AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Management in the Information Society 2

Register Display Schedule
Course unit code:
206MVM2
Course unit title:
Management in the Information Society 2
Mode of delivery:
zkouška
Range:
2/T
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
Year of study
1st year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
4
Garant předmětu:
Petr SLÁDEČEK
Name of lecturer(s):
Petr SLÁDEČEK
Study Objectives:

Cílem interaktivní přednášky je seznámit studenty s terminologií teorie managementu a řízení a na praktických příkladech vysvětlit nejdůležitější teoretické modely.

Druhý semestr předmětu Management seznamuje studenty s problematikou, které se v organizacích typicky věnuje vrcholový management, vedení firmy: strategie, řízení financí, řízení výroby, řízení kvality, řízení změny, organizační učení a v neposlední řadě hospodářská etika.

Mode of delivery:

interkativní přednáška, diskuse, projekce výukových filmů, analýza webových stránek

Prerequisites and co-requisites:

Úspěšné absolvování přednášky Management v informační společnosti 1.

Recommended optional programme components

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Course contents:

1. Úvod do strategického řízení. Pojem strategie. Strategické cíle. Vize, mise, firemní hodnoty a kréda. Hierarchie firemních strategií. Vymezení SBU. Strategická analýza okolí firmy, s.a. vnitřního prostředí firmy. Tržní nika aneb strategie modrého oceánu.

2. Řízení financí. Zvyky a praxe účetních při přípravě finančních výkazů (výkaz zisků a ztrát, peněžních toků, rozvaha). Provozní kapitál. Manažerské účetnictví. Kalkulace nákladů. Rozpočet jako řídící prvek.

3. Řízení financí II. Transakční náklady, relevantní a irelevantní náklady, náklady obětovaných příležitostí, vázané náklady, cílové náklady, náklady životního cyklu, společenské náklady, negativní a pozitivní externality.

4. Řízení výroby neboli operací. Operace. 3Ú - účinnost, účelnost a úspornost. Produktivita a hospodárnost. Moderní přístupy k řízení výroby. Moderní přístupy k řízení výroby- MRP, OPT, Just In Time, řízení štíhlé výroby. Uspořádání pracovišť, kusová, sériová , hromadná a proudová výroba

5. Kvalita aneb jakost. Operační, finanční a zákaznické ukazatele kvality. Náklady na kontrolu, na prevenci a na selhání. Techniky plánování, řízení a neustálého zvyšování kvality. Norma kvality ISO 9000 a EMS norma ISO 14 000, standardy Six Sigma a TQM.

6. Řízení změny . Pochopení organizační změny jako procesu, který je třeba řídit. Vnější a vnitřní faktory vyvolávající změnu. Reakce na změnu. Systémový přístup ke změnám. Lewinova analýza silových polí. Úvod do projektové plánování a řízení.

7. Organizační učení, inovace, řízení znalostí. Ideál učící se organizace. Model zkušenostního učení. Vzdělávací styly. Organizační učení. Knowledge Management. Vlastnictví znalosti, cena znalosti. Řízení informací, informační systémy.

8. Tvorba byznysplánu. Byznysplán jako investiční projekt: realizační resumé, charakteristika firmy a jejích cílů, organizace řízení a manažerský tým, technicko-ekonomická studie projektu (feasibility study). Analýza citlivosti vůči rizikům.

9. Projektové řízení. Hlavní zásady plánování a řízení projektů. Trojimperativ. Projektové cíle, plánování, realizace, ukončení, vyhodnocení projektu. Metoda logického rámce. Ganttovy diagramy a kritická cesta.

10. Hospodářská etika. Image / reputace firmy, důvěra jako kapitál. Etický kodex. Společenská odpovědnost organizací (CSR) a její certifikace SA 8000 aj.. Tři „P“. Hnutí Fair Trade.

Study materials:

Ppt texty Kurzové materiály pro VOX (dostupné na sladecek.webnode.cz)

1.Bláha, J.- Dytrt, Z.: Manažerská etika, Management Press, Praha 2003

2.Fotr, J.: Podnikatelský plán a investiční rozhodování, Grada, Praha 1999

3.Green, K.- Hanke,O.: Řízení v krizových situacích, Management Press, Praha 2002

4.Hammer, M. - Champy, J.: Reingeneering - radikální proměna firmy. Management Press, Praha 2000

5.Horáková, I. - Stejskalová, D. - Škapová, H.: Strategie firemní komunikace, Management Press, Praha 2000

6.Keřkovský, M.- Vykypěl,O.: Strategické řízení. Teorie pro praxi, C.H.Beck, Praha, 2003

7.Keřkovský, M.: Moderní přístupy k řízení výroby, C.H. Beck pro praxi, Praha 2001

8.Kim, W. Chan - Mauborgne, R: Strategie modrého oceánu, Management Press, Praha 2005

9.Kotter, J.P.: Vedení procesu změny. Osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice, Management Press, Praha 2000

10.Král,B. a kol.: Manažerské účetnictví, Management Press, Praha 2002

11.Plura, J.: Plánování a neustálé zlepšování jakosti, Computer Press, Praha 2001

12.Přibová, M. - Mlynářová,L. - Hindls, R. - Hronová, S.: Strategické řízení značky - Brand Management, Ekopress, Praha 2000

13.Rolný, I.: Etika v podnikové strategii, Albert, Boskovice 1998

14.Rosenau, M.D.: Řízení projektů, Computer Press, Brno 2003

15.Senge, P.: Pátá disciplína. Teorie a praxe učící se organizace, Management Press, Praha 2007

16.Svozilová, A.: Projektový management, Grada Publishing, Praha 2006

17.Tichá, I.: Učící se organizace, Alfa Publishing, Praha 2005

Planned learning activities and teaching methods
Assessment methods and criteria
Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
sladecek.webnode.cz
Note:
Schedule for winter semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
místnost
()
SLÁDEČEK P.
14:45–16:15
(přednášková par. 1)
Fri
Thu
Fri
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2011-6-17
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet206MVM2.html