AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

First-Year Documentary Workshop 1

Register Display Schedule
Course unit code:
303RD1
Course unit title:
First-Year Documentary Workshop 1
Mode of delivery:
zápočet
Range:
3/T
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
Year of study
1st year
Semester when the course unit is delivered
zimní
Number of ECTS credits allocated:
1
Garant předmětu:
Martin MAREČEK
Name of lecturer(s):
Martin MAREČEK
Study Objectives:

Realizační dílna je zaměřena na tvorbu autorského (dokumentárního) filmu. První semestr slouží k získávání základních filmových praktických dovedností, ověřování motivací, hledání témat, tvorbě scénářů. Těžištěm druhého semestru jsou intenzivní konzultace k natáčení a střihu filmů. Smyslem předmětu je provést studenty cyklem vzniku díla a především podnítit vývoj jejich vlastní filmové řeči.

Mode of delivery:

Od všech zúčastněných se požaduje zejména vůle k dialogu. Studenti - budoucí autoři (dokumentárních) filmů - by měli rozvíjet svou tvůrčí osobnost = sršet nápady, přinášet témata, podněcovat rozpravu, individuálně se zdokonalovat. Před realizací svých klauzurních filmů každý srozumitelně obhájí: CO bude natáčet - PROČ to bude natáčet - JAK to bude natáčet.

Interaktivní řízený dialog, dramaturgická analýza literárních podkladů - námětů a scénářů, dramaturgická analýza obhlídek, dramaturgie střihových verzí. Analýza ukázech z filmů předešlých studentů Katedry dokumentární tvorby, srovnávací analýza literárních podkladů a hotového díla.

Prerequisites and co-requisites:

Od všech zúčastněných se požaduje zejména vůle k dialogu. Studenti - budoucí autoři (dokumentárních) filmů - by měli rozvíjet svou tvůrčí osobnost = sršet nápady, přinášet témata, podněcovat rozpravu, individuálně se zdokonalovat. Před realizací svých klauzurních filmů každý srozumitelně obhájí: CO bude natáčet - PROČ to bude natáčet - JAK to bude natáčet.

Recommended optional programme components

Obhlídky - fotografie nebo video i audio z místa či dějů připravovaného natáčení. Samostatná příprava - individuální zadávání drobných praktických cvičení ve zvolených žánrech.

Course contents:

- The workshop is a meeting. A process of mutual cultivation. Offense and defense, thought and empathy. The workshop is a place of constant activity but with appropriate pauses for intensive reactions. Risk and security.

The limits of the workshop are alterable.

- The workshop is a playground. An open interplay and battle. The workshop is the place for investigating playing (creative) positions. For example, from the original position to be able to step out and in exercises take on a different one. Interplay is a responsible encounter. A good player doesn't play only for themself.

The author should be the authority.

- The workshop is an encounter. A conversation about the common. A confirmation of internal motivations for creation. A consideration of the reasons and potential significance of a work in societal relations. Reflections on topics in the prepared film.

Is (Will) the creator's activity (be) convincing?

- The workshop is a servis. An investigation of the concrete. Development of one's personal film language. Surveying possible viewpoints. A checking of style and the scale of its rules.

Expansion of media literacy and interpretation sensitivities.

The right question for the right answer.

- The workshop is not dogma. A provocation of inspiration. Those present are not assuring their uniqueness but are mutually critically stimulated. Creative self-discipline should not lead to complacet careerism. The workshop should not become a closed sect - a school of a single language.

Originality does not guarantee individuality.

Study materials:

Literatura k filmu:

Bazin, André : Co je to film?; Československý filmový ústav; Praha; 1979

Bresson, Robert: Poznámky o kinematografu; Dauphin; Praha; 1998

Carriére, Jean-Claude: Vyprávět příběh; NFA; Praha; 1995

Drvota, Mojmír: Základní složky filmu; NFA; Praha; 1994

Ejzenštejn, Sergej: O stavbě uměleckého díla; Československý spisovatel, Praha, 1963

Epstein, Jean: Poetika obrazů; Hermann & synové; Praha; 1997

Gauthier, Guy: Dokumentární film, jiná kinematografie; AMU a Ji hlava; Praha; 2004

Gogola ml., Jan: Smrt dokumentárnímu filmu! Ať žije film! Od díla k dění!; Dipl. pr. FAMU; 2001

Monaco, James: Jak číst film; Albatros ; Praha; 2004

Nichols, Bill: Úvod do dokumentárního filmu; AMU; Praha; 2010

Truffaut, Francois: Rozhovory Hitchcock- Truffaut; ČSFÚ; Praha; 1987

Ulver, Stanislav: Západní filmová avantgarda; ČFÚ; Praha; 1991

Worth, Sol: Obrazy nemohou říkat ne; in: Sborník filmové teorie I; ČFÚ; 1991

Barthes, Roland: Světlá komora - vysvětlivka k fotografii; Archa; Bratislava; 1994

Bernard, Jan: Jazyk, kinematografie, komunikace; NFA; Praha; 1995

Blažek, Bohuslav: TVáří TVář k obrazovce; SLON; Praha; 1995

Deleuze, Gilles: Obraz-pohyb; NFA; Praha; 2000

Eco, Umberto: Mysl a smysl; Nadace Vize; Praha; 2000

Flusser, Vilém: Do univerza technických obrazů; OSVU; Praha; 2001

Foucault, Michel: Diskurs, autor, genealogie; Svoboda; Praha; 1994

McLuhan, Marshall: Jak rozumět médiím; Odeon; Praha; 1991

Sontágová, Susan: O fotografii; Paseka; Praha; 2002

Virilio, Paul: Informatická bomba; Pavel Mervart; 2004

Sborník; kolektiv autorů: Média a realita; FSS MU; Brno; 2001

Planned learning activities and teaching methods

Intenzivní dialogická analýza jednotlivých kroků směřující k vytvoření filmového díla.

Assessment methods and criteria

Kredity jsou uděleny na základě:

- komplexní aktivity během společného dialogu - příprav klauzurních filmů

- vypracování všech literárních podkladů připravovaných filmů

- průběžné prezentace natočeného materiálu

- finální prezentace hotových sestřihů jednotlivých filmů

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
místnost 211
Sborovna KDT

(Lažanský palác)
MAREČEK M.
10:40–13:05
(paralelka 1)
Fri
Thu
Fri
Schedule for summer semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2011-6-17
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet303RD1.html