AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Applying Aesthetic Categories in Film

Register Display Schedule
Course unit code:
373REK
Course unit title:
Applying Aesthetic Categories in Film
Mode of delivery:
zkouška
Range:
2/T
Type of course unit:
Study plan Animovaná tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - magistr – optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Animovaná tvorba - magistr – optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - magistr – optional subject
Study plan Režie - bakalář – compulsory subject
Study plan Režie - magistr – optional subject
Study plan Kamera - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Kamera - magistr – optional subject
Study plan Produkce - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Produkce - magistr – optional subject
Study plan Audiovizuální studia - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Střihová skladba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Střihová skladba - magistr – optional subject
Study plan Zvuková tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Zvuková tvorba - magistr – optional subject
Study plan Fotografie CZ - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr – optional subject
Study plan Audiovizuální studia - magistr – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr: restaurování – optional subject
Level of course unit:
Year of study
Study plan Režie - bakalář – 3rd year
Semester when the course unit is delivered
zimní
Number of ECTS credits allocated:
2
Garant předmětu:
Jan BERNARD
Name of lecturer(s):
Jan BERNARD
Study Objectives:

Přednáška přibližuje estetické kategorie v aplikaci na filmové umění i zábavu.Zabývá se filmem v kontextu teorie komunikace,informatiky a systémového chápání.V aplikaci vysvětluje pojmy jako estetická norma,

hodnota,funkce,estetická ekonomičnost, novost informace, estetický zážitek a estetický soud,vztah mezi moderností a kýčem,realismem a stylizací,kategorie dvojic vznešené - nízké,tragické - komické,krásné - ošklivé, katarze, ironie, humor, satira, trapno, míra, harmonie. Zabývá se formací a deformací reality ve filmovém obraze a dalšími estetickými aspekty filmové řeči a připravuje studenty k samostatné analýze filmových děl z těchto hledisek.

Mode of delivery:

Přednáška s analýzou ukázek z filmů a s diskusí o tématu.

Prerequisites and co-requisites:

Základní znalost světového i českého filmu, literatury a výtvarného umění, popřípadě divadla, schopnost analýzy a reflexe.

Recommended optional programme components

vlastní studium filmů, zmiňovaných jako příklady v přednášce

Course contents:

FAMU 2010/11 ZS

Creating Aesthetic categories in film

(Syllabus)

Lecturer: Jan Bernard

Contact: jan.bernard@famu.cz mobil: 723489697

Office Hours: by appointment

Time and Place: Dept. of Direction, Rm.240, Thurs. 12:20-13:55,

Synopsis

The lectures will approach aesthetic categories in their application in the film arts and entertainment. The course deals with film in the context of communication theory, computer information and systems comprehension. In application this clarifies concepts as aesthetic norms, values, functions, aesthetics of economy, information novelties, aesthetic experiences and aesthetic judgement, the relationship between modernity and kitch, realism and stylization, the pairs of categories high - low, tragic - comic, beauty - ugliness, catharsis, irony, humor, satire, uneasiness, peace, harmony. This course covers the formation and deformation of reality in the film image and other aesthetic aspects of film expression and prepares students for independent film analysis from those viewpoints. Soft-core and Hard-core Aesthetics. We work mainly with film samples and occassionaly whole films.

The exam is comprised of an interview over an essay about a selected film or group of films from the viewpoint of some of the lecture topics based on covered literature and orientation issues from other topics.

Grading: Essay and interview - 70%, orientation issue questions - 20%, activity in class - 10%

Credit is awarded based on the essay.

Curriculum:

I) Introduction: The work as a message in the communication model (idea-aesthetic information), content norms and forms, genre and personal styles, innovation as information (Flusser's Loop). Aesthetic experience and judgement. Values and evaluation. Aesthetics and sociological concepts of art. The main rules of aesthetic appreciation.

II) Aesthetic categories as labelling emotions, experience. Peace, harmony, kalokagathia (beauty and good)

III) Beauty categories in art and in film. Film samples.

IV) Categories of Ugliness. Film samples.

V) Categories of Height and the lofty in art and in film. Film samples.

VI) Tragedy and Catharsis in film. Samples.

VII) The common in art and in film. Samples.

VIII) Pornography as a particular form of the common. The difference between art and non-art from the viewpoint of aesthetic function. The position of pornography in today's culture. Film samples.

IX) Kitch as a particular form of the common. Film samples.

X) Irony, parody, pastiche, travesty, naivete and absurdity in film. Samples.

XI) Categories of the Comic in art and film. Humor and satire. Samples.

XII) Uneasiness in film. Samples.

Study materials:

Povinná literatura:

Losev A.F. - Šestakov V.P.: Dějiny estetických kategorií, Svoboda Praha 1984, nebo dtto, Pravda Bratislava 1978

Flusser Vilém: Moc obrazu in Výtvarné umění č. 3 - 4,1996, s.44 - 5l

Zuska Vlastimil: Estetika. Úvod do současnosti tradiční discipliny. Triton, Praha 2001

Doporučená literatura:

Bachtin Michail M.: Francois Rabelais a lidová kultura středověku a renesance (úvod), Odeon, Praha 1975

Biró Yvetta: Teorie filmové dramaturgie,Praha ČFÚ 1974, s. 44 - 64

Borecký Vladimír: Teorie komiky, Hynek Praha 2000

Frankfurt Harry G.: Sračka. Columbus, Praha 2005

Freelandová Cynthia A.: Vznešeno ve filmu in Iluminace 3 (2002) s. 5 - 21

Gombrich Ernst H.:Vizuální obraz a jeho místo v komunikaci in Iluminace 3 (1995) s. 49 - 71

Hořínek Zdeněk : Divadlo jako hra, Blok Brno 1970,s.131 - 138

Hošková Stanislava: Citace, parafráce, plagiát. Diplomová práce KSS FAMU 2007, rkp.

Hugo Victor: Předmluva ke Cromwellovi, AMU Praha 2006

Kulka Tomáš: Umění a kýč, Torst Praha 2000

Mukařovský Jan: Cestami poetiky a estetiky,Československý spisovatel Praha 1971

Mukařovský Jan: Může míti estetická hodnota v umění platnost všeobecnou? in Studie z estetiky, Odeon Praha 1966, dtto Odeon, Praha 1971, s. 100 - 110

Plažewski Jerzy: Filmová řeč. Praha Orbis 1967

Souriau Étienne: Encyklopedie estetiky, Victoria Publishing Praha, 1994

Zuska Vlastimil (ed.): Umění, krása, šeredno: Texty z estetiky 20. století. Karolinum, Praha 2003, s. 253 - 261, 283 - 365 (J. Baudrillard, B. Saint - Gironsová, M. Gagnebinová)

Planned learning activities and teaching methods

Přednáška s ukázkami AV materiálů a s diskusemi o tématech

Assessment methods and criteria

Zkouška se skládá z pohovoru nad esejí o vybraném filmu či skupině filmů z hlediska některého z témat přednášky na základě prostudované literatury a z orientační otázky z okruhu ostatních témat.

Hodnocení: Esej a pohovor- 70%, orientační otázka - 20%, aktivita v hodinách - 10%

Zápočet je poskytován na základě eseje.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Further information:
This course is an elective for all AMU students
Schedule for winter semester 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
Fri
Thu
místnost 240
Seminární místnost KR

(Lažanský palác)
BERNARD J.
12:20–13:55
(přednášková par. 1)
Fri
Schedule for summer semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2011-6-17
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet373REK.html