AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Hudební akustika

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
171HA
Název předmětu:
Hudební akustika
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
2/T
Typ předmětu:
Studijní plán Obor Hudební teorie (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Zvuková tvorba (Bc) – povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
Studijní plán Obor Hudební teorie (Bc) – 1. ročník
Studijní plán Obor Zvuková tvorba (Bc) – 2. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
zimní
Počet přidělených kreditů ECTS:
1
Garant předmětu:
Zdeněk OTČENÁŠEK
Jméno přednášejícího:
Vladimír FILA, Zdeněk OTČENÁŠEK
Cíle studia:

Rozšířit znalosti o zvukovém signálu ve funkci nositele hudební informace, jeho typologii a morfologii zejména s ohledem na jeho zpracování a umělou generaci

Způsob uskutečnění:

Interaktivní výuka.

Prerekvizity a korekvizity:

Základní znalosti z fyzikální a fyziologické akustiky

Doporučené nepovinné složky programu:

Nejsou.

Obsah předmětu:

Předmět hudební akustiky a její vztah ke zvukové tvorbě

Zvukový a hudební signál, přirozený a umělý, definice

Přenos hudebního signálu, typy přenosu, jeho osa a vazby

Podmínky subjektivní existence zvukového signálu, časové prahy vnímání zvuku

Objektivní a subjektivní vlastnosti signálu, vzájemné vztahy a závislosti

Časová a frekvenční doména signálu

Statické a dynamické pojetí signálu, definice tónu a hluku

Trojrozměrné zobrazení hudebního signálu

Rovina dynamická, časová obálka signálu, perkusní a neperkusní signál

Tranzientní a dokmitávací pochody, zakmitaný stav, dynamické fluktuace, tremolo

Rovina melodická, frekvence a okamžitá frekvence, harmonicita spektra, vibrato

Rovina harmonická, základní typologie zvukových signálů

Periodický signál a jeho frekvenční spektrum, modulované a kvaziperiodické signály

Nahodilé, tranzientní a kontinuální signály

Časově závislá spektra a jejich objektivní a subjektivní interpretace

Metody analýzy zvukového signálu v časové doméně, periodicita, korelace

Metody analogové frekvenční analýzy, pásmové filtry a jejich vlastnosti

Metody digitální frekvenční analýzy, DFT, FFT, wavelet, cepstrum

Antialiasing, váhování, průměrování spekter

Syntéza zvukového signálu, její definice a filozofie

Základní psychoakustické dimenze barvy zvuku ve vztahu k syntéze

Model generace přirozeného signálu, syntéza a re-syntéza

Statická a dynamická syntéza, lineární a nelineární metody syntézy

Součtové fourierovské a nefourierovské metody

Rozdílové metody, řízená filtrace komplexního signálu

Modulační metody, kruhová, frekvenční a parametrická modulace

Tvarové metody, nelineární tvarování, aproximace, segmentace

Metody fyzikálního a matematického modelování, ostatní metody zvukové syntézy

Studijní materiály:

Syrový, V. (2003), Hudební akustika, AMU Praha

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Přednáška.

Metody a kritéria hodnocení:

Absolvování ústní zkoušky.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:

U tohoto předmětu nejsou pracovní stáže zavedeny.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 25. 6. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet171HA.html