Photography of Landscape and Architecture 1
- Course unit code:
- 307FAK1
- Course unit title:
- Photography of Landscape and Architecture 1
- Mode of delivery:
- zkouška
- Range:
- 26/S
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- Year of study
- 1st year
- Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Jaroslav BÁRTA
- Name of lecturer(s):
- Jaroslav BÁRTA
- Study Objectives:
-
Předmět je zaměřen na práci v plenéru s využitím přirozeného světla, na práci s obrazovou ostrostí, výřezem a skladbou, ale i na způsoby uvažování o fotografii jako prostředku podávající výpověď o konkrétním místě.
- Mode of delivery:
-
Struktura výuky: Každá hodina bude mít tři části: krátkou přednášku, diskuzi k tématu přednášky či na nějaké téma vztahující se ke krajině a fotografii, a konzultace fotografií dle zadání.
Kromě této výuky na Tržišti se uskuteční soustředění na Křivoklátsku.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
- Recommended optional programme components
- Course contents:
-
Jednou ze základních charakteristik fotografie je její schopnost být záznamem nějaké reálné skutečnosti. Převedení trojrozměrné reality ? prostoru ? do plochy fotografického obrazu má své specifické zákonitosti. V úvodu teoretické přednášky s ukázkami se ozřejmí základní zákonitosti fotografického zobrazování prostoru při práci v plenéru tak, aby s nimi mohli studenti dále zacházet zcela samozřejmě a využívali je vhodně ke svým vlastním záměrům.
Předmět je zaměřen na:
1/ prostor - problematiku převodu reálného prostoru krajiny a města do plochy fotografie a to současně při zachování převodu barev do černobílé škály ? ?reprodukce? prostoru.
2/ světlo - jeho zásadní roli při budování nebo potlačení dojmu prostoru, vytváření atmosféry snímku a jeho celkového vyznění.
3/ ostrost - neostrost, využívání hloubky ostrosti jako jednoho z principů vytváření fotografického obrazu.
4/ výřez - uvažování o volbě ?výřezu? (rámu záběru) z viděné skutečnosti, volbě místa, ohniska objektivu - kompozice.
5/ skladbu - řazení fotografií a jejich vzájemné vazby, a vliv na celkové vyznění sdělení.
6/ uvažování o zobrazovaném námětu, o historických, společenských a kulturních souvislostech.
Struktura výuky: Každá hodina bude mít tři části: krátkou přednášku, diskuzi k tématu přednášky či na nějaké téma vztahující se ke krajině a fotografii, a konzultace fotografií dle zadání.
Kromě této výuky na Tržišti se uskuteční soustředění na Křivoklátsku.
Přednášky vedoucího pedagoga budou zaměřené mimo jiné na tyto témata: Principy malířského a fotografického zobrazování prostoru, Malířství a fotografie - vytváření iluze prostoru, Srovnávací metoda - jako ukázka proměn míst a vývoje fotografické techniky, „Moje krajina - krajina domova“, Vývoj krajinářské fotografie a krajina panoramatická. Přednášky budou doprovázeny obrazovou prezentací. Po přednáškách budou probíhat diskuze. Součástí těchto diskuzí budou krátké (5 minut) přednášky studentů k fotografovaným tématům s vysvětlením svého fotografického pojetí.
Úvod do předmětu bude proveden při Praktikách v Berouně. Teoretická část bude zaměřená na problematiku fotografického zobrazování při převodu reálného prostoru a vytváření jeho iluze v ploše fotografie. V praktické části v terénu budou provedeny ukázky role světla a času, výběru stanoviště, volby techniky. Tímto způsobem získají studenti základní informace ještě před zahájením vlastního kurzu. Součástí tohoto úvodu bude cvičení. Studenti vytvoří jednu fotografii, která, dle jejich názoru, nejlépe vypovídá o daném místě. Posuzováním výsledků od všech studentů si ukážeme rozdílné možnosti interpretací a zároveň cvičení poslouží pro posouzení úrovně technického zpracování.
Plenérové soustředění je součástí výuky a je povinné. Několikadenní soustředění (pravděpodobně koncem dubna na Křivoklátsku) umožní společně a intenzivně poznat danou lokalitu a v kolektivu diskutovat různá témata, která se týkají daného místa. Současně je možné řešit zcela konkrétně otázky fotografického přístupu i ukázat možná technická řešení.
