AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Studio rytmus a zvuk 5

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
173SRZ5
Název předmětu:
Studio rytmus a zvuk 5
Způsob ukončení:
zápočet
Rozsah:
1/T
Typ předmětu:
povinný předmět
Úroveň předmětu:
bakalářský
Ročník studia:
3. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
zimní
Počet přidělených kreditů ECTS:
3
Garant předmětu:
Daniel MIKOLÁŠEK, Tomáš ONDRŮŠEK
Jméno přednášejícího:
Daniel MIKOLÁŠEK, Tomáš ONDRŮŠEK
Cíle studia:

A/ Syntéza intelektuálního (matematického) a intuitivního přístupu při interpretaci polyrytmů, komplementárních rytmů a rytmicky či metricky vícevrstevných kompozic. Suverenita v souhře a exaktnost v rozdělení.

B/ základní vhled do principů vnímání hudby a rytmu v různých etnických oblastech.

C/ Zvuková kultura bicích nástrojů.

D/ Nalézání nových technických a zvukových možností. Schoponost Improvizace.

Rozvíjení vztahu k novému nástroji multipercussion, a výuka nových technik s tím souvisejícíc

Rozvoj tvořivosti, vynalézavosti, vyvíjení nových zvukových zdrojů.

Poznávaní širokého spektra soudobé hudby, forem jejího zápisu, stylu a experimentů. Nalézání a zvládnutí nových technik hry.

Poznávání základní literatury pro bicí a její sluchová analýza.

Rozvíjení citu pro zvuk.

Způsob uskutečnění:

Společné hodiny pro všechny studenty bakalářského studijního programu. Převážně kolektivní cvičení doplněná individuálními konzultacemi.

Prerekvizity a korekvizity:

Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.

Doporučené nepovinné složky programu:

Návštěva koncertů a poslech hudby nejen pro bicíé nástroje, vlastní projekty.

Obsah předmětu:

A/ Studium polyrytmů, simultánních rytmů, polymetriky a komplementárních rytmů. Jejich využití při improvizaci. Vyjádření rytmu tělem. Intelektuální přístup k interpretačnímu pojetí rytmických skladeb v hudbě 20. a 21. století.

B/ Studium entické hudby z hlediska rytmů a odlišností oproti evropskému přístupu ve vnímání času a jeho členění v hudbě (např. africké rytmy, gamelan)

C/ Kultura tvorby zvuku na tradiční bicí nástroje.

D/ Hledání nových zvukových možností bicích nástrojů.

Studijní materiály:

Stanislav Hojný: Etudy (výběr etud se zaměřením na polyrytmy)

J. Holland: Das Schlagzeug

J.Vasiljev: Imagination ? Bewegung ? Stimme

J. Vasiljev: E = mV

H. Vogt: Neue Musik nach 1945

U. Michels: Texte und Tafel zur Musik

Famoudou Konate: Rytmy západní afriky

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

A/ Individuální i kolektivní konzultace a pratkická cvičení. Studium polyrytmických etud. Amadindy. Sólová i kolektivní improvizace. Poslech a analýza ukázek.

B/ Poslech ukázek, nácvik specifických technik hry, spolupráce se specializovanými soubory.

C/ Konzultace a praktický nácvik tvorby zvuku včetně výběru nástojů, paliček, umístění nástrojů v sestavách, technické detaily ovlivňující zvuk (upevnění nástrojů a další zdánlivé malichernosti..)

D/ Poznávaní širokého spektra soudobé hudby, forem jejího zápisu, stylu a experimentů. Nalézání a zvládnutí nových technik hry.

Poznávání základní literatury pro bicí a její sluchová analýza. Praktické experimenty s materiály a jejich zvukovými možnostmi. Sólová i kolektivní improvizace.

Metody a kritéria hodnocení:

Iniciativa a tvůrčí přístup během celého semestru (hodnotí vyučující).

Jazyk, v němž probíhá výuka:
Pracovní stáže:

U tohoto předmětu nejsou pracovní stáže zavedeny.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 25. 6. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet173SRZ5.html