Seminar on Audiovisual Analysis
- Course unit code:
- 373SAA
- Course unit title:
- Seminar on Audiovisual Analysis
- Mode of delivery:
- zkouška
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- Study plan Animovaná tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Animovaná tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - magistr – compulsory optional subject
Study plan Režie - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Režie - magistr – compulsory optional subject
Study plan Kamera - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Kamera - magistr – compulsory optional subject
Study plan Produkce - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Produkce - magistr – compulsory optional subject
Study plan Audiovizuální studia - bakalář – compulsory subject
Study plan Střihová skladba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Střihová skladba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Zvuková tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Zvuková tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr – compulsory optional subject
Study plan Audiovizuální studia - magistr – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr: restaurování – compulsory optional subject - Level of course unit:
- Year of study
- Study plan Audiovizuální studia - bakalář – 2nd nebo 3rd year
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 2
- Garant předmětu:
- Helena BENDOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Helena BENDOVÁ
- Study Objectives:
-
Exercises in analytical skills and reflection upon a Critic's work.
- Mode of delivery:
-
Seminář klade důraz na praxi, tedy vyzkoušení si jednotlivých typů a žánrů analytického psaní. První tři týdny semestru píší všichni studenti každý týden krátký jednostránkový text; poté si každý vybere dva či tři typy textů, které pak dodá na daný termín. O jednotlivých textech se vedou společné diskuze.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Ability to read English texts.
- Recommended optional programme components
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Course contents:
-
This course of audio-visual analysis is combined with a consideration of the basic types and issues of audio-visual analysis with exercises of analytical skills.
Curriculum:
1. Introductory discussion over the methods and history of analysis and interpretation.
2. Analysis of foreign texts with a layout of the basic elements and writing conventions (Readings: Bordwell, David. Making Meaning. Inference and Rhetoric in the Interpretation of Cinema. Harvard University Press 1989, s. 1-18. (Chapter 1))
3. Issues regarding criteria and reasoning in evaluating an artistic work (Readings: Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000, s. 64-80)
4. Content (and Surface) Issues (Readings:Sontagová, Susan: Proti interpretaci. Kritický sborník 1994, č. 3, s. 1-7)
5. Thematic Interpretation
6. Intertextual analysis - categorizing a work in the history of art (inspirational example: Ondřej Hauser: Hulk. Cinepur 2005, č. 41)
7. Ideological analysis (inspirational example:Zdeněk Holý: Mladí a otevření. Nad antihomosexuální ideologií Šeptej. Cinepur 2003, č. 30 (listopad))
8. Historical analysis (film as a reflection of the time) (inspirational example: Lucie Česálková: Normalizační film na čtyřech kolech. Cinepur 2004, č. 31 (leden).; Kamil Fila: Konec hypertrofické éry. Cinepur 2004, č. 34 (červenec))
9. Self-reflection of film in film (film as an allegory of film practice) (inspirational example: Lucie Česálková: Úžasňákovi. Cinepur 2005, č. 41)
10. Analysis of the reception by the audience (what feedback the material can receive from the audience (and/or a critic) for example on servers such as www.csfd.cz, www.rottentomatoes.com)
11. Analysis of television programs
12. Analysis of experimental film
- Study materials:
-
Doporučená literatura:
AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. L´analyse des films. Paris: Nathan 1998.
BRENEZOVÁ, Nicole. Dopis Tagu Gallagharovi. Pohled na film z figurálního hlediska. Iluminace 2005, č. 1, s. 25-41.
BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace. Brno: Host 2003.
BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. Film Art: an Introduction. New York: McGraw Hill 2000.
BORDWELL, David. Making meaning. Inference and rhetoric in the Interpretation of Cinema. Cambridge: Harvard University Press 1989.
ECO, Umberto. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa 1995.
ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha: Univerzita Karlova 2004.
GRODIN, Jean. Úvod do hermeneutiky. Praha 1997
JOLY, Martine. L´image et son interpretation. Paris: Nathan 2002.
KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000.
RICOEUR, Paul. Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu. Bratislava: Archa 1997.
SONTAGOVÁ, Susan. Proti interpretaci. Kritický sborník 1994, č. 3, s. 1-7.
TODOROV, Tzvetan. Symbolism and interpretation. London 1973.
THOMPSONOVÁ, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 1998, č. 1, s. 5-36.
VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ Anne. Précis d'analyse filmique. Paris: Nathan Université 1992.
ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství 2005.
- Planned learning activities and teaching methods
-
seminář
- Assessment methods and criteria
-
Kredity za seminář jsou uděleny na základě odevzdání všech požadovaných textů a aktivní účasti na seminářích. Při známkování se zohledňuje i kvalita odevzdaných textů (více než „talent“ je nicméně oceňována snaha a pečlivost, s níž jsou texty napsány).
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
-
This course takes places once every two years. It is registered for the 2010-2011 study year.
- Schedule for winter semester 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri - Schedule for summer semester 2010/2011:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (faculty subject)
- Dokumentární tvorba - magistr (faculty subject)
- Dokumentární tvorba - bakalář (faculty subject)
- Animovaná tvorba - magistr (faculty subject)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (faculty subject)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (faculty subject)
- Režie - bakalář (faculty subject)
- Režie - magistr (faculty subject)
- Kamera - bakalář (faculty subject)
- Kamera - magistr (faculty subject)
- Produkce - bakalář (faculty subject)
- Produkce - magistr (faculty subject)
- Audiovizuální studia - bakalář (qualification subject, faculty subject)
- Střihová skladba - bakalář (faculty subject)
- Střihová skladba - magistr (faculty subject)
- Zvuková tvorba - bakalář (faculty subject)
- Zvuková tvorba - magistr (faculty subject)
- Fotografie CZ - bakalář (faculty subject)
- Fotografie CZ - magistr (faculty subject)
- Audiovizuální studia - magistr (qualification subject, faculty subject)
- Fotografie CZ - magistr: restaurování (faculty subject)