AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Register Display Schedule
Course unit code:
109PTM2
Course unit title:
Mode of delivery:
zkouška
Range:
13/T
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
Year of study
1st year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
9
Garant předmětu:
Radim VIZVÁRY, Roman HORÁK
Name of lecturer(s):
Radim VIZVÁRY, Roman HORÁK
Study Objectives:

Základ výuky tvoří techniky a principy pedagogických systémů Etienna Decrouxe, Dramatický tělesný mimus (Mime corporel dramatique) a Marcela Marceau, imaginární pantomima Styl Marceau (style Marceau)

Studium je založeno na studiu herectví a divadla chápaném zejména jako mimické umění

v němž je hlavním tlumočníkem sdělení mimoslovní ?fyzické jednání?, jehož základem je vyjadřování se tělem, které svým rytmem, dynamismem a plastičností vyjadřuje duševní hnutí a myšlenky.

Cílem je zvládnutí základních poznatků řemesla, tedy osvojení si pevných základů techniky, fyzické kondice, teoretických znalostí a v neposlední řadě i etiky profese.

Výuka je zaměřena na rozvíjení osobitého talentu a stylu, který je herci blízký a který může využít napříč uměleckými obory a žánry.

Mode of delivery:

Praktická cvičení rozvíjející předpoklady k herectví, improvizace na zadaná témata, nácvik a interpretace převzatých etud, vytváření vlastních etud a pohybových studií, čtení odborné literatury, analýza klasické i současné tvorby zaznamenané na médiích, sledování současné divadelní tvorby.

Prerequisites and co-requisites:

1.talentové předpoklady ? složení talentové zkoušky z hereckých předpokladů na umělecké škole

2.pohybové a zdravotní dispozice

3.základní orientace v divadelním a kulturním dění

Recommended optional programme components

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Course contents:

Charakteristika předmětu:

Pantomima a tělesný mimus - pedagog Martin Sochor

K pochopení každého umění musíme znát jeho kořeny a k osvojení si základních znalostí o něm je důležitý propracovaný, kontinuálně předávaný pedagogický systém. V pojetí výuky Martina Sochora to jsou systémy Etienna Decrouxe, Dramatický tělesný mimus (Mime corporel dramatique) a Marcela Marceaua, imaginární pantomima Styl Marceau (Le Mime Style Marceau).

Tělesný dramatický mimus je nejdokonalejším technickým systémem mimické a základem pantomimické výchovy, je skutečným základem hereckého výrazu.

Technika tělesného mimu je založena na studiu tělesné mechaniky, studiu postoje (držení) těla a dynamičnosti. Koncentruje se zejména na tělesné členění a artikulaci pohybu. Student pracuje na pohybové dekompozici, studiu prohlubujícím trojrozměrnost pohybu, cvičí dynamické figury patřící čistě tělesnému mimu, studuje rozdílné druhy chůzí poskytující možnost k vydání se a k prozkoumání scénického prostoru. Mime corporel dramatique je pohybová báze vhodná pro herce všeobecně, což dokládají jeho nejslavnější žáci, jako např.: M. Marceau, J. L. Barrault, Yves Marc, Claire Heggen?

Osnova výuky tělesného mimu (Le Mime Corporel Dramatique)

1. Základní cvičení

základní znalosti techniky takzvané ?les facultés radical?

? zahřívací cvičení na posílení a zcitlivění těla, jako výrazového prostředku

? základní cvičení, ovládání těla, izolace (des exercices les gammes), dynamorytmy pohybu, trojrozměrnost pohybu v prostoru ? ?les triples dessing? tvořící základ techniky, nácvik různých druhů chůzí

2. Figury ? les figures

? názorné použití techniky k interpretaci

3. Improvizace ? des improvisationes

? improvizace na daná témata ? ?spojení svalů a mozku? k interpretaci

4. Divadelní hry ? les repertoires

? vlastní tvorba, aplikace pohybových návyků v hereckém jednání

Imaginární pantomima Styl Marceau

Marcel Marceau, žák Etienna Decrouxe, rozvinul své umění na základě ucelené aplikované práce na pohybu, rozpínání, zavěšení a rytmu. Jeho škola je skloubena kolem úvah kdo, či co vede gesto, na muzikálnosti a tíze zprostředkovávajících emoce divákovi.

