AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Orchestrální party a sóla klarinetu 6

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
106PKR6
Název předmětu:
Orchestrální party a sóla klarinetu 6
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
1/T
Typ předmětu:
povinný předmět
Úroveň předmětu:
bakalářský
Ročník studia:
3. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
1
Garant předmětu:
Vlastimil MAREŠ, Jiří HLAVÁČ
Jméno přednášejícího:
Vlastimil MAREŠ, Jiří HLAVÁČ
Cíle studia:

Předmět vybaví studenta vědomostmi o literatuře v oblasti orchestrální hry a prakticky procvičí nejdůležitější sóla ,se kterými se může orchestrální hráč v praxi setkat. Ve všech předmětech se postupně objeví všichni skladatelé a jejich významná sóla pro klarinet v orchestrálním světě. Pracuje se s orchestrálními studiemi tuzemských i zahraničních edicí a se specializovanými party orchestrů České republiky (ČF, FOK, SOČR, ND).

Způsob uskutečnění:

Kontaktní výuka.

Prerekvizity a korekvizity:

Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.

Doporučené nepovinné složky programu:

Komorní literatura v obsazení dua a tria dechových nástrojů.

Obsah předmětu:

Předmět vybaví studenta vědomostmi o literatuře v oblasti orchestrální hry a prakticky procvičí nejdůležitější orchestrální sóla. Toto studium ukončí opakování celé literatury předmětu - orchestrální party klarinetu v symfonické a operní tvorbě. Pro co nejlepší zvládnutí předmětu je v tomto volena cesta opakování. Projdou se všechny skladby, kde hraje klarinet důležitá sóla, zopakují se principy interpretace jednotlivých skladatelů, principy hry v orchestru a její zákonitosti či zvláštnosti. V předmětu je zopakováno, v čem je orchestrální hra specifická, jaké klade nároky na hráče. Zopakuje principy intonace s různými nástroji - s fagotem, flétnou, hobojem či jinými.. Barevná intonace, jakési barevné doladění je velmi důležitou stránkou hry v orchestru. Dynamika hry v orchestru má také jiné zákonitosti, např. sóla je nutné hrát přece jen o dynamiku silněji, než je psáno atd. Je pojmenován a prakticky procvičován i rozdíl v orchestrálním hraní v operním a symfonickém orchestru. V předmětu jsou uváděny zvukové ukázky různých interpretací jedné skladby. Pojetí stejného dirigenta s různými orchestry, či stejného orchestru s různými dirigenty.

1. Ravel

2. Korsakov

3. Verdi

4. Wagner

5. Mahler

6. Strauss

7. Stravinskij

8. Copland

9 Souhrn

6. Strauss

7. Souhrn

Studijní materiály:

Orchestrální studie Frehsee Albin, Wipperich Emil,Ritzkowsky Johannes, party České filharmonie.

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Průběžná účast studentů v konkurzních řízeních do symfonických a operních orchestrů.

Metody a kritéria hodnocení:

Vyhodnocení nástrojové a orchestrální specifiky hry, splnění stanoveného rozsahu repertoáru, praktická ověření v rámci AKS, vše uzavřeno přidělením kreditů

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:

Nejsou stanoveny, pedagogové využívají možnosti hospitace studentů v jejich orchestrech.

Webová stránka předmětu:
http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 25. 6. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet106PKR6.html