Psychology and Drama in Education 1
- Course unit code:
- 205PDR1
- Course unit title:
- Psychology and Drama in Education 1
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 8/S
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- magisterský
- Year of study
- 1st year
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Martin SEDLÁČEK
- Name of lecturer(s):
- Martin SEDLÁČEK
- Study Objectives:
-
Cílem předmětu je poskytnout studentům dostatečnou orientaci v předmětu psychologie pro potřeby jejich pedagogické praxe. Vytvořit kompetenci tvořit smysluplné a relevantní definice psychologických fenoménů, na základě jejich znalosti a znalosti literatury. Poznat vývoj osobnosti a vývojová specifika konkrétních cílových skupin DV (mladší školní věk, důchodci, atp.). Pochopit chování obtížně zvladatelných dětí a rozšířit možnosti zvládaní tohoto chování. Mezi další cíle patří seznámit studenty hlouběji s konceptem osobnosti, naučit se volit vhodný pedagogický přístup na základě znalosti jednotlivých osobnostních typů. V neposlední řadě zmapovat hranice mezi psychoterapii a dramatickou výchovou.
- Mode of delivery:
-
studium odborné literaturyí, diskuse, analýza textů, kontaktní výuka, skupinová práce
- Prerequisites and co-requisites:
-
- Empatie a schopnost kooperovat v různě velkých skupinách.
- Základní znalosti z obecné psychologie a pedagogiky.
- Recommended optional programme components
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Course contents:
-
Kurz předmětu psychologie a jejího praktického využití pro pedagoga dramatické výchovy obsahuje jak přehled psychologie, uspořádaní a porozumění psychologické terminologii, obeznámení se základními psychologickými směry, jejich paradigmaty a přínosem, psychologickými disciplínami (vývojová psychologie, sociální psychologie atd.), tak část sebezkušenostní, psychologické testy a dotazníky, metody dramaterapie a na tělo zaměřené psychoterapie.
- Předmět psychologie.
- Obecná psychologie (psychické jevy a procesy).
- Metodologie psychologie, metody výzkumu psychických a sociálních jevů,
- Diagnostika osobnosti.
- Základy vývojové psychologie.
- Základy psychologie osobnosti.
- Základy sociální psychologie.
- Aplikovaná psychologie, pedagogická. psychologie a psychologie herce.
- Psychické problémy a psychopatologie, krizová intervence.
- DV a psychoterapie.
- Další příspěvek psychologie k předmětu DV, archetypy pohádek a psychoterapie zaměřená na tělo.
- Study materials:
-
ATKINSON, Rita L.; ATKINSON, Richard C.; SMITH, Edward E.; BEM, Daryl J.; NOLEN-HOEKSEMA, Susan. Psychologie. Přel. Erik Herman, Miroslav Petržela a Dagmar Brejlová. 2., aktul. vyd. Praha: Portál, 2003. 752 s. Přel. z: Hilgard´s Introduction to Psychology. ISBN 80-7178-640-3.
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum; Praha: H & H, 1993. 416 s. ISBN 80-7066-534-3.
DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Přel. Karel Balcar. Praha: Portál, 1997. 176 s. Přel. z: Review of personality theories [1987]. ISBN 80-7178-134-7.
GILLERNOVÁ, Ilona. Slovník základních pojmů z psychologie. Praha: Fortuna, 80 s. ISBN 80-7168-683-2.
GILLERNOVÁ, Ilona; BURIÁNEK, Jiří. Základy psychologie, sociologie: základy společenských věd. Praha: Fortuna, 1995. 160 s. ISBN 80-7168-242-X.
HAYES(OVÁ), Nicky. Aplikovaná psychologie. Přel. Dagmar Brejlová. Praha: Portál, 2003. 220 s. Přel. z: Applied psychology [2001]. ISBN 80-7178-807-4.
---. Základy sociální psychologie. Přel. Irena Štěpaníková. 3. vyd. Praha: Portál, 1998. 168 s. Přel. z: Principles of Social Psychology [1993]. ISBN 80-7178-763-9.
HELUS, Zdeněk. Psychologie pro střední školy. Praha: Fortuna, 1995. 120 s. ISBN 80-7168-245-4.
HOSKOVEC, Milan; NAKONEČNÝ, Milan; SEDLÁKOVÁ, Miluše. Psychologie XX. století I. Praha: Karolinum, 1993. 108 s. ISBN 80-7066-714-1.
JANOUŠEK, Jaromír; HOSKOVEC, Jiří; ŠTIKAR, Jiří. Psychologický výkladový atlas. Praha: Karolinum-Academia, 1993. 284 s. ISBN 80-7066-716-8.
NAKONEČNÝ, Milan. Lexikon psychologie. Praha: Vodnář, 1995. 400 s. 80-85255-74-X.
---. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003. 508 s. ISBN 80-200-0993-0.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie: příručka pro studenty. Praha: Portál, 2005. 288 s. ISBN 80-7178-923-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří (Praha: Portál, 2000. 528 s. ISBN 80-7178-308-0.
VÝROST, Jozef; SLAMĚNÍK, Ivan. Sociální psychologie = Sociálna psychológia. Praha: ISV, 1997. 456 s. ISBN 80-85866-20-X.
- Planned learning activities and teaching methods
-
přednáška, seminář s praktickými vstupy
- Assessment methods and criteria
-
Kredity jsou udělovány na základě aktivity v seminářích.
Podmínky pro získání kreditů: Posluchač se orientuje v základních psychologických pojmech, je schopen specifikovat jednotlivá vývojová období ve vztahu k dramatické výchově, je schopen popsat základní teorie osobnosti a aplikovat je na pedagogický proces.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) (compulsory subject)