AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Ladění

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
104LA
Název předmětu:
Ladění
Způsob ukončení:
zápočet
Rozsah:
1/T
Typ předmětu:
povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
1. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
1
Garant předmětu:
Ivana BAŽANTOVÁ
Jméno přednášejícího:
Ivana BAŽANTOVÁ
Cíle studia:

Cílem předmětu je praktické zvládnutí základů pro naladění některých historických systémů, a to pravidelných i nepravidelných. Samozřejmostí je průhled do těchto systémů, pochopení jejich vlastností. Znalost je nutná i při používání ladičky s historickými temperaturami.

Způsob uskutečnění:

Praktická činnost - ladění, řízený dialog.

Prerekvizity a korekvizity:

Základní schopnost vnímání frekvence tónů, jejich vztahů (rozlišení čistého intervalu a rázů).

Doporučené nepovinné složky programu:

Doporučuje se průběžné procvičování ladění, např. jednotlivých intervalů, později možnost opravit nevyhovující tóny cvičných nástrojů.

Obsah předmětu:

Sylabus předmětu:

A) Teoretická příprava:

Znalosti z akustiky jsou doplněny v míře nutné pro praxi (základní funkce nástroje, vztah k realizaci temperovaného systému, historické a estetické aspekty) na základě dosavadních vědomostí studenta. Dělení oktávy na 12 dílů - historicky systémy neuzavřené pravidelné a nepravidelné, uzavřené nepravidelně i pravidelně temperované. Seznámení s vícedílnými systémy, vztah k cembalu (16. a zač. 17 stol.). Konstrukce pythagorejského, syntonického (didymického), chromatického komatu. Jednotky měření velikosti intervalů a konkrétních výšek. Základní historické směry ladění v teorii i v praxi barokní epochy. Možnosti zaznamenávání výšek, vztahů a kvality intervalů, kvintakordů, diatoniky i chromatiky v daném ladícím systému, orientace v tabulkách. Kvintový kruh jako nejběžnější praktická pomůcka pro odečítání velikosti souzvuků.

B) Praktické provádění:

Práce s ladícím klíčem, kolíkem, vnímání rázů a jejich počet v sekundě. Ladění čistých intervalů je základ pro jakékoliv temperování. Vytvoření pythagorejského trojzvuku, čistého trojzvuku 4:5:6. Temperování - rozdělování syntonického komatu mezi dvě kvinty (Kirnbergr II), tři kvinty, čtyři kvinty (Kirnbergr III, základ pro francouzské typy ladění), rozdělení pythagorejského komatu (Werckmeister III) a naladění celého nástroje v tomto systému. Dělení komatu na 5 dílů (Bach-Kellner), 6 dílů (Tartini-Valotti). Vrchol dovednosti představuje středotónové ladění, alespoň klasické, případně Zarlino 2/7.

Studijní materiály:

Literatura předmětu:

Asselin, Pierre-Yves, Musique et tempérament, Ed.Costalat Paris 1985

Špelda, Antonín,Hudební akustika, Praha 1978

Tvrzský, Filip, Ladící systémy, Diplomová práce, HAMU 2001

Zenkl, Luděk, Temperované a čisté ladění v evropské hudbě 19. a 20. století, Praha 1971

Hesla ve slovnících GROVE (Temperaments, Lindley) a MGG (Stimmung, Temperierung)

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Odborné cvičení.

Metody a kritéria hodnocení:

Po celý semestr ladí student samostatně podle pokynů, závěrem se očekává příprava nástroje v dohodnuté temperatuře. Teoretické znalosti se doplňují přípravou z literatury a z dodaných materiálů.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:

U tohoto předmětu nejsou pracovní stáže zavedeny.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 25. 6. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet104LA.html