AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Group Training of Voice Education 2

Register Display Schedule
Course unit code:
202SHL2
Course unit title:
Group Training of Voice Education 2
Mode of delivery:
zkouška
Range:
2/T
Type of course unit:
Study plan Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Mgr.) – compulsory subject
Study plan Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Bc.) – compulsory subject
Level of course unit:
Year of study
Study plan Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Mgr.) – 1st year
Study plan Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Bc.) – 1st year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
2
Garant předmětu:
Ivana VOSTÁRKOVÁ, Libuše VÁLKOVÁ
Name of lecturer(s):
Ivana VOSTÁRKOVÁ, Libuše VÁLKOVÁ
Study Objectives:

- create impulses to a general acknowledgement of the significance of the psychological fundament of individual functional optimal vocal training.

- develop the fundaments of voice and the psychosomatic condition of the individual; for this there is a need for introducing a corresponding psyschosomatic vocal training system for each organism a harmonically tuned function (in the sense of a harmonic interplay of the heathy, life-giving, psychological, somatic and vocal).

- the intermediator primarily is a conscious mastery of breath which renews the harmonic balance between the body, mind and emotions.

- understanding the mechanisms of natural (composite) breathing and its relationship to thought, muscle and emotions, that is, bring in principles of self-awareness and attempt to integrate the rational, sensorial and emotional awarenesses.

- substantiate the reality that the voice is a conveyance of the quality of the human psychosomatically and co-creator of the whole of the expression of individuality.

- the quality of the voice reflects the tuning of the conscious and subconscious life of a person.

Mode of delivery:

-sólová a skupinová hlasová výuka, seminář, analýza písemných reflexí posluchačů, analýza ukázek, zaznamenaných na médiích

-výcvik hlasových dovedností, zaměřených přednostně na rozvíjení prostorových a hmatových představ ? např. tělový hmat ? v technických hlasových cvičeních; jde tedy o vědomou práci s hlasem a nikoli o hlasovou nápodobu pedagoga; za pomoci sluchové analýzy je tak možné vyhmatat souhry propojených napětí somatických i psychosomatických

-hodnocení dosažené úrovně dovedností lze provést ve výuce a na klauzurách

Prerequisites and co-requisites:

lze vyžadovat základní hudebně-teoretické znalosti; středoškolské znalosti dechového, hlasového a artikulačního ústrojí; hudebnost, zájem o obor, vzdělanostní předpoklady

Recommended optional programme components

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu

Course contents:

Vocal education is understood as an educational component of „quality self-realization“ in the sense of aiming towards self-knowledge and personal potential. This aim is, as well, called by education through the voice. All KAT&P psychosomatic discipline studies aim towards this.

Study materials:

Hála, D. / Sovák, M.: Hlas, řeč a sluch

Martienssenová, F.: Vědomé zpívání a vzdělaný pěvec

Lohmann, P.: Chyby hlasové techniky a jejich náprava

Válková, L.: Příčiny hlasových poruch a jejich odstraňování

Válková, L. / Vyskočilová, E.: Hlas individuality

Planned learning activities and teaching methods

Přednášky, demonstrace, metodicky zaměřeného hlasového výcviku, individuální hlasový výcvik ve skupinách, seminář

Assessment methods and criteria
Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2011-6-17
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet202SHL2.html