AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Seminar on Audiovisual Analysis

Register Display Schedule
Course unit code:
373SAA
Course unit title:
Seminar on Audiovisual Analysis
Mode of delivery:
zkouška
Range:
2/T
Type of course unit:
Study plan Animovaná tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Animovaná tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - magistr – compulsory optional subject
Study plan Režie - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Režie - magistr – compulsory optional subject
Study plan Kamera - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Kamera - magistr – compulsory optional subject
Study plan Produkce - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Produkce - magistr – compulsory optional subject
Study plan Audiovizuální studia - bakalář – compulsory subject
Study plan Střihová skladba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Střihová skladba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Zvuková tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Zvuková tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr – compulsory optional subject
Study plan Audiovizuální studia - magistr – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr: restaurování – compulsory optional subject
Level of course unit:
Year of study
Study plan Audiovizuální studia - bakalář – 2nd nebo 3rd year
Semester when the course unit is delivered
zimní
Number of ECTS credits allocated:
2
Garant předmětu:
Helena BENDOVÁ
Name of lecturer(s):
Helena BENDOVÁ
Study Objectives:

Exercises in analytical skills and reflection upon a Critic's work.

Mode of delivery:

Seminář klade důraz na praxi, tedy vyzkoušení si jednotlivých typů a žánrů analytického psaní. První tři týdny semestru píší všichni studenti každý týden krátký jednostránkový text; poté si každý vybere dva či tři typy textů, které pak dodá na daný termín. O jednotlivých textech se vedou společné diskuze.

Prerequisites and co-requisites:

Ability to read English texts.

Recommended optional programme components

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Course contents:

This course of audio-visual analysis is combined with a consideration of the basic types and issues of audio-visual analysis with exercises of analytical skills.

Curriculum:

1. Introductory discussion over the methods and history of analysis and interpretation.

2. Analysis of foreign texts with a layout of the basic elements and writing conventions (Readings: Bordwell, David. Making Meaning. Inference and Rhetoric in the Interpretation of Cinema. Harvard University Press 1989, s. 1-18. (Chapter 1))

3. Issues regarding criteria and reasoning in evaluating an artistic work (Readings: Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000, s. 64-80)

4. Content (and Surface) Issues (Readings:Sontagová, Susan: Proti interpretaci. Kritický sborník 1994, č. 3, s. 1-7)

5. Thematic Interpretation

6. Intertextual analysis - categorizing a work in the history of art (inspirational example: Ondřej Hauser: Hulk. Cinepur 2005, č. 41)

7. Ideological analysis (inspirational example:Zdeněk Holý: Mladí a otevření. Nad antihomosexuální ideologií Šeptej. Cinepur 2003, č. 30 (listopad))

8. Historical analysis (film as a reflection of the time) (inspirational example: Lucie Česálková: Normalizační film na čtyřech kolech. Cinepur 2004, č. 31 (leden).; Kamil Fila: Konec hypertrofické éry. Cinepur 2004, č. 34 (červenec))

9. Self-reflection of film in film (film as an allegory of film practice) (inspirational example: Lucie Česálková: Úžasňákovi. Cinepur 2005, č. 41)

10. Analysis of the reception by the audience (what feedback the material can receive from the audience (and/or a critic) for example on servers such as www.csfd.cz, www.rottentomatoes.com)

11. Analysis of television programs

12. Analysis of experimental film

Study materials:

Doporučená literatura:

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. L´analyse des films. Paris: Nathan 1998.

BRENEZOVÁ, Nicole. Dopis Tagu Gallagharovi. Pohled na film z figurálního hlediska. Iluminace 2005, č. 1, s. 25-41.

BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace. Brno: Host 2003.

BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. Film Art: an Introduction. New York: McGraw Hill 2000.

BORDWELL, David. Making meaning. Inference and rhetoric in the Interpretation of Cinema. Cambridge: Harvard University Press 1989.

ECO, Umberto. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa 1995.

ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha: Univerzita Karlova 2004.

GRODIN, Jean. Úvod do hermeneutiky. Praha 1997

JOLY, Martine. L´image et son interpretation. Paris: Nathan 2002.

KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000.

RICOEUR, Paul. Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu. Bratislava: Archa 1997.

SONTAGOVÁ, Susan. Proti interpretaci. Kritický sborník 1994, č. 3, s. 1-7.

TODOROV, Tzvetan. Symbolism and interpretation. London 1973.

THOMPSONOVÁ, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 1998, č. 1, s. 5-36.

VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ Anne. Précis d'analyse filmique. Paris: Nathan Université 1992.

ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství 2005.

Planned learning activities and teaching methods

seminář

Assessment methods and criteria

Kredity za seminář jsou uděleny na základě odevzdání všech požadovaných textů a aktivní účasti na seminářích. Při známkování se zohledňuje i kvalita odevzdaných textů (více než „talent“ je nicméně oceňována snaha a pečlivost, s níž jsou texty napsány).

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:

This course takes places once every two years. It is registered for the 2010-2011 study year.

Schedule for winter semester 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
místnost 428
Učebna CAS

(Lažanský palác)
BENDOVÁ H.
14:00–15:35
(přednášková par. 1)
Tue
Fri
Thu
Fri
Schedule for summer semester 2010/2011:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2011-6-17
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet373SAA.html