Poetics of Interpretation Performance 3
- Course unit code:
- 108PIV3
- Course unit title:
- Poetics of Interpretation Performance 3
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- Type of course unit:
- Study plan Obor Flétna (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Klarinet (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Cembalo (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Klavír (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Varhany (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Hoboj (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Fagot (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Lesní roh (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Trubka (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Pozoun (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Tuba (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Harfa (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Kontrabas (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Kytara (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Housle (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Violoncello (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Viola (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Bicí nástroje (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Zpěv (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Operní režie (Mg) – compulsory subject
Study plan Obor Dirigování (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Skladba (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební režie (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební teorie (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Zvuková tvorba (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Hudební management (Mg) – compulsory optional subject
Study plan Obor Komorní hra (Mg) – compulsory subject - Level of course unit:
- Year of study
- Study plan Obor Flétna (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Klarinet (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Cembalo (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Klavír (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Varhany (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Hoboj (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Fagot (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Lesní roh (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Trubka (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Pozoun (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Tuba (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Harfa (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Kontrabas (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Kytara (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Housle (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Violoncello (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Viola (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Bicí nástroje (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Zpěv (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Operní režie (Mg) – 2nd year
Study plan Obor Komorní hra (Mg) – 2nd year - Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 2
- Garant předmětu:
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Study Objectives:
-
Seminární předmět pro 1. a 2. ročník navazujícího magisterského studia společně, probíhá ve čtyřech povinných otevřených setkáních během akademického roku, tedy dva semináře za semestr. Obsah určuje vedoucí semináře - konkrétní doktorand a jeho školitel. Předmět je ukončen zápočtem po každém semestru. Seminář má za cíl prohloubit vhled do práce umělce, tedy interpreta hudby, a to napříč obory, zároveň jako příprava a vzor k rozpravě při státních závěrečných zkouškách z uměleckého oboru.
- Mode of delivery:
-
Na semináři vystupují adepti doktorského studia a jejich školitelé, přednášejí téma týkající se jejich doktorské práce nebo látku, kterou se zabývají ve své profesionální činnosti. Žádoucí je interakce mezi oběma hlavními protagonisty a zároveň do publika. Podle potřeby doktoranda jsou k dispozici: zvukové ukázky, živá hra na nástroje, promítání, přílohy s příklady, hosté, praktické modely apod.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Absolvování PIV 1 a PIV 2
- Recommended optional programme components
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Course contents:
-
Seminární předmět pro 1. a 2. ročník navazujícího magisterského studia společně, probíhá ve čtyřech povinných otevřených setkáních během akademického roku, tedy dva semináře za semestr. Obsah určuje vedoucí semináře - konkrétní doktorand a jeho školitel. Předmět je ukončen zápočtem po každém semestru. Slouží jako příprava k rozpravě při státních závěrečných zkouškách z uměleckého oboru.
Nejčastější tématické okruhy, jichž se může týkat náhradní písemná práce (při nesplnění aktivní účasti na seminářích):
Přehled tematických okruhů:
Průprava k interpretační činnosti
Příprava interpretačního výkonu
Manuální, dechové, hlasové techniky
Specifika a rozlišnosti interpretačních škol
Pódiová a studiová praktika
Interpretační zákonitosti v orchestrální, komorní, sborové, sólistické a nahrávací praxi
Historicky poučená interpretace
Specifika interpretace hudby 2. pol. 20. století
Psychologické a metodické předpoklady k interpretační činnosti
Interpretační výkon jako duševní vlastnictví a jeho vazba na autorský zákon
Vynikající interpreti naší minulosti a současnosti
Zápis hudebního díla a jeho interpretační výklad
- Study materials:
-
Literatura není vyčerpávající, záleží na vhledu a tématu. Tato literatura slouží také jako zdroj písemných prací, které je nutno vypracovat pro případ absencí v semináři.
Literatura (česká) - výběr:
Bach, C. Ph. E.: Úvaha o dobré hře na klavír, Paido Brno 2003
Černý, M. K.: Problém hudebního díla, jeho podstaty, identity a forem existence, in Estetika 11/1974, č. 3 (str. 164 - 182) ač. 4 (str. 193 - 212)
Dušek, Bohumil: Dialektika metra, tempa, hybnosti, rytmu a melodie v hudebních skladbách, in: Opus Musicum 10/1978, č. 9, str. 263
Dolmetsch, Arnold: Interpretace hudby 17. a 18. století, SNKLHU 1957
Etudy o klavíru. Interpretace, technika, pedagogika, estetika. Editio Supraphon 1987
Ginzburg, Lev: Estetika studia nástrojové hry. Supraphon Praha 1968
Holečková-Dolanská, Jelena: O deklamaci zpívaného slova. Živá hudba VII, 1980
Hudební věda II, kap. 2 Problém pojetí hudby ve smyslu hudebního díla, str. 316,
-kap. 7 Teorie a dějiny hudební interpretace, str. 572, SPN 1988
Jiránek, Jaroslav: Hudební sémantika a sémiotika, skriptum, Univ. Olomouc 1996
Jindrák, Jindřich: K interpretační problematice Dvořákových Biblických písní. Živá hudba VII, 1980
Klinda, Ferdinand: Orgánová interpretácia, Opus Bratislava 1983
Kratochvíl, Jiří: Otázka původního znění Mozartova Koncertu pro klarinet a Kvintetu pro klarinet a smyčce. Hudební věda 1967, č. 1.
