AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Movement Techniques 3

Register Display Schedule
Course unit code:
109TP3
Course unit title:
Movement Techniques 3
Mode of delivery:
zápočet
Range:
2/T
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
Year of study
2nd year
Semester when the course unit is delivered
zimní
Number of ECTS credits allocated:
2
Garant předmětu:
Monika REBCOVÁ
Name of lecturer(s):
Monika REBCOVÁ
Study Objectives:

A.

Cílem je zvládnutí základních poznatků řemesla, tedy osvojení si pevných základů techniky, fyzické kondice, teoretických znalostí a v neposlední řadě i etiky profese.

Výuka je zaměřena na rozvíjení osobitého talentu a stylu, který je herci blízký a který může využít napříč uměleckými obory a žánry.

B.

Kontaktní improvizace

Taneční technika kontaktní improvizace je ve stručnosti pohyb tanečníka v prostoru bez jeho předchozí racionální přípravy pohybu.

Cíle studia v zimním semestru:

1)Osvojit si pohyb v sólové improvizaci bez toho, že bychom jej v mozku připravovali. Pouze sledujeme ? všímáme si, jak se naše tělo pohybuje-tančí v prostoru bez naší racionální účasti. Necháme se překvapovat tím co se děje, novými tvary těla, novými pohyby, objevováním nových možností pohybu do prostoru. Je to technika podobná dialogickému jednání, s větším důrazem na pohyb do prostoru. Konáme a reagujeme na své konání, sledujeme a všímáme si, co naše tělo koná v prostoru.

2)Procvičování pohybových principů kontaktní improvizace pomáhá lépe poznat lidské tělo a jeho možnosti pohybu, učíme se estetickému vnímání pohybu, vnímáme lidské tělo jako nástroj pohybu. Při tanci kontaktní improvizace se pracuje s vědomým i nevědomým rozhodováním tanečníka, pracujeme s tělem, emocemi, dotyky kontaktem, pohybem.

3)Práce s tělem v divadelním prostoru povzbuzuje jeho uvědomování. Práce s centrem těla a s pánví hraje zásadní roli. Improvizace napomáhá osobité bezprostřednosti, provází akceptování sebe samého, spontánnost a autentickou expresi. Skrz tanec a pohyb můžeme řešit i vnitřní konflikty, vyprávět příběhy, sledovat připravený scénář.

Cíle studia v letním semestru:

1)v letním semestru začínáme pracovat s partnerem. Osvojujeme si základní techniky předávání váhy těla na tělo partnera. Učíme

2)Učíme se komunikovat s partnerem ?tělesně?, nonverbálně, učíme se reagovat na pohyb partnera. Vytváříme pohybové variace pro duet s partnerem, které fixujeme v pevné choreografii. Do hry vstupují příběhy a témata.

3)Pracujeme se skupinou a rozvíjíme techniky skupinové improvizace. Učíme se osvojit si pohybové variace různých partnerů, dále s nimi pracujeme a fixujeme choreografii skupiny do pevného tvaru.

Mode of delivery:

A.

Praktická cvičení rozvíjející předpoklady k herectví, improvizace na zadaná témata, nácvik a interpretace převzatých etud, vytváření vlastních etud a pohybových studií, čtení odborné literatury, analýza klasické i současné tvorby zaznamenané na médiích, sledování současné divadelní tvorby.

B.

Zimní semestr:

Partnerem pro tanečníkovo tělo je zatím jen podlaha. Sólová improvizace zahrnuje technická cvičení jako např. reaching, resisting, rolování, kolaps, směrování, korálek, kulatý pohyb,up-side-down, přenos váhy v těžišti na jednu nohu a další. Tanečník provádí tato cvičení zároveň s důrazem na uvolnění váhy těla do podlahy, s důrazem na sledování počátku (příčina) a pokračování (následek) pohybu a ukládá si tyto techniky do tzv.? svalové paměti?.

Tvorba choreografie na základě sólové improvizace:

Fixujeme pohybové variace do pevné choreografie z důvodu procvičování paměti, vnímání pohybových detailů a osvojení přesnosti pohybu.

Letní semestr:

1) Duet: Dva tanečníci procvičují techniky:kopírování pohybu partnera, pohybový opak, těžení pohybu, oční kontakt s partnerem v pohybu,výměna pohybových rolí s partnerem, rolování s partnerem, předání váhy těla na tělo partnera s důrazem na postavení těžiště obou partnerů, supporting places, spoons, skying, vedení partnera v zápěstí (tai-chi), zavěšení mimo osu s partnerem, předávaní impulzů na tělo partnera atd.

Tyto techniky opět tanečníci ukládají do svalové paměti, aby je později mohli použít jako pohybový způsob improvizace s partnerem.

2) Skupinová improvizace zahrnuje cvičení: chůze i jiný pohyb skupiny tanečníků ve velkém-malém prostoru, chůze a jiný pohyb skupiny tanečníků po obvodu kruhu, ve středovém kruhu, v úplném středu, vedení skupiny jedním tanečníkem v chůzi i v jiném pohybu do prostoru, skupinová improvizace, která vychází ze sólové a párové improvizace s důrazem na vnímavost k situaci postavení a pohybu skupiny, která se stále mění, vstupování a vystupování ze skupinové improvizace dle chuti a pocitu jednotlivých tanečníků.

