AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Practice II. 4

Register Display Schedule
Course unit code:
205PXB4
Course unit title:
Practice II. 4
Mode of delivery:
zápočet
Range:
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
bakalářský
Year of study
3rd year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
1
Garant předmětu:
Jaroslav PROVAZNÍK
Name of lecturer(s):
Jaroslav PROVAZNÍK
Study Objectives:

Provide students with long-term application and verification of knowledge acquired in study. To challenge the personal experience of the students with the role of the teacher who conceives and executes a drama training lesson.

Develop student abilities to independently plan and execute a drama training lesson, prepare to react to an ensemble and their changes.

Guide students to gradually find and build their own teaching style.

Develop in the student the ability and skill to think about their own work with their students and their own work and with those findings to continue working creatively.

Motivate students towards working on themselves independently.

Mode of delivery:

lektorská činnost, diskuse

Prerequisites and co-requisites:

Aside from one's work with children's or middle school ensembles part of this practical are consultations with the instructor. A condition for credit are detailed notes from five consecutive lessons. At the close each student will present a written paper reflecting upon their own work.

Recommended optional programme components

Posluchači mají možnost podle svého zájmu samostatně koncipovat a vést dramatickovýchovné dílny pro dětské recitátory nebo členy dětských divadelních souborů v rámci celostátních přehlídek a dílen Dětská scéna nebo v rámci krajských či jiných přehlídek a dílen dětského divadla nebo dětského přednesu - po dohodě s vedením KVD DAMU (v kterémkoli ročníku studia).

Course contents:

Guiding student practice (whole-year, in combination with the two year bachelor study): A continual and systematic working with children's or middle-school ensembles which may have one of the following forms:

- Instruction in the independent subject Drama training (i.e. Drama training literature) at the 1st or 2nd grade level of a Basic school,

- Instruction of some the other areas of drama training methods at the 1st or 2nd grade level of Basic school or at a Middle-school,

- Guiding a drama, i.e., theatre or reading circle/ensemble,

- drama training with pre-school children,

- Instruction of at least one group of the Literary-Drama Study at the Arts Basic school,

and the like.

Along with the above the students will have the opportunity, according to their own interests, to independently conceive and execute a drama training workshop for children recitators or members of a children's theatre ensemble within the framework of a state-wide Children's theatre workshop or review or a regional or other children's theatre workshop or children's performance - in agreement with the DAMU Drama training department administration (in any year of study).

Study materials:

BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.

BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.

DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.

KOŤÁTKOVÁ, Soňa; PROVAZNÍK, Jaroslav; BLÁHOVÁ, Krista; SVOBODOVÁ, Radka; TOMKOVÁ; Anna. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.

MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007 [2004]. 224 s. ISBN 978-80-7331-089-9.

---. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.

---. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.

MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.

MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA; Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1997. 152 s. ISBN 80-7068-104-7.

MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama : a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.

PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.

ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 104 s. ISBN 978-80-7331-096-7.

VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

Planned learning activities and teaching methods

odborná cvičení, seminář

Assessment methods and criteria

Kredity jsou uděleny na základě:

- systematického vedení vlastní skupiny dětí nebo mládeže,

- aktivity na seminářích,

- vypracování seminární práce - záznamů několika lekcí.

Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2011-6-17
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205PXB4.html