Metodika hry na klarinet 1
- Kód předmětu:
- 106MKR1
- Název předmětu:
- Metodika hry na klarinet 1
- Způsob ukončení:
- zápočet
- Rozsah:
- 2/T
- Typ předmětu:
- Studijní plán Obor Klarinet (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Klarinet (Mg) – povinně volitelný předmět - Úroveň předmětu:
- bakalářský
- Ročník studia:
- předmět nemá určen ročník studia
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- zimní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 1
- Garant předmětu:
- Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ
- Jméno přednášejícího:
- Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ
- Cíle studia:
-
Předmět slouží k metodickému nácviku a osvětlení všech problematik hráče na klarinet. Na jednodušších etudách a přednesových skladbách se rozpoznají a definují jednotlivé nástrojové a hráčské problémy, se kterými se student může setkat při své činnosti, jak na poli interpretačním ,tak také na metodicko pedagogickém.
1. Výuka správného dýchání pomocí dechových cvičení
2..a Výuka tvoření tónu, různé metody tvoření nátisku
b Správné postavení rtů ? metodický nácvik
c Správné postavení zubů ? metodický nácvik
3. Metodika správné práce jazyka při nasazení
4. Metodika správné funkce jazyka při staccatu
5. Metodika držení nástroje, uvolněnosti svalstva a lehkosti celkové koordinace.
- Způsob uskutečnění:
-
Kontaktní výuka.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta a dostatečný hudební archiv.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Komorní literatura v obsazení dua, tria a dalších v kombinaci dechových, smyčcových, klávesových a bicích nástrojů
- Obsah předmětu:
-
Předmět připraví studenty na pedagogickou dráhu na středních školách, konzervatořích.nebo na hudebních školách. Také pomůže studentům pochopit principy hry na klarinet v jejich vlastní praktické činnosti. Vzhledem k tomu, že na každém tomto stupni škol je rozdílná úroveň i schopnosti žáků, se metodika zabývá každým stupněm zvlášť. Nejdříve se po metodické stránce proberou všechny atributy hry na klarinet přímo na studentově hře. Pak se definují všechny metodické nácviky se studentem. Jedná se o nácvik správného dýchání, tvoření tónu,správného nátisku, prstové techniky, interpretace a znalosti literatury. V tomto předmětu se probírá dech, tón, nátisk, držení nástroje, uvolněnost svalstva a lehkost v celkové koordinaci. Dech je ve hře na klarinet jedním z nejdůležitějších faktorů. Na jeho správném zvládnutí záleží celý další vývoj a možnosti klarinetisty. Dech je metodicky i prakticky procvičován pomocí dechových cvičení. S tímto úzce souvisí tvoření tónu. Na dechovou metodiku navazují nátisková cvičení a metodický rozbor správně postavených a určitý tlak působících rtů i horních a spodních zubů. Metodika správné funkce jazyka je rozdělena do dvou oddílů. V prvním se zabývá nasazením, jeho různými druhy a možnostmi, ve druhém pak staccatem, jeho rychlostí délkou a kvalitou.
- Studijní materiály:
-
Krtička ,Stanislav: Metodika hry na klarinet
Jeanjean,Paul : Vade mecum
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Přednášky.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Iniciativa a tvůrčí přístup.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
-
Nejsou stanoveny, pedagogové využívají možnosti hospitace studentů v jejich orchestrech.
- Webová stránka předmětu:
- http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Klarinet (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Klarinet (Mg) (volitelný předmět)