Poskytuje studentům klíč k uvědomění si svého těla a pohledu, nezbytných prvků jevištní přítomnosti.

?Moje avantgardní umění se stalo klasickým, protože jsem hledal prostřednictvím obsahu zdokonalení formy. Dílo musí překonat dobu a módnost, aby se stalo nadčasovým.?

Marcel Marceau

Osnova výuky techniky imaginární pantomimy M. Marceau

-zahřívací cvičení určená ke zcitlivění těla, uvolnění a rozehrání se

-základní cvičení, ovládání těla, izolace, dynamorytmy pohybu, pohyb v prostoru

-techniky iluzivní pantomimy: chůze, tlaky, tahy, etudy rukou, hra s imaginárním prostorem, partnerem, rekvizitou?

-ztotožnění se s čtyřmi elementy oheň, voda, země, vzduch ? pomocí improvizací a cvičebních etud Marcela Marceaua

-cvičení na pět smyslů: zrak, chuť, čich, hmat, sluch

-charakterové postoje ?convention de charactere?- tvorba charakterů a duševních stavů

-improvizace na daná témata

-interpretace převzatých etud

-vytváření a interpretace vlastních etud a studií pomocí zvládnuté techniky

Study materials:

Bochenek, Valérie: Marcel, Marceau: Le Mime Marcel Marceau - entretiens et regards avec Valérie Bochenek, Somogy éditions d´art, Paris 1996.

Craig, Edward Gordon: O divadelním umění, Praha 2006.

Český taneční slovník, tanec, balet, pantomima, Praha 2001.

Decroux, Etienne: Parole sur le mime, Éditions Gallimard, Paris II 1963.

Diderot, Denis: Herecký paradox, ed. Malá dílna, Votobia, Olomouc 1997.

Encyklopedie antiky, Praha 1973.

Fialka, Ladislav: Pantomima, Vybrané statě (skripta), Praha 1988.

Gschwend Hanspeter: Dimitri, Le Clown en moi, Suisse 2004.

Hyvnar, Jan:Herec v moderním divadle, Praha 2000.

Lecoq, Jacques; Lallias, Jean-Claude; Carasso, Jean-Gabriel: The Moving Body: Teaching Creativ Theatre, New York 2001.

Mistrík, Miloš: Herecké techniky 20. storočia, Bratislava 2003, SAV.

Mistrík, Miloš: Jacques Copeau a jeho Starý holubník, Bratislava 2006.

Pavlovský, Petr a kol: Základní pojmy divadla, Praha 2004.

Petišková, Ladislava: Česká pantomima a její tradice, Dramatické umění, 1981 č.12.

Poesio, Paolo Emilio: Jean Louis Barrault, Praha 1969.

Rutte, Miroslav: O umění hereckém, Praha 1946

Sochor, Martin: Výchova k herectví a mimickému divadlu, disertační práce HAMU 2009.

Veber, Václav: Příběh pantomimy, Praha 2006.

Vinař, Josef: Elementy herectví, Praha 2002.

Vostrý, Jaroslav: O hercích a herectví, Praha 1998.

www.angefou.co.uk

www.ecole?jacqueslecoq.com

www.marceaufoundation.org

www.mimecentrum.de

www.mime.info

www.planetemime.com

www.scuolateatrodimitri.ch

www.budil.cz

Planned learning activities and teaching methods

Výuka ve formě praktických cvičení na sále. Zkoušení individuální a týmové tvorby.

Assessment methods and criteria

Udělení zápočtu a zkoušek na základě:

1. splnění zadaných úkolů v daném semestru v odpovídajícím rozsahu a kvalitě

2. aktivita na cvičeních a v individuální přípravě

3. prezentace

Během semestru se očekává aktivní účast na výuce, zdokonalování se v probraných technikách, samostatná příprava na zadaných úkolech, profesionální odpovědnost ke kolektivu v případě přípravy úkolů ve skupinové tvorbě, intelektuální aktivita vedoucí k tříbení autorského myšlení a hledání individuálních možností v autorském projevu na základě syntézy vyučovaných žánrů.

Language of instruction:
Work placement(s):

Bez údaje.

Course web page:
Note:

Bez údaje.

Schedule for winter semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2011-6-17
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet109PTM2.html