Drama I. - Dramatic Playing and Exercises 2
- Course unit code:
- 205PKA2
- Course unit title:
- Drama I. - Dramatic Playing and Exercises 2
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 50/S
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- bakalářský
- Year of study
- 1st year
- Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 3
- Garant předmětu:
- Nina MARTÍNKOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Nina MARTÍNKOVÁ
- Study Objectives:
- Mode of delivery:
-
kontaktní výuka, reflexe, diskuse, lektorská činnost, analýza ukázek zaznamenaných na médiích, čtení
- Prerequisites and co-requisites:
-
Each student should actively participate each lesson led by the professor or students. The students should master a wide scale of drama training methods and know how to used them in their pedagogical practice. They should be able to, based on experience acquired, plan a drama training lesson harmonizing the subject matter with selected activities and adequately formulated goals.
The student should be able to react to unplanned newly arising situations in the lesson and avoid insensitive measures.
They should have teaching talent.
- Recommended optional programme components
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Course contents:
-
A course in which students are introduced to the widest range of drama training lessons in practice.
1. Introduction. Group. Space.
2. Work in small groups and pairs.
3. Motivation, coaching, movement.
4. Dialogs: communication without words and with texts. Simple situations.
5. What is required in the building of a lesson? Warm-up activities and their sense. Planning.
6. Games with rules, their significance. Variations in traditional children's games with reinforcement of the dramatic element.
7. Games and exercises for theatre.
8. Real, substitute and imaginary props. Working with material.
9. Sources for creativity: sense perception, emotional memory, experiences and their processing.
10. Observations skills, memory, Kim's game.
11. Narrative, story telling, dramatic improvisation. Researching life situations from various points of view.
12. Entering into a role, character or characterization.
- Study materials:
-
BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Praha: PRESSFOTO, 1976. 196 s.
BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.
BOLESLAVSKÝ, Richard. Herectví: Šest prvních lekcí. Přel. Kateřina Borková. Praha: Československé filmové nakladatelství, 1948. Přel. z: Acting. The First Six Lessons [1933]. 124 s.
BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.
DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.
ERBEN, Karel Jaromír. Prostonárodní české písně a říkadla: S přílohou nápěvů. Nové vydání. Praha: Alois Hynek, 1886. 610 s., 204 s. příl.
KARLÍK, Josef. Úvod do herecké výchovy. Brno: JAMU, 1992. 48 s. ISBN 80-85429-11-X.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.
MARTINEC, Václav. Lidské tělo - inspirace a nástroj dramatického projevu. Praha: ÚKVČ, 1975. 100 s. Knihovnička divadelní výchovy, sv. 8.
MAŠATOVÁ, Milada. Dramatika s loutkou: Metodický materiál literárně dramatického oboru ZUŠ pro potřeby členů STD a zájemců o tvořivou dramatiku. Olomouc: STD, regionální sekce při OKS Olomouc, 1991. 28 s. ISBN 80-85077-36-1.
MAZAL, Ferdinand. Soubor pohybových her pro děti mladšího školního věku. 2. vyd. Olomouc, HANEX v nakladatelství ARTAD, 1991. 16 s., 45 prac. listů. Ed. Kdo si hraje, nezlobí. ISBN 80-900925-0-0.
MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS ARTAMA, 1997.152 s. ISBN 80-7068-104-7.
MORRIS, Desmond. Lidský živočich: Osobní pohled na lidský druh. Přel. Jaroslav Kovanda. Praha: Euromedia Group-Knižní klub-Balios, 1997. 224 s. Přel. z: The Human animal [1994]. ISBN 80-7176-529-5.
PAVELKOVÁ, Soňa. Dramatická výchova. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1983. 72 s.
PORTMANN(OVÁ), Rosemarie; SCHNEIDER(OVÁ), Elisabeth. Hry zaměřené na zvýšení koncentrace a uvolnění. Přel. Pavel Kouba. Praha: Portál, 1993. 72 s. Spiele zur Entspannung und Konzentration [1991]. ISBN 80-85282-67-4.
READ, Herbert. Výchova uměním. Přel. Jan Caha. Praha: Odeon, 1967. 424 s. Education through Art [1943].
VINAŘ, Josef. Elementy herectví. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra teorie a kritiky, 1999. 182 s. ISBN 80-85883-41-4.
WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machsková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 80-85866-16-1.
ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her I: Hry v přírodě. 2. vyd. Praha: Olympia, 1987 [1985]. 640 s.
---. Encyklopedie her II: Hry v klubovně. Praha: Olympia, 1986. 576 s.
---. Encyklopedie her III: Hry na hřišti a v tělocvičně. Praha: Olympia, 1978. 512 s.
---. Encyklopedie her IV: Hry ve městě a na vsi. Praha: Olympia, 1988. 576 s.
- Planned learning activities and teaching methods
-
odborné cvičení, seminář
- Assessment methods and criteria
-
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity na cvičeních a seminářích,
- vypracování semestrální práce,
- prezentace vlastní lekce.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Dramatická výchova - kombinované (Bc.) (subject determining qualification)