Dramaturgická tvorba 5
- Kód předmětu:
- 201DRA5
- Název předmětu:
- Dramaturgická tvorba 5
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 4/T
- Typ předmětu:
- povinný předmět
- Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- 3. ročník
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- zimní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 6
- Garant předmětu:
- Jan HANČIL
- Jméno přednášejícího:
- Jan HANČIL
- Cíle studia:
-
V bakalářském stupni by se měli posluchači dramaturgie a režie spolehlivě naučit, jakým způsobem přistupovat k dramatickému textu při přípravě inscenace. Důležité je, aby si osvojili základní teatrologické pojmy a kategorie (dramatická situace, obraz, symbol, jednání, chování, dialog, děj, kompozice, struktura, žánr atd.) a naučili se je prakticky používat. Základem každé dramaturgicko-režijní koncepce by mělo být svědomité a citlivé přečtení dramatického textu jako zásobárny informací pro jeho inscenování. Teprve po jeho důkladné analýze, pochopení všech historických konotací a prozkoumání individuální charakteristiky daného autora, by studenti měli pokročit k jeho interpretaci. Tak, aby text vidění z úhlu aktuálního tématu, nebyl ochuzen o žádnou podstatnou hodnotu. Na konci celého cyklu seminářů dramaturgie by měl být student schopen vypracovat jasnou dramaturgicko-režijní koncepci. A dramatický text literárně upravit tak, aby této koncepci odpovídal a zároveň respektoval autora. Přípravná fáze, dovršená výběrem týmu inscenátorů a hereckého obsazení, se pak stane solidní základnou pro vlastní režijní práci studentů.
- Způsob uskutečnění:
-
Kombinace seminářů a odborných cvičení, seminární práce a její obhajoba.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Znalost zadávané odborné literatury a probíraných typů dramatiky.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Sledování současné podoby českého a světového divadla, znalost novinek v oblasti dramatu i teoretické literatury.
- Obsah předmětu:
-
Předmět, v bakalářském stupni společný pro studenty dramaturgie i režie, je zaměřený teoreticky i prakticky. Jeho základem je rozvíjení schopnosti objevit, číst a analyzovat dramatický text, modelovat ideální inscenaci. V další fázi text interpretovat, akcentovat jeho aktuální témata a vypracovat vlastní dramaturgicko-režijní koncepci. Naučit se literárně upravovat text, aby co nejpřesněji odpovídal dané dramaturgicko-režijní koncepci, ale přitom respektoval umělecký styl autora. Stát se spoluautorem inscenace jakožto celistvé struktury a specifického systému. Chápat dramaturgii nejen jako praktickou službu jednotlivým inscenacím, ale jako tvůrčí disciplínu, která pomocí dramaturgického plánu ovlivňuje hledání a formování uměleckého programu činoherního divadla.
1) Výběr dramatického textu nebo literární předlohy pro dramatizaci.
2)Motivický rozbor a strukturální analýza textu.
3)Modelování ideální inscenace, respektující charakteristické znaky autorova stylu.
4)Interpretace zvoleného textu z hlediska aktuálního tématu.
5)Vytvoření dramaturgicko-režijní koncepce bakalářské inscenace..
- Studijní materiály:
-
Roman Ingarden: O poznávání literárního díla, Praha 1967, ev. od téhož autora Umělecké dílo literární, Praha 1989
Jan Císař: Základy dramaturgie 1 (Situace), Praha 1999
Jan Císař: Základy dramaturgie 2 (Postava)
Jaroslav Vostrý: Činoherní klub 1965-1972, Praktická dramaturgie, Praha 1996
Miroslav Procházka: Znaky dramatu a divadla, Praha 1988
Milan Lukeš: Umění dramatu, Praha 1987
J. L. Styan: Prvky dramatu, Praha 1964
J. L. Styan: Černá komedie, Praha 1967
Peter Szondi: Teória modernej drámy, Bratislava 1969
Jiří Levý: Umění překladu, Praha 1963
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Společné čtení a analýza textů, řízený dialog, dramaturgická spolupráce na autorských cvičeních, příprava projektu k bakalářským zkouškám, vypracování seminární práce a její obhajoba.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích, zpracování a průběžná prezentace dílčích tvůrčích úkolů, realizace klausurního tvůrčího projektu.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích, včasné plnění dílčích tvůrčích úkolů, minimálně 70% účast. Celkové hodnocení se skládá ze 30% z hodnocení aktivity na seminářích, 30% plnění dílčích tvůrčích úkolů a 40% klausurního tvůrčího projektu.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Pá 10:00–13:00 HANČIL J. Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 - Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) (hlavní předmět)