AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Juggling 4

Register Display Schedule
Course unit code:
109ZON4
Course unit title:
Juggling 4
Mode of delivery:
zkouška
Range:
6/T
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
Year of study
2nd year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
2
Garant předmětu:
Václav JELÍNEK, Rostislav NOVÁK
Name of lecturer(s):
Václav JELÍNEK, Rostislav NOVÁK
Study Objectives:

ŽONGLÁŽ:

Studenti se seznámí se základními technikami žonglování. Cílem předmětu je probudit a vytrénovat cit pro rekvizitu, aby při vytváření inscenace a při pravidelném hraní, byli absolventi schopni jednat s jakoukoli rekvizitou neobvyklým způsobem. Je to také technika vhodná k zlepšování soustředění. Studenti s výrazným talentem pro tuto cirkusovou disciplínu si se svými dovednostmi značně rozšíří pole uplatnění v praxi.

SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:

?Vývoj cirkusových umění?

Podtitul: ?Vybrané kapitoly z dějin tradičního cirkusu, prolínání divadla a cirkusových disciplín a vzniku nového cirkusu.?

přednášející MgA. Ondřej Cihlář

Cíle studia:

a)Seznámit posluchače se stručnou historií tradičního cirkusu, dobovým kontextem, principy skladby představení a způsob začleňování cirkusových umění (artistických disciplín) do představení.

b)Seznámit posluchače s jednotlivými vlnami zájmu divadelních tvůrců o cirkusová umění, důvody tohoto zájmu v kulturně společenském kontextu a způsob využití těchto disciplín v divadelních představeních.

c)Seznámit posluchače s novým cirkusem, jeho historií a okolnostmi vzniku, tak, aby byl patrný principiální rozdíl využití cirkusových umění ?cirkusem tradičním? a ?cirkusem novým?. Posluchači se zorientují v jednotlivých uměleckých generacích a budou seznámeni s nejdůležitějšími skupinami, osobnostmi a představeními, které reprezentují tento současný žánr.

Mode of delivery:

ŽONGLÁŽ:

Praktický trénink žonglérských technik.

SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:

čtení, lektorská činnost, řízený dialog, diskuse, analýza ukázek zaznamenaných na médiích, besedy s aktivními umělci, lektory, odborníky.

Prerequisites and co-requisites:

ŽONGLÁŽ:

Fyzické a kreativní předpoklady.

SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:

1. Obecná znalost dějin umění

2. Kreativní předpoklady

3. Schopnost analýzy a reflexe

Recommended optional programme components

Bez údaje.

Course contents:

ŽONGLÁŽ:

Žonglování s míčky od jednoho přes sestavy se třemi až po zvyšování počtu na pět, sedm.

Paralelní výuka žonglování s kužely a kroužky. Obdobným způsobem jako u míčků.

Studenti se učí nejdřív jednotlivé triky, potom sestavy prvků. Posledním stupněm je spolupráce ve dvojici nebo skupině. Při zkouškách je prověřováno i originální použití dané techniky v hraných etudách.

SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:

?Nový cirkus? je současná divadelní forma, využívající v nových souvislostech cirkusová umění, která posouvá dál nebo vynalézá nové. Zásadní inovací je však posunutí a hledání významu těchto discilín. Nejde zde tedy o předvedení virtuozity cirkusové disciplíny, ale cílem je, aby tyto disciplíny byly prostředkem dalšímu sdělení a vyznění divadelního představení. Nový cirkus hledá možnosti syntetického propojování divadla a cirkusových umění (disciplín), které pak vytvářejí neoddělitelný celek.

- První doložitelné důkazy cirkusových umění

- Středověk, komedianti a potulní umělci

- Vznik tradičního cirkusu

- Největší sláva velkého evropského cirkusu, inovace v USA, zpětné ovlivnění evropského americkým

- Krize cirkusu na pozadí první světové války a pak druhá na pozadí ekonomických změn po druhé světové válce

- Prolínání divadla a cirkusových umění - tři divadelní reformy

- Ovlivňování s jinými druhy umění (výtvarné umění, hudba, film)

- 70., 80. Léta ? vznik nového cirkusu

- Nový cirkus a jeho vývoj (důvody jeho vzniku, odlišnosti oproti tradičnímu, vývoj žánru až ke dnešku)

- Syntetické myšlení při tvorbě inscenace

Study materials:

ŽONGLÁŽ:

1. Kludský Karel: Život v manéži.

2. Diplomová práce Dariny Čížkové: Vývoj umění žonglování. (2001)

SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:

-Ondřej Cihlář: Nový cirkus | Pražská scéna | Praha 2006

-Jindřich Honz: Roztočené jeviště | Praha 1925

-Karel Teige: Svět, který se směje | Akropolis | Praha 2004

-Karel Teige: Svět, který voní | Akropolis | Praha 2004

-Ladislava Petišková: Vždyť přece létat není tak snadné | Taneční listy 1999, č.7

-Karel Král: Nový cirkus (rozhovor s C. Turbou) | Svět a divadlo 1997, č.1

Planned learning activities and teaching methods

- pravidelný trénink žongláže

- pravidelný přednáškový cyklus, sledování a rozbor zaznamenaných inscenací

- diskuze a interaktivní tvůrčí spolupráce posluchačů a pedagoga

- návštěva představení žánru „Nový cirkus“

Assessment methods and criteria

Kredity jsou uděleny na základě:

- účasti na cvičeních a hodinách výuky

- vypracování stručného vědomostního testu

- vypracování eseje

Language of instruction:
Work placement(s):

Bez údaje.

Course web page:
Note:

Žongláž je vyučována společně s dalšími technikami nového cirkusu v rámci semináře NOVÝ CIRKUS pod pedagogickým vedením O.Cihláře.

Schedule for winter semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2011-6-17
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet109ZON4.html