Theory and History of Drama in Education and Children's Theatre 3
- Course unit code:
- 205THD3
- Course unit title:
- Theory and History of Drama in Education and Children's Theatre 3
- Mode of delivery:
- zkouška
- Range:
- 10/S
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- magisterský
- Year of study
- 1st year
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 9
- Garant předmětu:
- Eva MACHKOVÁ, Jaroslav PROVAZNÍK
- Name of lecturer(s):
- Eva MACHKOVÁ, Jaroslav PROVAZNÍK
- Study Objectives:
-
The goal of the course is an orientation in the fundamental types and directions of drama training from the turn of the 19th to 20th until the present and an introduction to the most significant persons in the field. Another aim is to denominate and classify knowledge in the field based on to date study and one's own experience. To develop abilities and skills in analysing various types and concepts of drama training and bring the students to a greater understanding of their relationship, reasons and conseqences. This will include an ability to orally and in written form to formulate theory knowledge and define fundamental concepts.
- Mode of delivery:
-
diskuse, analýza textů a ukázek na různých médiích, skupinová práce
- Prerequisites and co-requisites:
-
1. Schopnost analýzy a reflexe.
2. Důkladná orientace v kurikulárních dokumentech.
3. Studium základní literatury o dramatické výchově.
4. Absolvování předmětů Základy dramaturgie, Historie literatury pro děti a mládež.
5. Orientace v dějinách divadla.
- Recommended optional programme components
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Course contents:
-
This course expands knowledge about the structure of the study and its potential, aims, methods, techniques and forms. The curriculum of drama training theory is given along the way in a historic context so the student acquires an overview of the fundamental phases of drama training development.
1. Drama training as a system.
2. Fundamental context of drama training (DV and other aesthetic training subjects); relationships of drama training to other disciplines.
3. Theatre and drma as sources of content and methods of drama training.
4. Forms of drama training.
5. School theatre from the Middles Ages to Josephine reforms.
6. Children's theatre of the 19th and 20th centuries.
7. Basic trends, concepts and persons of world and Czech drama training of the 20th century.
8. Modern drama training.
- Study materials:
-
BOLTON, Gavin. Towards a Theory of Drama in Education. London: Longman, 1979. 162 s. ISBN 0-5823-6137-0.
CAILLOIS, Roger. Hry a lidé. Přel. Nina Vangeli. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. 216 s. Přel. z: Les Jeux et les Hommes. ISBN 80-902482-2-5.
HLAVSA, Jaroslav; HAVLÍNOVÁ, Miluše; KLICPEROVÁ, Martina; MACHKOVÁ, Eva; BAKALÁŘ, Eduard; HALÍK, Tomáš; HOLEYŠOVSKÝ, Jan; CHALOUPKA, Otakar; SLEPIČKA, Pavel; VIEWEGH, Josef. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 192 s.
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.
MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. 196 s. ISBN 978-80-7331-172-8.
MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.
MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama : a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.
PROVAZNÍK, Jaroslav. K některým otázkám teorie a didaktiky dramatické výchovy. In KOŤÁTKOVÁ, Soňa; PROVAZNÍK, Jaroslav; BLÁHOVÁ, Krista; SVOBODOVÁ, Radka; TOMKOVÁ; Anna. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.
---. Děti a loutky: Chrudimské kapitoly moderního dětského divadla. Praha: AMU, Divadelní fakulta, KVD, 2007. 224 s. ISBN 978-80-7331-111-7.
PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Dítě mezi výchovou a uměním: Dramatická výchova na přelomu tisíciletí. Příspěvky z konference o dramatické výchově, kterou roku 2007 uspořádaly katedra výchovné dramatiky Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze a Sdružení pro tvořivou dramatiku. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008. 220 s. ISBN 978-80-903901-2-6.
---. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 164 s. ISBN 80-901660-4-0.
SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.
ŠPALKOVÁ, Dominika. Hra, herectví a děti: Některé zdroje, podmínky a možnosti dětského dramatického projevu v konfrontaci s prvky herectví. Praha, 2002. 71 s. Diplomová práce (MgA.). Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.
VALENTA, Josef. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky: Hraní rolí ve výchově a vyučování (s hlavním zřetelem k výchovné dramatice). Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí (dětí a dospělých). 1995. Praha: ISV nakladatelství, 1995. 200 s. ISBN 80-85866-06-4.
---. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: Teoretická dramaturgie. 2. vyd. Praha: Panorama, 1987. 416 s.
ZYMONOVÁ, Helena. Dějiny tvořivého dramatu - pohled z USA. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 3, s. I-XVI. ISSN 1211-8001.
Tvořivá dramatika. Vydává NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU. 1990-, roč. 1, č. 0-. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA. 3x ročně. ISSN 1211-8001.
- Planned learning activities and teaching methods
-
přednáška, seminář
- Assessment methods and criteria
-
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity na seminářích,
- prezentace na základě prostudované literatury a pramenů,
- vypracování seminární práce.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích. Zkouška písemná a ústní.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Dramatická výchova - dvouleté kombinované (Mgr.) (main subject)