Management in the Information Society 2
- Course unit code:
- 206MVM2
- Course unit title:
- Management in the Information Society 2
- Mode of delivery:
- zkouška
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- Year of study
- 1st year
- Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 4
- Garant předmětu:
- Petr SLÁDEČEK
- Name of lecturer(s):
- Petr SLÁDEČEK
- Study Objectives:
-
Cílem interaktivní přednášky je seznámit studenty s terminologií teorie managementu a řízení a na praktických příkladech vysvětlit nejdůležitější teoretické modely.
Druhý semestr předmětu Management seznamuje studenty s problematikou, které se v organizacích typicky věnuje vrcholový management, vedení firmy: strategie, řízení financí, řízení výroby, řízení kvality, řízení změny, organizační učení a v neposlední řadě hospodářská etika.
- Mode of delivery:
-
interkativní přednáška, diskuse, projekce výukových filmů, analýza webových stránek
- Prerequisites and co-requisites:
-
Úspěšné absolvování přednášky Management v informační společnosti 1.
- Recommended optional programme components
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Course contents:
-
1. Úvod do strategického řízení. Pojem strategie. Strategické cíle. Vize, mise, firemní hodnoty a kréda. Hierarchie firemních strategií. Vymezení SBU. Strategická analýza okolí firmy, s.a. vnitřního prostředí firmy. Tržní nika aneb strategie modrého oceánu.
2. Řízení financí. Zvyky a praxe účetních při přípravě finančních výkazů (výkaz zisků a ztrát, peněžních toků, rozvaha). Provozní kapitál. Manažerské účetnictví. Kalkulace nákladů. Rozpočet jako řídící prvek.
3. Řízení financí II. Transakční náklady, relevantní a irelevantní náklady, náklady obětovaných příležitostí, vázané náklady, cílové náklady, náklady životního cyklu, společenské náklady, negativní a pozitivní externality.
4. Řízení výroby neboli operací. Operace. 3Ú - účinnost, účelnost a úspornost. Produktivita a hospodárnost. Moderní přístupy k řízení výroby. Moderní přístupy k řízení výroby- MRP, OPT, Just In Time, řízení štíhlé výroby. Uspořádání pracovišť, kusová, sériová , hromadná a proudová výroba
5. Kvalita aneb jakost. Operační, finanční a zákaznické ukazatele kvality. Náklady na kontrolu, na prevenci a na selhání. Techniky plánování, řízení a neustálého zvyšování kvality. Norma kvality ISO 9000 a EMS norma ISO 14 000, standardy Six Sigma a TQM.
6. Řízení změny . Pochopení organizační změny jako procesu, který je třeba řídit. Vnější a vnitřní faktory vyvolávající změnu. Reakce na změnu. Systémový přístup ke změnám. Lewinova analýza silových polí. Úvod do projektové plánování a řízení.
7. Organizační učení, inovace, řízení znalostí. Ideál učící se organizace. Model zkušenostního učení. Vzdělávací styly. Organizační učení. Knowledge Management. Vlastnictví znalosti, cena znalosti. Řízení informací, informační systémy.
8. Tvorba byznysplánu. Byznysplán jako investiční projekt: realizační resumé, charakteristika firmy a jejích cílů, organizace řízení a manažerský tým, technicko-ekonomická studie projektu (feasibility study). Analýza citlivosti vůči rizikům.
9. Projektové řízení. Hlavní zásady plánování a řízení projektů. Trojimperativ. Projektové cíle, plánování, realizace, ukončení, vyhodnocení projektu. Metoda logického rámce. Ganttovy diagramy a kritická cesta.
10. Hospodářská etika. Image / reputace firmy, důvěra jako kapitál. Etický kodex. Společenská odpovědnost organizací (CSR) a její certifikace SA 8000 aj.. Tři „P“. Hnutí Fair Trade.
- Study materials:
-
Ppt texty Kurzové materiály pro VOX (dostupné na sladecek.webnode.cz)
1.Bláha, J.- Dytrt, Z.: Manažerská etika, Management Press, Praha 2003
2.Fotr, J.: Podnikatelský plán a investiční rozhodování, Grada, Praha 1999
3.Green, K.- Hanke,O.: Řízení v krizových situacích, Management Press, Praha 2002
4.Hammer, M. - Champy, J.: Reingeneering - radikální proměna firmy. Management Press, Praha 2000
5.Horáková, I. - Stejskalová, D. - Škapová, H.: Strategie firemní komunikace, Management Press, Praha 2000
6.Keřkovský, M.- Vykypěl,O.: Strategické řízení. Teorie pro praxi, C.H.Beck, Praha, 2003
7.Keřkovský, M.: Moderní přístupy k řízení výroby, C.H. Beck pro praxi, Praha 2001
8.Kim, W. Chan - Mauborgne, R: Strategie modrého oceánu, Management Press, Praha 2005
9.Kotter, J.P.: Vedení procesu změny. Osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice, Management Press, Praha 2000
10.Král,B. a kol.: Manažerské účetnictví, Management Press, Praha 2002
11.Plura, J.: Plánování a neustálé zlepšování jakosti, Computer Press, Praha 2001
12.Přibová, M. - Mlynářová,L. - Hindls, R. - Hronová, S.: Strategické řízení značky - Brand Management, Ekopress, Praha 2000
13.Rolný, I.: Etika v podnikové strategii, Albert, Boskovice 1998
14.Rosenau, M.D.: Řízení projektů, Computer Press, Brno 2003
15.Senge, P.: Pátá disciplína. Teorie a praxe učící se organizace, Management Press, Praha 2007
16.Svozilová, A.: Projektový management, Grada Publishing, Praha 2006
17.Tichá, I.: Učící se organizace, Alfa Publishing, Praha 2005
- Planned learning activities and teaching methods
- Assessment methods and criteria
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- sladecek.webnode.cz
- Note:
- Schedule for winter semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri - The subject is a part of the following study plans:
-
- Produkce (Mgr.) (compulsory subject)