AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Authorship-Dramatization Seminar 3

Register Display Schedule
Course unit code:
205ADS3
Course unit title:
Authorship-Dramatization Seminar 3
Mode of delivery:
zkouška
Range:
22/S
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
magisterský
Year of study
3rd year
Semester when the course unit is delivered
zimní
Number of ECTS credits allocated:
3
Garant předmětu:
Irina ULRYCHOVÁ
Name of lecturer(s):
Irina ULRYCHOVÁ
Study Objectives:

Be able to select appropriate prosaic texts with good drama potential and based on this, create a script which will respect the fundamental literary quality of the original text as well as support its theatrical and dramatic quality. To know how to manage the group for which the script was intended (age, composition, experience, interest) as well as from one's personal abilities which reflect in the manner selection for transformation of the foundation moving toward the author's share in the final script.

Mode of delivery:

Čtení, řízený dialog, diskuse, analýza literárních předloh a dalších textů, tvůrčí psaní.

Prerequisites and co-requisites:

Fundamental knowledge of literary theory issues and of basic dramaturgy; ability to sense the dramatic quality of a text and work with it with a idea of its possible staging; an active interest in theatre and the dramaturgy for children's and youth ensembles, personal experience in leading them.

Recommended optional programme components

Vlastní projekt připravovaný a realizovaný nad rámec studijního plánu.

Course contents:

Curriculum:

- Types of dramatizations

- Transformational operations

- Stage transcription

- Dramatization

- Independent work of the students on the scripts

Syllabus:

- Types of dramatizations: analysis of the selected original text and various manners of dramatization (scriptreading, video); fundamental dramatization classification.

- Transformation operations: selection, substitution, amplification, condensation, recomposition, language operations; epic and dramatic principles; illusion and non-ilusion concepts.

- Stage transcription: cooperative work on a short text (analysis, proposal of a number of dramaturgic-directorial concepts, text editing).

- Dramatization: cooperative practice on a larger text (analysis, proposal of a number of dramaturgic-directorial concepts, selection of appropriate tranformation operations, dialoging situations, script creation).

- Independent student work on a script: selection of the text with consideration of a particular group, analysis, dramaturgic-directorial concept, dramatization types, transformation operations, script creation, collective consultation in individual phases.

Study materials:

KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001.

MATHAUSOVÁ, Milena. 12 pádů scenáristiky: scenáristický slabikář. Praha: Victoria Publishing, 1996. 162 s. ISBN 80-7187-071-4.

NOVOTNÝ, David Jan. Chcete psát scénář? Díl 1: Základy dramaturgie. Praha: FAMU, 1995. 96 s. ISBN 80-85883-06-6.

PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.

PANOVOVÁ, Olga. Cesty detskej literatúry na javisko. Bratislava: Mladé letá, 1989. 136 s. ISBN 80-06-00149-9.

RICHTER, Luděk. Literatura, divadlo a my: převod literárního díla do loutkového divadla. Praha: ÚKVČ; Hradec Králové: KKS Hradec Králové, 1985. 136 s.

---. Od pohádky... ...k pohádce: (Od literatury k divadlu). Praha: Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2005. 96 s. ISBN 80-902975-4-4.

---. Pohádka... a divadlo. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2004. 96 s. ISBN 80-902975-2-8.

SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.

WATTS, Nigel. Umění psát, Přel. Rostislav Matulík. Praha: Grada Publishing, 1998. 220 s. Přel. z: Writing a novel and getting published [1996]. ISBN 80-7169-570-X.

Planned learning activities and teaching methods

Seminář, diskuse, vlastní tvůrčí práce, skupinová práce.

Assessment methods and criteria

Kredity jsou uděleny na základě: aktivity na seminářích.

Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích, zejména podíl na konzultacích prací kolegů.

Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích, zpracování vlastní dramatizace.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2011-6-17
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205ADS3.html