Didactics of Drama in Education I. 3
- Course unit code:
- 205DVA3
- Course unit title:
- Didactics of Drama in Education I. 3
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 15/S
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- magisterský
- Year of study
- 2nd year
- Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 2
- Garant předmětu:
- Eva MACHKOVÁ, Radek MARUŠÁK
- Name of lecturer(s):
- Eva MACHKOVÁ, Radek MARUŠÁK
- Study Objectives:
-
Vybavit posluchače celou šíří poznatků o vyučování dramatické výchovy ve všech jejích formách, dovést je k uvědomělému a cílevědomému zacházení s praktickými zkušenostmi, k formulování a pojmenovávaní všech složek a částí odbornosti učitele dramatické výchovy.
- Mode of delivery:
-
řízený dialog, diskuse, analýza ukázek zaznamenaných na mediích, společná příprava projektů, pozorování studentské praxe a didaktických projektů a následné hodnocení,konzultace studentské praxe
- Prerequisites and co-requisites:
-
1. Student je schopen uvažovat o kontextu dramatické výchovy
2. Student je schopen uvažovat o cílech své práce, tvořit a hodnotit s vědomím těchto cílů
3. Student je schopen reflektovat a hodnotit svou práci
4. V jednotlivých semestrech výuky didaktiky student vnáší do výuky poznatky získané v prakticky zaměřených kurzech (Praktikum I, II, Metodika práce s dětským souborem ...)
5. Jednotlivé semestry výuky didaktiky jsou navazující, zapsání do výuky předpokládá splnění požadavků předcházejícího semestru didaktiky
- Recommended optional programme components
-
Příprava a realizace dalších didaktických projektů nad rámec povinného obsahu.
- Course contents:
-
1. The specific characteristics of Drama training and its principles
The principles of Drama trainings with other directions and professions of training and instruction. Principles specific to Drama training.
2. The process in Drama training
The relationship of process to product in Drama training. Group, space, instructor styles of leading, behaviour and action in the lesson. „Class management“ (managing the process). Verbal management methods, the instructor in a role, other types of motivation and leading. Constructing a lesson.
3. Planning in Drama training and establishing goals.
Planning. Formulating goals, selection of instruction tools.
4. Forms of Drama training
Forms in education. Various organizational and institutional forms in Drama training: interest drama training, school drama training. Drama methods in instructing other subjects, at various levles. Drama training in special education, the health care sector and social services. Drama training in instructor preparations.
5. Drama training content
Sources of Drama training. Educational transformation of selected knowledge.
6. Methods of drama training
Drama branches in the world. Types of classification methods. Improvisation models. Topic wholes and drama structuring. Improvisation in a narrative („playmaking“). Games and exercises, their systems, goals and arrangement.
7. Theatre practice with children and youth
Issues of public performance. Conditions for public performance and its evaluation, the psychology of the children's stage. The staging generation process. Critique in children's and yout theatre, competitions and reviews.
8. Drama training evaluation
Diagnostics, classification, evaluation. Criterial and standards evaluation, concurrent and final. Evaluating individuals and ensembles, evaluation tables. Instructor self-evaluation.
9. The Didactics project
In the course of the lesson the didactics are realized via the didactic project. The ensemble, in cooperation with the instructor selects material on which they will collectively evaluate the topic or matieral then a small group (2-3 students) will execute the project with their own or another group.
10. Coursework
The students will select a didactic topic from a list offered by the instructor, whether a general topic or one linked to one of the Drama training forms, type of school, age group or institution , subject, etc.
- Study materials:
-
BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Přel. Milan Koldinský. Praha: Portál, 1994. 296 s. Přel. z: Cooperation in the classroom: Students and teachers together. ISBN 80-7118-022-7.
ČÁP, Jan; MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 656 s. ISBN 80-7178-463-X.
DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. 228 s. ISBN 80-7178-888-0.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. 152 s. ISBN 80-7178-167-3.
MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Brno: JAMU, Divadelní fakulta, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2004. ISBN 80-7331-021-X.
---. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.
---. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.
MILLAR(OVÁ), Susanna. Psychologie hry. Přel. Jarmila Milnerová. Praha: Panorama, 1978. 360 s. Přel. z: The Psychology of Play. Edice Pyramida.
MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS ARTAMA, 1997.152 s. ISBN 80-7068-104-7.
MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: STD, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama: a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.
PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.
PASCH, Marvin; GARDNER, Trevor G.; SPARKS-LANGER(OVÁ), Georgea; STARK(OVÁ), Alane J.; MOODY(OVÁ), Christella D. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Přel. Milan Koldinský, Praha: Portál, 1998. 424 s. Přel. z: Teaching as Decision Making [1991, 1995]. ISBN 80-7178-127-4.
PIAGET, Jean; INHELDER(OVÁ), Bärbel. Psychologie dítěte. Přel. Eva Vyskočilová, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 116 s. Klub přátel pedagogické literatury. Přel. z: La psychologie de l´enfant.
ULRYCHOVÁ, Irina; GREGOROVÁ, Vlasta; ŠVEJDOVÁ, Hana. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Praha: Portál, 2000. 120 s. ISBN 80-7178-355-2.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machsková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama [1967]. ISBN 80-85866-16-1.
Tvořivá dramatika. Vydává NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU. 1990-, roč. 1, č. 0-. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA. 3x ročně. ISSN 1211-8001.
školní dokumenty (RVP, vzdělávací program Obecná/Občanská škola, alternativní programy aj.)
- Planned learning activities and teaching methods
-
přednáška, seminář, příprava a realizace projektů a jejich hodnocení, diskuse,supervize a mentoring,reflexe a evaluace praxe, analýza záznamů z praxe, studentská sebereflexe a sebeevaluace
- Assessment methods and criteria
-
Kredity z navazujících semestrů didaktiky dramatické výchovy jsou postupně udělovány na základě:
aktivity na seminářích,
vypracování semestrální práce,
vytvoření didaktického projektu,
realizace projektu a jeho hodnocení,
hodnocení zvoleného projektu jiné skupiny, jiného pedagoga,
absolvování závěrečného testu a ústního pohovoru
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Dramatická výchova (Mgr.) (subject determining qualification)