Úvod do taneční pedagogiky 2
- Kód předmětu:
- 107UTP2
- Název předmětu:
- Úvod do taneční pedagogiky 2
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 1+1/T
- Typ předmětu:
- povinný předmět
- Úroveň předmětu:
- bakalářský
- Ročník studia:
- 1. ročník
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 6
- Garant předmětu:
- Václav JANEČEK, Václav TŘEŠŇÁK
- Jméno přednášejícího:
- Václav JANEČEK, Václav TŘEŠŇÁK
- Cíle studia:
-
Navazuje na předchozí semestr - přehled didaktických postupů v kontextu s dějinami taneční pedagogiky, vznikem a rozvojem kánonu klasické taneční techniky a baletu. Schopnost srozumitelného a logického výkladu metodiky klasického tance, organizace výuky, práce s hudebním doprovodem.
- Způsob uskutečnění:
-
Předmět navazuje na Úvod do taneční pedagogiky 1, obsahově rozvíjí získané poznatky o problematiku hodnocení tanečních dispozic žáka, organizace výuky a především se zabývá vývojem, strukturou a systémem klasické taneční techniky. Součástí studia je rozbor pedagogických výstupů a praktická cvičení.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Navazuje na předchozí semestr - rozšířené znalosti o systému taneční pedagogiky, stylu, formě a obsahu rozvíjející praktické zkušenosti a rozmanité teoretické znalosti v tanečním umění. Prokázání schopností a vědomostí vedoucí k maximálnímu výkonu budoucího tanečníka v duchu pestré škály taneční virtuozity.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu
- Obsah předmětu:
-
a)výčet fyzické a psychické kondice profesionálních (budoucích) tanečníků, rozvoj a péče o pohybový aparát, růst koncentrace a sebekontroly. Organizace, řád, používání učebních osnov, přehled individuálního a kolektivního přístupu
b) rozbor struktury baletní hodiny, lekce, exercise ? pojmy, které spojujeme s důmyslnou sérií cvičení u tyče (a la barre) a na volnosti (au millieu). Rozbor se týká cvičení obsahující samostatné pohybové prvky nohou, paží, trupu, šíje a hlavy a tvoří pomyslnou abecedu klasického krokového kánonu. Jejich složení se nazývá odborně enchainement, což jsou systematicky promyšlené vazby, seřazené v určitém sledu. Význam každodenního procvičování, jímž prohlubuje tanečník za pomoci takto účelově osvojeného a vedeného stereotypu své schopnosti a kondici. Celý tento soubor znalostí a organizace pohybových pravidel tvoří gramatiku klasického tance ? techniku profesionálního tanečníka, umělce. Pro pedagogy jsou nezbytné praktické zkušenosti a rozmanité teoretické znalosti v tanečním umění, aby byl schopen svým účinným vedením připravit budoucího tanečníka k maximálnímu výkonu v duchu celé škály, kterou klasická taneční technika a škola klasického tance nabízejí.
c)posluchači se postupně seznamují se všemi pohybovými (krokovými) prvky a jejich řazením, aby podporovaly nácvik všech pohybových skupin a sloužily k podpoře rozsahu kloubního, svalového a šlachového aparátu nohou, paží a trupu. Důraz je zvláště kladen na formu k dosažení maximálního funkčního (technická dovednost) a estetického (tělesná krása) efektu. K dosažení formální pohybové zralosti (koordinace) jsou posluchači seznamováni s výčtem principů udržování vertikálních a horizontálních linií, dále se učí preferovat kvalitu na místo kvantity, logicky řadit technicky náročné prvky v jednotlivých vazbách a striktně dodržovat hudební tempo-rytmus. V každém provedení vyžadovat umělecký zjev a kinestetické vědomí (vědomí o umísťování těla a jeho partií v prostoru).
- Studijní materiály:
-
Mejová V., Bazarovová N.: Abeceda klasického baletu, Praha 1980.
Vaganovová, Agrippina: Základy klasického tance, Praha 1981.
Blasis, Carlo: Zákl. pojednání o teorii a praxi tanečního umění, Praha 1947.
Schorer, Suki: Suki Schorer on Balanchine Technique, 2000.
Au, Susan: Ballet & Modern Dance, London 1995.
Warren G. W.: Classical Ballet Technique, 1989.
Kirstein L., Stuart M.: The Classic Ballet, 1998.
Kensley L., Sinclair J.: A Dictionary of Ballet Terms, 1979.
Franklin E.: Dance Imagery, Human Kinetics, 1996,
Royce, Anya Peterson.: The Antropology of Dance, Bloomington 1977.
Copeland, Roger: What is Dance?, New York 1983.
Cohan, Selma Jeanne: Encyclopedie of Dance, New York, Oxford 1998.
Koegler, Horst: The Concise Oxford Dictionary of Ballet, Oxford 1977.
Dance Europe Magazin
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
přednáška, seminář
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
aktivity na přednáškáxh, seminářích
vypracování semestrální práce
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích, která je podmínkou k účasti na zkoušce. Zkouška písemná a ústní. Celkové hodnocení se skládá ze 60% z hodnocení aktivity na seminářích, 20% z písemné části zkoušky a 20% z ústní části zkoušky.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na přednáškách/seminářích, zpracování a prezentace seminární práce.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
-
Nejsou.
- Webová stránka předmětu:
- nejsou
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)