Hra na pozoun 2
- Kód předmětu:
- 106PO2
- Název předmětu:
- Hra na pozoun 2
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 2/T
- Typ předmětu:
- povinný předmět
- Úroveň předmětu:
- bakalářský
- Ročník studia:
- 1. ročník
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 9
- Garant předmětu:
- Jiří SUŠICKÝ
- Jméno přednášejícího:
- Jiří SUŠICKÝ
- Cíle studia:
-
1.Cvičení na rozvoj krásy tónu a práce na jeho charakteristickém zabarvení.
2.Dechová cvičení, seznámení se s velkým množstvím materiálů věnovaným této problematice.
3.Velmi jemné nasazení tónu v extrémně nízkých dynamikách.
4.Měkký začátek tónu ve velkých silných dynamikách.
5.Volba přednesové literatury podle schopností studenta.
- Způsob uskutečnění:
-
Průběžná účast studentů v konkurzních řízeních do symfonických a operních orchestrů.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Komorní literatura v obsazení dua, tria a dalších v kombinaci dechových, smyčcových, klávesových a bicích nástrojů
- Obsah předmětu:
-
Předmět se systematicky soustředí na rozvoj tónu za pomoci častých analýz konkrétního stavu věci. Odstraňování zbytečných tenzí ať už fyzických, tak především psychických, které úzce souvisejí s ovládáním dechového aparátu. Ten rozvíjíme a jeho práci zkvalitňujeme studiem teoretických prací věnovaných této problematice (Jacobs, Ušák, Kleinhammer, Adam). Také je třeba se zaměřit na zvládnutí tzv. soft attack ? velmi jemného počátku tónu ve velmi slabé dynamice a také si osvojit jeho ekvivalent v dynamice nejsilnější. Je to totiž nedílnou součástí letité české tradice ve hře na pozoun, kterou je nutno dále pěstovat, protože je všeobecně ceněna například i celou řadou světových celebrit v oboru. V přednesové literatuře již zařazujeme skladby náročnější po technické stránce co se týká rozsahu a především hudebně (Sachse, Larsson, Domažlický,
Mc Kay).
- Studijní materiály:
-
A. Jacobs:Song and Wind
J. Ušák:Škola
E. Kleinhammer:Art of the Trombone Playing
A.S. Adam:5 Minut´s a Day
C. Gordon:Systematic Approach to Daily Practise
E.Sachse:Koncert
G. Finger:Sonata
Anonymus:Sonata
F. Domažlický:Koncert
F. Mc Kay:Sonata
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Průběžná účast studentů v konkurzních řízeních do symfonických a operních orchestrů.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
-
Nejsou stanoveny, pedagogové využívají možnosti hospitace studentů v jejich orchestrech a komorních souborech.
- Webová stránka předmětu:
- http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pozoun (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)