Collective seminar RSP 1
- Course unit code:
- 302PRS1
- Course unit title:
- Collective seminar RSP 1
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- Study plan Scenáristika a dramaturgie - bakalář – compulsory subject
Study plan Režie - bakalář – compulsory subject
Study plan Produkce - bakalář – compulsory subject - Level of course unit:
- Year of study
- Study plan Scenáristika a dramaturgie - bakalář – 1st year
Study plan Režie - bakalář – 1st year
Study plan Produkce - bakalář – 1st year - Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Pavel MAREK
- Name of lecturer(s):
- Pavel MAREK, Lubor DOHNAL, Pavel BOROVAN
- Study Objectives:
-
The aim of the study is the shooting of a simple group exercise.
- Mode of delivery:
-
1) výběr etud či nezávislého textu
2) společná týmová práce štábu na projektech
3) konfrontace s kolektivní dramaturgií formou prezentace a otevřené diskuze
4) konzultace a porada s pedagogem - předávání praktických zkušeností pedagoga
5) výběr vhodných projektů k realizaci
6) natočení filmu
- Prerequisites and co-requisites:
-
nejsou žádné požadavky pro zapsání tohoto předmětu
- Recommended optional programme components
- Course contents:
-
Studenti KSD (resp. redakční rada, pověřená studenty ročníku) vybere určitý počet etud, které studenti psali v ZS v prvním ročníku. Nabízí se 16 etud, od každého autora dvě, ale podle dohody autorů může být počet i nižší. Namísto hotových etud mohou scenáristé uplatnit i nový nezávislý text. Texty pak autoři budou prezentovat na společném semináři. Studenti všech kateder vyberou redukovaný počet etud - námětů, které by měly postoupit do dalšího stadia práce. Doporučený počet od 4 do 8. Producenti pak mají možnost (nikoliv povinnost) vybrat si námět, pro který se budou angažovat. Tak bude konstituován určitý počet projektů, pro které producent sestaví štáb. Takový štáb tvoří pak kromě producenta režisér, scenárista (pokud možno nikoliv autor námětu), dramaturg. Na některých funkcích se může spolupodílet i více studentů. Proběhne společná týmová práce štábu na projektech ve fázích obměna literárního scénáře, technický scénář, kalkulace, návrh hereckého obsazení a motivů - celá preprodukce. Tato práce bude na společných seminářích v každém stadiu konfrontována s kolektivní dramaturgií formou prezentace a otevřené diskuze.
Všichni studenti pak (s poradním hlasem pedagogů) vyberou projekty, nejvhodnější k realizaci. Vybrané projekty tj. ty, které nejlépe plní nároky na obsahovou a formální hodnotu i úspornost realizace, se s doporučením vedoucích pedagogů semináře budou ucházet o financování z Vnitřního grantu FAMU. O realizaci pak rozhodne Výběrová komise VG FAMU nezávisle na vedení společného semináře. Jiné řešení (např. podíl společného cvičení na rozšířené Bílé knize) není možný, finanční situace fakulty to neumožňuje. Jakákoli forma účasti na eventuální realizaci projektu je potom možná a vítaná (herci, služby, podporovatelé všeho druhu).
- Study materials:
-
Doporučená literatura:
(knihy jsou vesměs k dispozici v knihovně FAMU)
Plazewski, Jerzy: Filmová řeč
Bazin, André: Co je to film?, ČFÚ, Praha 1979
Deleuze, Gilles: Film1: Obraz ? pohyb, NFA, Praha 2000
Ejzenštejn, Sergej: Kamerou, tužkou i perem, Orbis, Praha 1953
Ejzenštejn, Sergej: O stavbě uměleckého díla, Čs. spisovatel, Praha 1963
Rak, Jan: Antická tragédie, AMU, Praha 1983
Aristoteles: Poetika, Praha 1996
Bresson, Robert: Poznámky o kinematografu, Praha 1998
Truffaut, Francois: Rozhovory Hitchcock ? Truffaut
Drvota, Mojmír: Základní složky filmu, Praha 1994
Kučera, Jan: Kniha o filmu, Orbis, Praha 1941
Kučera, Jan: Skladba ve filmu a v televizi, AMU, Praha 1965
Kučera, Jan: Střihová skladba ve filmu a v televizi, SPN, Praha 1983
Kučera, Jan: Základy střihové skladby / Střihová a zvuková skladba filmu I, II
Reisz, Karl: Umění filmového střihu, ÚPF, Praha 1962
Sadoul, Georges: Dějiny světového filmu, Orbis, 1963
Stručný přehled dějiny světového filmu, Praha 1986
Toeplitz, Jerzy: Dějiny filmu 1, Panorama, Praha 1989
Monaco, James: Nová vlna, AMU, Praha 2001
Ulver, Stanislav: Západní filmová avantgarda, Praha 1992
Aristarco, Guido: Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha 1968
J. Kučera: Střihová skladba ve filmu a v televizi
J. Kališ: Problematika filmových dramatických forem I, II
E. Lindgren: Filmové umění
S. Ulver: Západní filmová avantgarda
R. Lukavský: Stanislavského metoda herecké práce; Být nebo nebýt
M. Čechov: O herecké technice
Film je umění (Sborník statí)
J.Vostrý: Režie je umění; O hercích a herectví
J.-C. Carriere: Vyprávět příběh
S.M.Ejzenštejn: Umenie mizanscény I,II
David J. Novotný: Chcete psát scénář?
J.Valušiak: Střihovou skladbou k n-té dimenzi
L.V. Kulešov: Základy filmové režie
Jan Císař: Základy dramaturgie
F. Daniel ? M. V. Kratochvíl: Cesta za příběhy
- Planned learning activities and teaching methods
- Assessment methods and criteria
-
100% účast na seminářích + natočení společného krátkého filmu
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri - Schedule for summer semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (qualification subject)
- Režie - bakalář (qualification subject)
- Produkce - bakalář (qualification subject)