Practice II. 1
- Course unit code:
- 205PXB1
- Course unit title:
- Practice II. 1
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- Type of course unit:
- Study plan Dramatická výchova - kombinované (Bc.) – compulsory subject
Study plan Dramatická výchova (Mgr.) – compulsory subject - Level of course unit:
- bakalářský, magisterský
- Year of study
- Study plan Dramatická výchova - kombinované (Bc.) – 2nd year
Study plan Dramatická výchova (Mgr.) – 2nd year - Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Jaroslav PROVAZNÍK
- Name of lecturer(s):
- Jaroslav PROVAZNÍK
- Study Objectives:
-
Enable students long-term application and verification of knowledge acquired in study, comparison of their personal experiences with the role of the instructor who conceives and manages the drama training lesson.
Develop students ability to indpendently plan and execute a drama training lesson and promptly react to the group and its changes.
Guide students to gradually find and build their personal teaching style.
Develop students ability and skill to reflect upon the work of their charges and their own and continue to creatively work with that knowledge.
Motivate students towards independent work on themselves.
- Mode of delivery:
-
lektorská činnost, diskuse
- Prerequisites and co-requisites:
-
1. Completion of observing various drama training instructors.
2. Creativity.
3. A good bearing in various styles and types of drama training practice.
- Recommended optional programme components
-
Posluchači mají možnost podle svého zájmu samostatně koncipovat a vést dramatickovýchovné dílny pro dětské recitátory nebo členy dětských divadelních souborů v rámci celostátních přehlídek a dílen Dětská scéna nebo v rámci krajských či jiných přehlídek a dílen dětského divadla nebo dětského přednesu - po dohodě s vedením KVD DAMU (v kterémkoli ročníku studia).
- Course contents:
-
Managed (whole year, in a combined two-year bachelor's type study) work of the students: Continual and systematic work with children's or middle-school groups which may have one of the following forms:
- Instructing an individual subject of Drama training (respectively Literary Drama training) at the 1st or 2nd class level of an Elementary school,
- Instructing soem of the other subjects of drama training methods at the 1st or 2nd class level at an Elementary or Middle School,
- Managing a drama, that is theatre or recital club/ensemble,
- Drama training work with pre-school children,
- Instructing at least one group at an LDO ZUS
or the like.
Along with this the students have the opportunity, according to their interests, to independently conceive and manage a drama training workshop for children reciters or members of a children's theatre ensemble at a state-wide Children's stage review and workshop or at a regional or other children's theatre review and workshop or children's recitial - in agreement with the administration of the DAMU Theatre Dept. (in any year of study).
- Study materials:
-
BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.
BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.
DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa; PROVAZNÍK, Jaroslav; BLÁHOVÁ, Krista; SVOBODOVÁ, Radka; TOMKOVÁ; Anna. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007 [2004]. 224 s. ISBN 978-80-7331-089-9.
---. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.
---. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.
MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.
MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA; Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1997. 152 s. ISBN 80-7068-104-7.
MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama : a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.
PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.
ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 104 s. ISBN 978-80-7331-096-7.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
- Planned learning activities and teaching methods
-
odborná cvičení, seminář
- Assessment methods and criteria
-
Kredity jsou uděleny na základě:
- systematického vedení vlastní skupiny dětí nebo mládeže,
- aktivity na seminářích,
- vypracování seminární práce - záznamů několika lekcí.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Dramatická výchova - kombinované (Bc.) (subject determining qualification)
- Dramatická výchova (Mgr.) (subject determining qualification)