Group Training of Voice Education 1
- Course unit code:
- 202SHL1
- Course unit title:
- Group Training of Voice Education 1
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- Study plan Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Mgr.) – compulsory subject
Study plan Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Bc.) – compulsory subject - Level of course unit:
- Year of study
- Study plan Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Mgr.) – 1st year
Study plan Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Bc.) – 1st year - Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Ivana VOSTÁRKOVÁ, Libuše VÁLKOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Ivana VOSTÁRKOVÁ, Libuše VÁLKOVÁ
- Study Objectives:
-
- create impulses to a general acknowledgement of the significance of the psychological fundament of individual functional optimal vocal training.
- develop the fundaments of voice and the psychosomatic condition of the individual; for this there is a need for introducing a corresponding psyschosomatic vocal training system for each organism a harmonically tuned function (in the sense of a harmonic interplay of the heathy, life-giving, psychological, somatic and vocal).
- the intermediator primarily is a conscious mastery of breath which renews the harmonic balance between the body, mind and emotions.
- understanding the mechanisms of natural (composite) breathing and its relationship to thought, muscle and emotions, that is, bring in principles of self-awareness and attempt to integrate the rational, sensorial and emotional awarenesses.
- substantiate the reality that the voice is a conveyance of the quality of the human psychosomatically and co-creator of the whole of the expression of individuality.
- the quality of the voice reflects the tuning of the conscious and subconscious life of a person.
- Mode of delivery:
-
-sólová a skupinová hlasová výuka, seminář, analýza písemných reflexí posluchačů, analýza ukázek, zaznamenaných na médiích
-výcvik hlasových dovedností, zaměřených přednostně na rozvíjení prostorových a hmatových představ ? např. tělový hmat ? v technických hlasových cvičeních; jde tedy o vědomou práci s hlasem a nikoli o hlasovou nápodobu pedagoga; za pomoci sluchové analýzy je tak možné vyhmatat souhry propojených napětí somatických i psychosomatických
-hodnocení dosažené úrovně dovedností lze provést ve výuce a na klauzurách
- Prerequisites and co-requisites:
-
lze vyžadovat základní hudebně-teoretické znalosti; středoškolské znalosti dechového, hlasového a artikulačního ústrojí; hudebnost, zájem o obor, vzdělanostní předpoklady
- Recommended optional programme components
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu
- Course contents:
-
Vocal education is understood as an educational component of „quality self-realization“ in the sense of aiming towards self-knowledge and personal potential. This aim is, as well, called by education through the voice. All KAT&P psychosomatic discipline studies aim towards this.
- Study materials:
-
Hála, D. / Sovák, M.: Hlas, řeč a sluch
Martienssenová, F.: Vědomé zpívání a vzdělaný pěvec
Lohmann, P.: Chyby hlasové techniky a jejich náprava
Válková, L.: Příčiny hlasových poruch a jejich odstraňování
Válková, L. / Vyskočilová, E.: Hlas individuality
- Planned learning activities and teaching methods
-
Přednášky, demonstrace, metodicky zaměřeného hlasového výcviku, individuální hlasový výcvik ve skupinách, seminář
- Assessment methods and criteria
-
Kredity jsou uděleny na základě:
Pracovní aktivity ve cvičeních a seminářích; Vypracování dvou reflexí na klauzurách obou semestrů; teoretického pohovoru o základech pěvecké techniky a jejím významu pro rozvoj osobnosti
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri - Schedule for summer semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Mgr.) (subject determining qualification)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Bc.) (subject determining qualification)