Kratochvíl, Jiří: Interpretace dechových koncertů W. A. Mozarta na Mezinárodní soutěži PJ 1968. Hudební věda 1969/4.
Kratochvíl, Jiří: Několik poznámek k historii dechového kvinteta. Referát ze sympozia o A. Rejchovi. Hudební věda 1970, č. 3
Kratochvíl, Jiří: Dechové nástroje v klavírních koncertech W. A. Mozarta. Živá hudba VII, 1980
Kratochvíl, Jiří: Úpravy a retuše v praxi. Živá hudba IX, Praha 1986
Kratochvíl, Jiří: Koncertantní dechové nástroje ve vokálních skladbách J. J. Ryby. Živá hudba VIII, Praha 1983.
Kratochvíl, Jiří: Mozartovské otazníky. Živá hudba X, Praha 1989
Kuna, Milan - Bláha, Miloš: Čas a hudba. K dramaturgii časových prostředků v hudebně interpretačním výkonu Studie ČSAV č. 18, Praha Academia 1982
Mozart, Leopold: Důkladná škola na housle. temperament, Ivan Černý 1999
Nejgauz, Genrich: Poetika klavíru
Novotný, Břetislav: Partity J. S. Bacha. Komentář interpretace polyfonní hudby na smyčcové nástroje.
Quantz J.J.: Pokus o návod, jak hrát na příčnou flétnu.
Růžičková, Zuzana: Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům
Slovník české hudební kultury, Supraphon Praha 1997 (doporučená hesla: hudebně rétorické figury, hudební myšlení, interpretace, notace, poezie)
Stanislav, Ján - Kresánek, Jozef: Zo vzťahou medzi rečou, hudbou a spevom. K problematice umeleckého majstrovstva, in Hudební rozhledy, roč. II, sv. 5, Praha 1956
Sýkora, Václav Jan: Dějiny klavírního umění. Praha 1973.
Sýkora, Václav Jan: Improvizace včera a dnes. Praha 1966.
Váňová, Radana: Grafické znaky rozličných druhů pizzicata. JAMU Brno 1980
Zich, Jaroslav: Instrumentační práce se skupinami. SNKLHU, Praha 1957.
Zich, Jaroslav: Prostředky výkonného hudebního umění. SNKLHU, Praha 1959.
Zich, Jaroslav: Instrumentace Smyčcové serenády Josefa Suka. Živá hudba 1962, SPN, Praha 1962.
Zich, Jaroslav: Instrumentace Dechové serenády Antonína Dvořáka. Živá hudba IV, 1969.
Zich, Jaroslav: Orchestrace koncertu pro smyčcový nástroj (A. Dvořák: Koncert pro violoncello) Živá hudba VI, 1976
Zich, Jaroslav: Instrumentace Páté symfonie Dmitrije Šostakoviče. Živá hudba VII, 1980
Zich, Jaroslav: Orchestrace klavírní skladby (A. Glazunov, Chopiniana, op. 46). Živá hudba VIII, Praha 1983.
Zich, Jaroslav: Orchestrace finále Čtvrté symfonie Gustava Mahlera (Zpěv s orchestrem). Živá hudba IX, Praha 1986
Zich, Jaroslav: Sdělovací schopnost hudby. In: Kapitoly a studie z hudební estetiky. Supraphon, Praha 1975.
Zich, Jaroslav: Orchestrace a sborová sazba.
- Planned learning activities and teaching methods
-
Seminář.
- Assessment methods and criteria
-
Podmínky zápočtu: Povinná účast na semináři je samozřejmá, minimálně však 50% (jeden za každý semestr). Zápočet udělí v každém semestru magisterského studia o. as. I. Bažantová na základě prezence. Posluchači, jejichž prezence bude shledána nedostačující, splní náhradní úkol ve formě vypracování a obhájení textu (rozsah alespoň čtyři strany za semestr, nejméně osm stran za celý akademický rok) k některému z bodů osnovy (viz výše) tohoto předmětu při odborné rozpravě.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
-
Nejsou.
- Course web page:
- Note:
-
Konkrétní rozpis seminářů je třeba sledovat na vývěskách (oborové, studijní, seminární ve vestibulu) nebo ve Vaší školní mailové schránce, zároveň je datum konání (pokud je včas známo) součástí poznámky v rozvrhu systému KOS.
- Schedule for winter semester 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri - Schedule for summer semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Flétna (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Klarinet (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Cembalo (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Klavír (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Varhany (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Hoboj (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Fagot (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Lesní roh (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Trubka (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Pozoun (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Tuba (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Harfa (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Kontrabas (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Kytara (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Housle (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Violoncello (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Viola (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Bicí nástroje (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Zpěv (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Operní režie (Mg) (next compulsory subject)
- Obor Dirigování (Mg) (optional subject)
- Obor Skladba (Mg) (optional subject)
- Obor Hudební režie (Mg) (optional subject)
- Obor Hudební teorie (Mg) (optional subject)
- Obor Zvuková tvorba (Mg) (optional subject)
- Obor Hudební management (Mg) (optional subject)
- Obor Komorní hra (Mg) (next compulsory subject)