AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

The Camera in Animation Film

Register Display Schedule
Course unit code:
304KAT
Course unit title:
The Camera in Animation Film
Mode of delivery:
zápočet
Range:
2/T
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
Year of study
1st year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
1
Garant předmětu:
Martin PROCHÁZKA
Name of lecturer(s):
Martin PROCHÁZKA
Study Objectives:

Recognition of the difference between animation and normal speed recording and a mastery of time-lapse recording.

Mode of delivery:

seminář s ukázkami filmů loutkového, kresleného animovaného

Prerequisites and co-requisites:

Have a fancy for puppets and derive pleasure from giving life to non-living things.

Recommended optional programme components
Course contents:

Topics

1/ Development of the concept - the film camera and significance of camera work in film

Cameraman quotations (Josephe Rotuno, Henri Alecan)

2/ Attempts to depict movement: J.E. Purkyně - kinesiscope- zoetrope, R. Anschutz - Magic Barrel, C.E. Reynaud - Praxinoscope

3/ What is animated film? - analysis. Brief history of Czech and International animated film

4/ Camera - Particulars of cameras for animated film, ramps, panorama, statives and other equipment. Light sources - technical conditions.

5/ Cartoon film production processes I - subject matter, script, time-lapse script, storyboard, pen-stop recording, working with the camera, assembling the edit pauses, approval.

6/ Cartoon film production processes II - manufacture dept, conturing, coloring, classical and digital processing, final copy, Master MG track.

7/ Animated film - Ex; P. Kautský, L. Šimková, I. Pavlátová, etc.

8/ Surface-paper film

9/ Relief film

10/ Puppet film - introduction. Animating not only puppets but also objects, plants, people, etc. Various types of lapse animation. Shooting slow or quick frequencies.

11/ The film diagram in science and documentary film, science, documentary and feature film models. Animation of objects - articles. Working with objects in normal or changing frequencies.

12. The puppet and its origins. The Far East, European puppets. Puppet types and sizes, materials from which they're made. Through the cooperation of the puppeteer and the puppet cameraman, no matter what the material, it comes alive.

13/ Fundamentals in the cooperation of the cameraman with the puppeteer/animator in puppet theatre and in film. Lighting various environments and puppets which move in them. Working with live actors-pixelizaiton, the live actor and the puppet, shooting with various camera frequencies.

14/ Course base on screenings of selected student films and evaluation of the camerawork.

Consultations with the Animation students.

Study materials:

Literatura :

„Le Théatre optique d´Emilie Reynaud“, J. Deslandes (sborník Historie compareé - Appendice I, Casterman 1966),„ Z klubíčka vzpomínek “ - H. Týrlová - Film a doba 1964, „Karel Zeman“, kolektiv autorů (naklad. Blok 1896), „Film loutkový, Kamera filmová, Kresba přímo na film “ , (obrázková encyklopedieFilm a technika, SNTL 1974), „ Walt Disney “, B. Jachnin (ČSFÚ 1990), „Výtvarníci animované tvorby , (oborová výstava Mánes 1988), “Loutky „, Ivo Houf (katalog Výstava Galerie hl. m. Prahy 1985, “ Prager Trickfilmer„, A. Ade, J. Šalamoun (Stuttgart 1980), “Výtvarníci animovaného filmu„ - J. Poš (Odeon Praha 1990), “Panáčci na plátně „, J. Tibitanzl (ŠFÚ Praha 1989) , “Český animovaný film 1934-1994), „ Die Welt des Poppenspiels“, kolektiv autorů (Henschel-verlag Berlín 1989), „Úvod do práce kameramana, kreslený film, loutkový film“.

FILMY:

„Autour d´une Cabine“ , E.Ch. Reynaud (Paris 1896, archiv KF a.s. Praha ) „Ferda Mravenec“ ,H. Týrlová (Zlín 1942), „Svatba v korálovém moři “, kolektiv autorů (Praha 1944), „Vánoční sen“, K. Zeman ( Zlín 1944), „Pane pojďte si hrát “, B. Pojar, „Pasáček Asaf “, I. Renč, „Herec, kterého není vidět “ , J. Boček , „Špalíček“, Jiří Trnka, „Johannes doktor Faust“, E. Radok, „Krysař“, J. Barta, „Robinson Crusoe“ , S. Látal, „Leonardův deník“, „Hra s kameny“, „Zamilované maso“, „Konec stalinismu v Čechách“, „Don Šajn“, „Rakvičkárna“, „Jídlo“, „Něco s Alenky “a „Lekce Faust“ - vše Jan Švankmajer, „Spejbl a Hurvínek“, L. Koutná a M.Kirschner, „Včelí medvídci“, L. Koutná, „Media“ ,T. Koutský, „Křižovka“, M. Pavlátová, „Pelargonie“, L. Šimková, „Akrobat“ ,T. Luňák, „Velký kýchač“, N. Držiak, „Pád“, A. Klimt, „Prasavci “, M. Žabka, „Kapitoly českého animovaného filmu “, J. Hádková

Planned learning activities and teaching methods
Assessment methods and criteria

Kredity jsou uděleny za aktivní účast při seminářích.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
místnost 225
Učebna B KK

(Lažanský palác)
PROCHÁZKA M.
12:20–13:55
(přednášková par. 1)
Tue
Fri
Thu
Fri
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2011-6-17
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet304KAT.html