Metodika lidového tance 8
- Kód předmětu:
- 107ML8
- Název předmětu:
- Metodika lidového tance 8
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 1+1/T
- Typ předmětu:
- povinně volitelný předmět
- Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- předmět nemá určen ročník studia
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 3
- Garant předmětu:
- Marie FRIČOVÁ
- Jméno přednášejícího:
- Marie FRIČOVÁ
- Cíle studia:
-
Předmět je vyvrcholením a zakončením předcházejících Metodik lidového tance.
- Způsob uskutečnění:
-
Metodická příprava výuky lidového tance pro profesionální tanečníky. Zaněření výukové lekce na určitou folklorní oblast, příprava tanečně technického pohybového materiálu k prohloubení znalosti zvolené oblasti.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Pro absolvování tohoto předmětu je třeba úzpěšně projít předmětem - metodika lidového tance 7.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Přímá účast na některém z folklorních festivalů, návštěva přehlídky tanečních oborů ZUŠ v některé z oblastí nebo celostátního kola. Doporučen je Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici.
- Obsah předmětu:
-
Způsob vytváření vyučovací hodiny: Posluchači si osvojí nejefektivnější způsob tvorby hodiny. Nejprve si projdou taneční repertoár ročníku pro nějž hodinu tvoří. Vyberou z tanců taneční vazby a jejich varianty, které použijí pro práci na volnosti a případně je upraví pro potřeby daného ročníku. Z krokových vazeb následně vybírají jednotlivé kroky, které je nutno žáky naučit odděleně. Pro jednotlivé kroky jsou vytvářeny krátké nebo delší vazby k procvičení u tyče a na volnosti.
Rozdílnost lekce pro různé typy tanečních škol: Posluchači vytváří modelové vyučovací lekce a upravují jejich náplň pro různé typy tanečních škol. Každá taneční škola má jinou úroveň i jiné požadavky. Nejprve jsou vytvořeny lekce jednoduššího typu a později lekce složitější a technicky náročnější. Posluchači se seznámí s osnovami pro Taneční konzervatoře i Základní umělecké školy. Osnovy vzájemně porovnávají, vyhledávají společné i rozdílné požadavky, které jsou kladeny na žáky těchto škol. Mnohý materiál je shodný, je však i mnoho drobných rozdílů, zvláště pro žáky Tanečních konzervatoří, které je třeba dovést až k profesionálnímu ovládání tance. V dětském souboru je třeba pracovat všestranně a snaha o profesionální provedení se zaměří někdy jen na jednu taneční oblast, kterou se soubor zabývá.
Práce s literaturou a úpravy tanečního materiálu:
Posluchači vyhledávají neobvyklé a nepříliš často používané tance z mnoha různých folklorních oblastí. Tance všeobecné ale i speciální upravují tak, aby je mohli naučit kteroukoli věkovou kategorii a později přidávat další prvky a motivy až ke zvládnutí celého i obtížnějšího tance. Posluchači se učí zachovávat při úpravách základní strukturu tance, aby mohli s daným materiálem pracovat dvěma směry ? tance zjednodušit ale i ztížit.
- Studijní materiály:
-
Jelínková, Zdenka: Lidové tance z Kopanic, Brno 1957
Jelínková, Zdenka: Valašské tance, Praha 1954
Karel, Link: Beseda, Český salonní tanec, Praha 1944
Bonuš, František: Společenské tance z doby národního obrození, Plzeň 1966
Bonuš, František; Kos, Bohumil; Mišurec, Zdenek: Zbojnické písně a tance, Praha 1953
Socha, Vincenc: Lašské tance, vlastní náklad 1950
Janáček, Leoš: Národní tance na Moravě, Praha 1987
Vycpálek, Josef: České tance, Praha 1921
Seidl, Jan; Špičák, Josef: Zahrajte mi do kola Praha 1945
Plicka, Karel; Volf, František; Svolinský Karel: Český rok (jaro, léto, podzim, zima), Praha 1947 ? 1960
Binderová, Eva: České lidové tance pro I.-VIII. roč. hudební a taneční školy, SPN Praha 1990
Mázorová, Mária; Ondrejka, Kliment a kol.: Slovenské ludové tance, Bratislava 1991
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Předmět je vyvrcholením a zakončením předcházejících Metodik lidového tance. Posluchači vytváří modelové vyučovací hodiny pro jednotlivé ročníky jak pro žáky konzervatoří, tak pro žáky ZUŠ a pohybových studií. Posluchači se učí rozlišovat a diferencovat výuku pro tyto typy škol.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Příprava výuky lidového tance pro 7. ročník, vytvoření modelové vyučovací lekce. Příprava variací k tancům s pevnou i nepevnou vazbou na hudební doprovod - Čech , Moravy i Slezska. Zjednodušování variací a další úprava připravených variací pro různé tipy tanečních studií a tanečních konzervatoří.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
-
nejsou
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Mg) (povinný předmět hlavního oboru)