3) Tvorba choreografie

Pohyb v duetu nebo ve skupině můžeme fixovat do pevné choreografie na základě stejných principů a z podobných důvodů jako v případě tvorby choreografie na základě sólové improvizace v zimním semestru

V kontaktní improvizaci pracujeme na ticho nebo používáme hudbu:

1.jako kulisu, 2. jako partnera pro tanečníky. Hudbou se mohou inspirovat a na ni reagovat. Na závěr každé lekce nechám postupně tanečníky improvizovat na zadané téma, zatímco jiní se dívají. Potom hovoříme o výsledku, jak se jeví divákům i aktérům, kteří improvizovali.

Prerequisites and co-requisites:

1.talentové předpoklady - složení talentové zkoušky z hereckých předpokladů na umělecké škole

2.pohybové a zdravotní dispozice

3.základní orientace v divadelním a kulturním dění

Recommended optional programme components

Bez údaje.

Course contents:

Technika pohybu seznamuje studenty se správnou technikou tělesného cvičení prostřednictvím dodržování zákonitostí anatomických předpokladů pohybového aparátu lidského těla.

Výuka techniky pohybu se dělí na dvě části - viz body A a B:

A.Osnova výuky tělesného mimu (Le Mime Corporel Dramatique)

1. Základní cvičení

základní znalosti techniky takzvané ?les facultés radical?

- zahřívací cvičení na posílení a zcitlivění těla, jako výrazového prostředku

- základní cvičení, ovládání těla, izolace (des exercices les gammes), dynamorytmy pohybu, trojrozměrnost pohybu v prostoru ? ?les triples dessing? tvořící základ techniky, nácvik různých druhů chůzí

2. Figury - les figures

- názorné použití techniky k interpretaci

3. Improvizace - des improvisationes

- improvizace na daná témata ? ?spojení svalů a mozku? k interpretaci

4. Divadelní hry - les repertoires

- vlastní tvorba, aplikace pohybových návyků v hereckém jednání

B.

V zimním semestru se věnujeme sólové improvizaci a tvorbě sólové choreografie.

V letním semestru pracují tanečníci s partnerem v duetu, dále vyučuji skupinovou improvizaci a tvorbu choreografie na základě improvizace v duetu nebo ve skupině.

Study materials:

Bochenek, Valérie: Marcel, Marceau: Le Mime Marcel Marceau - entretiens et regards avec Valérie Bochenek, Somogy éditions d´art, Paris 1996.

Craig, Edward Gordon: O divadelním umění, Praha 2006.

Český taneční slovník, tanec, balet, pantomima, Praha 2001.

Decroux, Etienne: Parole sur le mime, Éditions Gallimard, Paris II 1963.

Diderot, Denis: Herecký paradox, ed. Malá dílna, Votobia, Olomouc 1997.

Encyklopedie antiky, Praha 1973.

Fialka, Ladislav: Pantomima, Vybrané statě (skripta), Praha 1988.

Gschwend Hanspeter: Dimitri, Le Clown en moi, Suisse 2004.

Hyvnar, Jan:Herec v moderním divadle, Praha 2000.

Lecoq, Jacques; Lallias, Jean-Claude; Carasso, Jean-Gabriel: The Moving Body: Teaching Creativ Theatre, New York 2001.

Mistrík, Miloš: Herecké techniky 20. storočia, Bratislava 2003, SAV.

Mistrík, Miloš: Jacques Copeau a jeho Starý holubník, Bratislava 2006.

Pavlovský, Petr a kol: Základní pojmy divadla, Praha 2004.

Petišková, Ladislava: Česká pantomima a její tradice, Dramatické umění, 1981 č.12.

Poesio, Paolo Emilio: Jean Louis Barrault, Praha 1969.

Rutte, Miroslav: O umění hereckém, Praha 1946

Sochor, Martin: Výchova k herectví a mimickému divadlu, disertační práce HAMU 2009.

Veber, Václav: Příběh pantomimy, Praha 2006.

Vinař, Josef: Elementy herectví, Praha 2002.

Vostrý, Jaroslav: O hercích a herectví, Praha 1998.

www.angefou.co.uk

www.ecole?jacqueslecoq.com

www.marceaufoundation.org

www.mimecentrum.de

www.mime.info

www.planetemime.com

www.scuolateatrodimitri.ch

www.budil.cz

Planned learning activities and teaching methods

Bez údaje.

Assessment methods and criteria

A.

Udělení zápočtu a zkoušek na základě:

1. splnění zadaných úkolů v daném semestru v odpovídajícím rozsahu a kvalitě

2. aktivita na cvičeních a v individuální přípravě

3. prezentace

Během semestru se očekává aktivní účast na výuce, zdokonalování se v probraných technikách, samostatná příprava na zadaných úkolech, profesionální odpovědnost ke kolektivu v případě přípravy úkolů ve skupinové tvorbě, intelektuální aktivita vedoucí k tříbení autorského myšlení a hledání individuálních možností v autorském projevu na základě syntézy vyučovaných žánrů.

B.

1)100% docházka na seminář 2 h týdně i na týdenní workshop pořádaný ve zkouškovém období

2)Absolvování klauzur na konci semestru pro získání ohodnocení ve formě zkoušky.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):

Bez údaje.

Course web page:
Note:

Bez údaje.

Schedule for winter semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2011-6-17
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet109TP3.html