AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Pedagogy 1

Register Display Schedule
Course unit code:
108PED1
Course unit title:
Pedagogy 1
Mode of delivery:
zápočet
Range:
2/T
Type of course unit:
Study plan Obor Flétna (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Housle (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Klarinet (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hoboj (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Fagot (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Lesní roh (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Trubka (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Pozoun (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Tuba (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Klavír (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Varhany (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Cembalo (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Viola (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Violoncello (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Kontrabas (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Harfa (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Kytara (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Bicí nástroje (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Zpěv (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Operní režie (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební teorie (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Skladba (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební režie (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Dirigování (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Flétna (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Klarinet (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Cembalo (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Klavír (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Varhany (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hoboj (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Fagot (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Lesní roh (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Trubka (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Pozoun (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Tuba (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Harfa (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Kontrabas (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Kytara (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Housle (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Violoncello (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Viola (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Bicí nástroje (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Zpěv (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Operní režie (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Dirigování (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Skladba (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební režie (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební teorie (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Pantomima (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Pantomima (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební management (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Zvuková tvorba (Bc) – compulsory optional subject
Study plan Obor Zvuková tvorba (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební management (Mg) – compulsory optional subject
Level of course unit:
Year of study
předmět nemá určen ročník studia
Semester when the course unit is delivered
zimní
Number of ECTS credits allocated:
1
Garant předmětu:
Bojana KLJUNIČ
Name of lecturer(s):
Bojana KLJUNIČ
Study Objectives:

Vývoj pedagogického myšlení od antiky do 20. století se zřetelem k rozvoji hudební pedagogiky.

Mode of delivery:

Kontaktní výuka.

Prerequisites and co-requisites:

Nejsou.

Recommended optional programme components

Nejsou.

Course contents:

Formování pedagogického myšlení v antice a ve středověku

Období renesance a reformace a jejich význam v dějinách hudební pedagogiky

J. A. Komenský a jeho přínos současné hudební pedagogice

Vývoj pedagogického myšlení v 18. a 19. století a jeho vliv na současnou hudební pedagogiku

Hudební pedagogika ve 20. století a perspektivy jejího dalšího rozvoje v rámci EU

Pozornost je věnována základním vývojovým tendencím pedagogického myšlení od antiky po reformní pedagogiku 20. století se zvláštním zřetelem k historickému vývoji hudební pedagogiky a hudebně pedagogických systémů (Orff, Dalcroze, Kodály, Suzuki atd.) a jejich reflexi v českých zemích. Seznamuje studenty s nejdůležitějšími styly a metodami profesionální hudební výchovy a s metodikou tvořivého rozvoje hudebních schopností a dovedností žáků na jednotlivých stupních hudebního školství.

Study materials:

Dušek, B.: Hudební pedagogika. Praha 1985.

Fukač, J. - Vereš, J.: Hudobná pedagogika. Nitra 1989.

Fukač, J. - Tesař, S. - Vereš, J.: Hudební pedagogika. Brno 2000.

Gregor, V. - Sedlický, T.: Dějiny hudební výchovy v Čechách a na Slovensku. Praha 1990.

Herden, J.: Hudba pro děti. Praha 1992.

Holas, M. - Kloub, P.: Pedagogická teorie a praxe v profesionální hudební výchově. Praha 1997.

Holas, M.: Didaktika profesionální hudební výchovy. Praha 1999.

Holas, M.: Malý slovník základních pojmů z hudební pedagogiky a hudební psychologie. Praha 2001.

Holas, M.: Hudební pedagogika. Praha 2004.

Rýdl, K.: Reformní praxe v současných školských systémech. Praha 1990.

Vičar, J.: Hudební kritika a popularizace hudby. Praha 1997.

Vičar, J. - Dykast, R.: Hudební estetika. Praha 1998.

Planned learning activities and teaching methods
Assessment methods and criteria

Aktivita na přednáškách.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):

Nejsou.

Course web page:
Note:

Nejsou.

Schedule for winter semester 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
Fri
Thu
místnost 2057
Učebna KTDH 2057

(Lichenštejnský palác)
KLJUNIČ B.
10:20–11:50
(přednášková par. 1)
Fri
Schedule for summer semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2011-6-17
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet108PED1.html