AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Story in Psychotherapy

Register Display Schedule
Course unit code:
373MPVP
Course unit title:
Story in Psychotherapy
Mode of delivery:
zápočet
Range:
7/S
Type of course unit:
Study plan Animovaná tvorba - bakalář – optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - bakalář – optional subject
Study plan Animovaná tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - bakalář – optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - magistr – compulsory optional subject
Study plan Režie - bakalář – optional subject
Study plan Režie - magistr – compulsory optional subject
Study plan Kamera - bakalář – optional subject
Study plan Kamera - magistr – compulsory optional subject
Study plan Produkce - bakalář – optional subject
Study plan Produkce - magistr – compulsory optional subject
Study plan Audiovizuální studia - bakalář – optional subject
Study plan Střihová skladba - bakalář – optional subject
Study plan Střihová skladba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Zvuková tvorba - bakalář – optional subject
Study plan Zvuková tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - bakalář – optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr – compulsory optional subject
Study plan Audiovizuální studia - magistr – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr: restaurování – compulsory optional subject
Level of course unit:
Year of study
předmět nemá určen ročník studia
Semester when the course unit is delivered
zimní
Number of ECTS credits allocated:
2
Garant předmětu:
Jan BERNARD
Name of lecturer(s):
Jan BERNARD
Study Objectives:

Seznámit posluchače s různými rovinami příběhu.

Mode of delivery:

Výuka proběhne blokově. Výstupem a podmínkou k zápočtu bude storyboard, který bude možné zpracovat a analyzovat v průběhu výuky.

Prerequisites and co-requisites:

Schopnost analýzy a reflexe; kreativní předpoklady.

Recommended optional programme components
Course contents:

We will investigate various levels of the sense of a story - organization of sensational chaos, transer of experience, rehearsals of fictional situations, and of course a feeling for the sense of given causalities or continuities. We will map out the use of the narrative in psychotherapy and in common life. Briefly we will mention the basic principles of narrative therapy and its main approaches - social-contructive, psychoanalytical and in cognitive psychology. Each will be schematically drawn out on a storyboard which will portray a personally experienced situation and an alternative version will be proposed. Additionally, with the help of other classmates, some students will shoot that situation in live and revised versions. At the close, we will attempt to interpret independent works, particularly from the viewpoint of a potential restructuring of the original experience.

Study materials:

Adler, M. (2004). Žánr klientova příběhu v psychoterapii. Československá psychologie, 48, 1, 84-92.

Arnheim, R. (2002). Art and Visual Perception. Berkeley: University of California Press.

Boorstin, J. (1996). Making Movies Work, Thinking Like a Filmmaker. Beverly Hills: Silman - James Press.

Bordwell, D. (2006). The Way Hollywood Tells It. Story and Style in Modern Movies. Berkeley: University of California Press.

Bordwell, D. (2007). Konvence, konstrukce a filmové vidění. Iluminace 19, č. 2, s. 25-46.

Bordwell, D. (2007). Poetics of Cinema. New York - London: Routledge.

Čermák, I. (2002). Myslet narativně (kvalitativní výzkum „on the road“). I. Čermák, M. Miovský (Eds). Sborník z konfer. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Brno: Psychologický ústav AV ČR, Nakladatelství Albert, 11-25.

Čermák, I. (2004). Narativní terapie: mnohohlasý chór. In M. Miovský, I. Čermák, V. Žehán (Eds), Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku. Olomouc: Univerzita Palackého, 33-47.

Hauke, Ch., Klister, I. (Eds, 2001). Jung and Film. Hove: Brunner - Routledge.

Chrz, V. (2007). Možnosti narativního přístupu v psychologickém výzkumu. Praha: Psychologický ústav Akademie věd ČR.

Kulka, J. (2008). Psychologie umění. Praha: Grada Publishing.

Metz, Ch. (1991) Imaginární signifikant, psychoanalýza a film. Praha: Český filmový ústav.

Payne, M. (2000). Narrative therapy. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications.

Voytilla, S. (1999). Myth And The Movies. Studio City, Kalifornia: Michael Wiese Productions.

Planned learning activities and teaching methods
Assessment methods and criteria

Kredity jsou uděleny na základě: aktivity na přednášce.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
Fri
Thu
Fri
Schedule for summer semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2011-6-17
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet373MPVP.html