Úkoly:
Zadání úkolů je rozděleno na povinnou a volnou část.
V povinné části jde o doložení výrazových i řemeslných schopností při kultivovaném věcném zobrazení krajiny, kde součástí úkolu je doložit volbu místa a snímky provést ve vhodném osvětlení. Zpracování tohoto cvičení je povinně černobílé, klasickým fotografickým postupem negativ - pozitiv.
Ve volné části je požadováno osobité individuální vyjádření, které námětově vychází z reflexe prostoru krajiny. Výsledné fotografie musí tvořit jeden celek a měly by nést stopu autorského přístupu. Smyslem není opakování zavedených postupů, ale naopak hledání vlastní cesty. Podmínkou je písemná explikace, ve které student podá o vybrané lokalitě či objektu důležité informace, zdůvodní svůj výběr a formuluje uvažovaný způsob zpracování.
Ve volné části není určen způsob zpracování, ale všechna uvažovaná řešení je nutné zdůvodnit a předem zkonzultovat.
Fotografie krajiny
1/ prostor - fotografie celku krajiny,
Černobílá fotografie pojatá jako „věrná reprodukce“ (popis) daného míst se zachycením jeho prostorovosti a s odpovídajícím převodem barevnosti do černobílé škály fotografie. Povinně fotografované na střední nebo velký formát.
2/ světlo - a/ libovolný krajinný záběr se světelným řešením, které umocňuje dojem prostoru,
b/ tentýž záběr se světelným řešením, které dojem prostoru potlačuje
Poznání role světla v utváření iluze prostoru a atmosféry snímku.
3/ hloubka ostrosti - prostorové řešení krajiny s výrazným využitím malé hloubky ostrosti
Cvičení 1-3: odevzdávají se černobílé fotografie formátu 30x40 cm, s maximálními nároky na konečné zpracování, tj. kvalitu zvětšenin včetně jejich retuší.
Předpokládá se práce se středním nebo velkým formátem.
4/ skladba - minimálně 5 fotografií (černobílé či barevné) z libovolné krajiny, které tvoří soubor, s logickou skladbou a v osobitém tvůrčím ztvárnění.
5/ volný soubor fotografií vzniklý v rámci plenérového soustředění.
- Study materials:
-
Literatura:
Aumont, Jacques: Obraz, Akademie múzických umění, Praha 2005
Bárta, J., Helfert, Z., Horníčková, D., Lutterer, I., Dejmal, I., Jůn, L.., Kotalík, J. T.: Letem českým světem 1898/1998, Studio JB, Lomnice nad Popelkou1999
Dejmal, Ivan: Prostor k úvaze, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2008
kolektiv autorů: Tvář naší země ? krajina domova, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2001
kolektiv autorů: Místa hodná paměti, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2002
kolektiv autorů: Český svět, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2008
kolektiv autorů Neregulováno: Prales ve fotografii, Moravská galerie v Brně, Brno 2008
Lutterer, Ivan: Panoramatické fotografie, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2004
Ptáček, Josef: Země krásná, Knižní klub, 2009
Reich, Jan: Bohemia, Galerie Nový Svět, Praha 2005
Reich, Jan: Dům v krajině, Galerie Nový Svět, Praha 2007
Spurný, Miloš: Moravské krajiny Miloše Spurného, Nadace Veronica a Ulita, Brno 1994
Spurný, Miloš: Sbohem, staré řeky, FOTEP, Brno 2007
Sudek, Josef: O sobě, Torst, Praha 2001
Sudek, Josef: Smutná krajina, Galerie výtvarného umění v Litoměřicích, 1999
- Planned learning activities and teaching methods
- Assessment methods and criteria
-
Grading:
Exam: evaluation of the submitted tasks in which the maintenance of the assignment, quality of processing and personal creative interpretation is evaluated.
Participation: a condition for evaluating the student is a required 60% participation at lectures, participation at on-location assemblies and submission of photos at required group consultations established at the beginning of course instruction.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri - The subject is a part of the following study plans:
-
- Fotografie CZ - bakalář (qualification subject)