The Basic Principles of Documentary Work
- Course unit code:
- 301ZDT
- Course unit title:
- The Basic Principles of Documentary Work
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- Year of study
- 2nd year
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Rudolf ADLER
- Name of lecturer(s):
- Rudolf ADLER
- Study Objectives:
-
Seznámit posluchače se základními realizačními metodami tvůrčí dokumentaristiky.
Dále s procesem dramaturgického myšlení a koncipování dokumentárního projektu.
- Mode of delivery:
-
Semináře, analýzy filmových děl, řízená diskuse,
- Prerequisites and co-requisites:
-
Vhodné absolutorium následujících předmětů I. ročníku:
Praktika dokumentární tvorby
Základy práce s kamerou
Obrazová etuda
- Recommended optional programme components
-
Nejsou žádné nepovinné složky pro absolvování tohoto předmětu.
- Course contents:
-
Po definici společného základu kinematografie je věnována hlavní pozornost stěžejním realizačním metodám tvůrčí dokumentaristiky: Metodě reportážní a všem jejím koncipovaným i direktním formám. Dále pak metodě dokumentaristické rekonstrukce. V této souvislosti jsou analyzována zakladatelská díla obou metod, jejich možnosti, limity, vzájemné přesahy, průniky a především současné aplikace v tvůrčí praxi.
Tímto způsobem předmět současně seznamuje studenty s celým spektrem žánrů dokumentární tvorby. Zvláštní pozornost je věnována koncipované reportáži, sociálnímu a portrétnímu dokumentu, časosběrným formám, dokumentárnímu eseji a práci s archivním materiálem.
Zásadní důraz je kladen na koncepční dramaturgické myšlení a jeho kontinuitu po celou dobu přípravy a realizace dokumentárního projektu. Z tohoto důvodu jsou průběžně definovány a objasněny hlavní dramaturgické pojmy. Zejména vztah obsahu a tématu. I v tomto se vychází z praktických ukázek a definice témat významných dokumentárních děl i osobních témat jejich tvůrců.
Všechny obecné a teoretické informace jsou aplikovány do praktické roviny, odpovídající situacím jež se vyskytují při realizaci filmových dokumentů a televizních dokumentárních projektů.
Ačkoli předmět respektuje běžnou profesní praxi a přináší v zájmu jejího úspěšného výkonu potřebné základní informace, akcentuje především tvorbu, kreativní, autorsky vyhraněný a eticky pevně definovaný přístup k problematice a k celému oboru dokumentární tvorby.
Významnou součástí práce studenta v předmětu je koncept vlastního námětu dokumentárního cvičení.
- Study materials:
-
BILL NICHOLS
Úvod do dokumentárního filmu
Akademie múzických umění v Praze a Jihlavský spolek amatérských filmařů, 2010
ISBN 978-80-7331-181-0
Guy Gauthier
Dokumentární film, jiná kinematografie
AMU Praha, MFDF Jihlava
2004ISBN 80-7331-023-6
Rudolf Adler
Cesta k filmovému dokumentu
FAMU, AMU Praha 2001
/ třetí rozšířenné vydání /
ISBN 80-8588š-72-4
- Planned learning activities and teaching methods
-
Přednášky, projekce, analytické semináře, řízená diskuse
- Assessment methods and criteria
-
Kredity jsou uděleny na základě:
Minimálně 40% účasti ve výuce
Aktivity na seminářích
Odevzdání námětu dokumentárního fimu
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri - Schedule for summer semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (qualification subject)