaroslav RYBÁŘ, Jaroslav SMOLKA
- Study Objectives:
-
1. Vytvořit ucelenou představu o úkolech hudebního režiséra při nahrávacím procesu, střihu a
konečném zpracování hudební nahrávky.
2. Rozvoj schopnosti analyzovat výkon interpreta.
3. Rozvoj schopnosti analyzovat zvukovou kvalitu hudební nahrávky.
4. Prohlubovat znalost hudební literatury se zvláštním zřetelem k historickým stylům a
skladebným technikám soudobé hudby.
5. Průběžně seznamovat studenty s vývojem a základními technickými principy záznamu
zvuku.
- Mode of delivery:
-
Výklad týkající se problematiky práce hudebního režiséra ve studiu, nejrůznější aspekty této činnosti (npř. žánr nahrávané hudby, historická hudba, současná hudba atd., dále psychologické aspekty práce hud. režiséra apod.).
Poslech nahrávek, analýzy hudební interpretace i zvukového řešení nahrávek. Srovnávání různých interpretačních výkonů a diskuse o nich.
Analýza výkonů samotných studentů v předmětu Praxe ve studiu.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Sluchové předpoklady, hluboké znalosti hudební teorie (harmonie, kontrapunkt, hudební formy, nauka o nástrojích), schopnost analyzovat hudební dílo.
Předpokládá se znalost obsahu výuky daného předmětu v předchozích ročnících studia.
- Recommended optional programme components
-
Hojná návštěva koncertních produkcí resp. operních představení doprovázená kritickým a analytickým vnímáním. Poslech co největšího počtu nahrávek se snahou utvářet si vlastní analytický a kritický přístup. Návštěva profesionálních nahrávacích studií.
- Course contents:
-
Přednášková část (rekapitulace všech otázek týkajících se předmětu)
1) Stručná historie technického vývoje zvukového záznamu.
2) Realizace zvukového záznamu z hlediska historického vývoje.
3) Historický vývoj zvukového záznamu jako estetického fenoménu.
4) Různé typy zvukového záznamu hudby z hlediska způsobu realizace a užití.
5) Estetika moderní hudební nahrávky.
6) Akustický prostor a jeho význam při realizaci hudební nahrávky.
7) Historický vývoj profese hudebního režiséra.
8) Úloha a postavení hudebního režiséra v současném profesionálním nahrávacím týmu.
9) Psychologické aspekty práce hudebního režiséra.
10) Technické aspekty nahrávání.
11) Mikrofon - jeho možnosti a limity.
12) Monofonie, stereofonie a vícekanálová technika.
13) Příprava nahrávání.
14) Konkrétní úkoly hudebního režiséra během vzniku nahrávky.
15) Diferenciace pracovních postupů v závislosti na druhu nahrávané hudby.
16) Sestřih hudebního snímku - postup práce.
17) Vývoj techniky střihu.
18) Estetické aspekty střihové montáže hudební nahrávky.
19) Konečné zpracování snímku - mastering.
20) Dodatečná úprava původního akustického prostoru nahrávky - umělý dozvuk.
21) Řazení skladeb resp. jejich částí na konečné verzi snímku.
22) Specifické problémy natáčení a zpracování živé, neboli live nahrávky.
23) Úprava a zpracování historických snímků pomocí moderních technologií.
24) Dokumentace hudební nahrávky.
25) Otázky dramaturgie hudebních nahrávek na moderních nosičích.
Seminární část
1. Interpretační analýza významných nahrávek, rozbor jejich zvukového pojetí (charakter
akustiky prostoru, míra dozvuku, způsob snímání, prezence čí absence apod.). Diskuse.
2. Diskuse nad tématem diplomové práce.
3. Analýza a diskuse nad výkony studentů při nahrávání v předmětu Praxe ve studiu.
4. Příprava diplomové práce
- Study materials:
-
Hudební nahrávky (na moderních nosičích CD, DVD, i na nosičích starších (LP, mg. kazety).
1. Klíčové nahrávky české komorní, symfonické a operní hudby (např. Smetana: Má vlast ?
Talich, Ančerl, Neumann, Smetáček, Bělohlávek, Kubelík atd.)
2. Významné nahrávky světové hudby (např. historicky poučené snímky J.E. Gardinera ?
Mozart: Koncerty pro klavír, Beethoven: Symfonie atd.).
Příslušné notové materiály
Texty:
Jaroslav Rybář: Hudební režie
Učební text zpracovávající problematiku nahrávání vážné hudby a hudební režie. (Tento text zatím nemá podobu oficiálních skript předmětu Hudební režie).
Vydané publikace:
Václav Syrový: Akustika
Václav Vlachý: Praxe zvukové techniky
Ladislav Šíp: Nahrávání a reprodukovaná hudba
Ladislav Šíp: Pěvci před mikrofonem
Václav Zamazal: Hudební nástroje před mikrofonem
- Planned learning activities and teaching methods
-
Přednáška, seminář.
- Assessment methods and criteria
-
Credit is awarded based on these criteria:
1. Overall activity in class discussions
2. The written developed semester course paper (analysis of performanc and recording sound concept) and its presentation in class.
3. A written developed review of at least two concert or opera performance attendances.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
none
- Course web page:
- Note:
-
none
- Schedule for winter semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Hudební režie (Mg) (compulsory subject of the main qualification)