Hudební akustika
- Kód předmětu:
- 171HA
- Název předmětu:
- Hudební akustika
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 2/T
- Typ předmětu:
- Studijní plán Obor Hudební teorie (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Zvuková tvorba (Bc) – povinný předmět - Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- Studijní plán Obor Hudební teorie (Bc) – 1. ročník
Studijní plán Obor Zvuková tvorba (Bc) – 2. ročník - Semestr, kdy je předmět vyučován:
- zimní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 1
- Garant předmětu:
- Zdeněk OTČENÁŠEK
- Jméno přednášejícího:
- Vladimír FILA, Zdeněk OTČENÁŠEK
- Cíle studia:
-
Rozšířit znalosti o zvukovém signálu ve funkci nositele hudební informace, jeho typologii a morfologii zejména s ohledem na jeho zpracování a umělou generaci
- Způsob uskutečnění:
-
Interaktivní výuka.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Základní znalosti z fyzikální a fyziologické akustiky
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Nejsou.
- Obsah předmětu:
-
Předmět hudební akustiky a její vztah ke zvukové tvorbě
Zvukový a hudební signál, přirozený a umělý, definice
Přenos hudebního signálu, typy přenosu, jeho osa a vazby
Podmínky subjektivní existence zvukového signálu, časové prahy vnímání zvuku
Objektivní a subjektivní vlastnosti signálu, vzájemné vztahy a závislosti
Časová a frekvenční doména signálu
Statické a dynamické pojetí signálu, definice tónu a hluku
Trojrozměrné zobrazení hudebního signálu
Rovina dynamická, časová obálka signálu, perkusní a neperkusní signál
Tranzientní a dokmitávací pochody, zakmitaný stav, dynamické fluktuace, tremolo
Rovina melodická, frekvence a okamžitá frekvence, harmonicita spektra, vibrato
Rovina harmonická, základní typologie zvukových signálů
Periodický signál a jeho frekvenční spektrum, modulované a kvaziperiodické signály
Nahodilé, tranzientní a kontinuální signály
Časově závislá spektra a jejich objektivní a subjektivní interpretace
Metody analýzy zvukového signálu v časové doméně, periodicita, korelace
Metody analogové frekvenční analýzy, pásmové filtry a jejich vlastnosti
Metody digitální frekvenční analýzy, DFT, FFT, wavelet, cepstrum
Antialiasing, váhování, průměrování spekter
Syntéza zvukového signálu, její definice a filozofie
Základní psychoakustické dimenze barvy zvuku ve vztahu k syntéze
Model generace přirozeného signálu, syntéza a re-syntéza
Statická a dynamická syntéza, lineární a nelineární metody syntézy
Součtové fourierovské a nefourierovské metody
Rozdílové metody, řízená filtrace komplexního signálu
Modulační metody, kruhová, frekvenční a parametrická modulace
Tvarové metody, nelineární tvarování, aproximace, segmentace
Metody fyzikálního a matematického modelování, ostatní metody zvukové syntézy
- Studijní materiály:
-
Syrový, V. (2003), Hudební akustika, AMU Praha
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Přednáška.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Absolvování ústní zkoušky.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
-
U tohoto předmětu nejsou pracovní stáže zavedeny.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební teorie (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinný předmět další)