First-Year Documentary Workshop 1
- Course unit code:
- 303RD1
- Course unit title:
- First-Year Documentary Workshop 1
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 3/T
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- Year of study
- 1st year
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Martin MAREČEK
- Name of lecturer(s):
- Martin MAREČEK
- Study Objectives:
-
Realizační dílna je zaměřena na tvorbu autorského (dokumentárního) filmu. První semestr slouží k získávání základních filmových praktických dovedností, ověřování motivací, hledání témat, tvorbě scénářů. Těžištěm druhého semestru jsou intenzivní konzultace k natáčení a střihu filmů. Smyslem předmětu je provést studenty cyklem vzniku díla a především podnítit vývoj jejich vlastní filmové řeči.
- Mode of delivery:
-
Od všech zúčastněných se požaduje zejména vůle k dialogu. Studenti - budoucí autoři (dokumentárních) filmů - by měli rozvíjet svou tvůrčí osobnost = sršet nápady, přinášet témata, podněcovat rozpravu, individuálně se zdokonalovat. Před realizací svých klauzurních filmů každý srozumitelně obhájí: CO bude natáčet - PROČ to bude natáčet - JAK to bude natáčet.
Interaktivní řízený dialog, dramaturgická analýza literárních podkladů - námětů a scénářů, dramaturgická analýza obhlídek, dramaturgie střihových verzí. Analýza ukázech z filmů předešlých studentů Katedry dokumentární tvorby, srovnávací analýza literárních podkladů a hotového díla.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Od všech zúčastněných se požaduje zejména vůle k dialogu. Studenti - budoucí autoři (dokumentárních) filmů - by měli rozvíjet svou tvůrčí osobnost = sršet nápady, přinášet témata, podněcovat rozpravu, individuálně se zdokonalovat. Před realizací svých klauzurních filmů každý srozumitelně obhájí: CO bude natáčet - PROČ to bude natáčet - JAK to bude natáčet.
- Recommended optional programme components
-
Obhlídky - fotografie nebo video i audio z místa či dějů připravovaného natáčení. Samostatná příprava - individuální zadávání drobných praktických cvičení ve zvolených žánrech.
- Course contents:
-
- The workshop is a meeting. A process of mutual cultivation. Offense and defense, thought and empathy. The workshop is a place of constant activity but with appropriate pauses for intensive reactions. Risk and security.
The limits of the workshop are alterable.
- The workshop is a playground. An open interplay and battle. The workshop is the place for investigating playing (creative) positions. For example, from the original position to be able to step out and in exercises take on a different one. Interplay is a responsible encounter. A good player doesn't play only for themself.
The author should be the authority.
- The workshop is an encounter. A conversation about the common. A confirmation of internal motivations for creation. A consideration of the reasons and potential significance of a work in societal relations. Reflections on topics in the prepared film.
Is (Will) the creator's activity (be) convincing?
- The workshop is a servis. An investigation of the concrete. Development of one's personal film language. Surveying possible viewpoints. A checking of style and the scale of its rules.
Expansion of media literacy and interpretation sensitivities.
The right question for the right answer.
- The workshop is not dogma. A provocation of inspiration. Those present are not assuring their uniqueness but are mutually critically stimulated. Creative self-discipline should not lead to complacet careerism. The workshop should not become a closed sect - a school of a single language.
Originality does not guarantee individuality.
- Study materials:
-
Literatura k filmu:
Bazin, André : Co je to film?; Československý filmový ústav; Praha; 1979
Bresson, Robert: Poznámky o kinematografu; Dauphin; Praha; 1998
Carriére, Jean-Claude: Vyprávět příběh; NFA; Praha; 1995
Drvota, Mojmír: Základní složky filmu; NFA; Praha; 1994
Ejzenštejn, Sergej: O stavbě uměleckého díla; Československý spisovatel, Praha, 1963
Epstein, Jean: Poetika obrazů; Hermann & synové; Praha; 1997
Gauthier, Guy: Dokumentární film, jiná kinematografie; AMU a Ji hlava; Praha; 2004
Gogola ml., Jan: Smrt dokumentárnímu filmu! Ať žije film! Od díla k dění!; Dipl. pr. FAMU; 2001
Monaco, James: Jak číst film; Albatros ; Praha; 2004
Nichols, Bill: Úvod do dokumentárního filmu; AMU; Praha; 2010
Truffaut, Francois: Rozhovory Hitchcock- Truffaut; ČSFÚ; Praha; 1987
Ulver, Stanislav: Západní filmová avantgarda; ČFÚ; Praha; 1991
Worth, Sol: Obrazy nemohou říkat ne; in: Sborník filmové teorie I; ČFÚ; 1991
Barthes, Roland: Světlá komora - vysvětlivka k fotografii; Archa; Bratislava; 1994
Bernard, Jan: Jazyk, kinematografie, komunikace; NFA; Praha; 1995
Blažek, Bohuslav: TVáří TVář k obrazovce; SLON; Praha; 1995
Deleuze, Gilles: Obraz-pohyb; NFA; Praha; 2000
Eco, Umberto: Mysl a smysl; Nadace Vize; Praha; 2000
Flusser, Vilém: Do univerza technických obrazů; OSVU; Praha; 2001
Foucault, Michel: Diskurs, autor, genealogie; Svoboda; Praha; 1994
McLuhan, Marshall: Jak rozumět médiím; Odeon; Praha; 1991
Sontágová, Susan: O fotografii; Paseka; Praha; 2002
Virilio, Paul: Informatická bomba; Pavel Mervart; 2004
Sborník; kolektiv autorů: Média a realita; FSS MU; Brno; 2001
- Planned learning activities and teaching methods
-
Intenzivní dialogická analýza jednotlivých kroků směřující k vytvoření filmového díla.
- Assessment methods and criteria
-
Kredity jsou uděleny na základě:
- komplexní aktivity během společného dialogu - příprav klauzurních filmů
- vypracování všech literárních podkladů připravovaných filmů
- průběžné prezentace natočeného materiálu
- finální prezentace hotových sestřihů jednotlivých filmů
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri - Schedule for summer semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Dokumentární tvorba - bakalář (qualification subject)