Inscenační tvorba 3
- Kód předmětu:
- 201IH3
- Název předmětu:
- Inscenační tvorba 3
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 20/T
- Typ předmětu:
- povinný předmět
- Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- 4. ročník
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 18
- Garant předmětu:
- Daniel HRBEK, Tomáš TÖPFER, Jan VEDRAL
- Jméno přednášejícího:
- Daniel HRBEK, Tomáš TÖPFER, Jan VEDRAL
- Cíle studia:
-
1. Schopnost přečíst a vyložit text
2. Schopnost vytvářet dramatický prostor
3. Schopnost tematizovaného pohybu v prostoru
4. Schopnost práce s danými okolnostmi a motivací jednání
5. Schopnost herecko-režijního rozehrání dramatické situace
6. Schopnost tvorby mizanscén
7. Schopnost fabulace a kompozice inscenačního celku
- Způsob uskutečnění:
-
Semináře, zkoušky, představení.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Profesionálně vybavená školní scéna, intenzivní spolupráce s katedrou
scénografie, produkce, případně dalšími pracovišti.Spolupráce s výrobou,
agenturami, médii.Externí spolupracovníci v návaznosti na typ připravované
inscenace. Spolupráce s dalšími ročníky oboru herectví KČD a KALD.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Sledování současné podoby českého herectví v repertoárovém divadle i alternativních projektech.
- Obsah předmětu:
-
Předmět zaměřený na systematický proces tvorby inscenace v podmínkách profesionálního divadla, na praktické ověřování získaných znalostí i dovedností a zvláště pak na rozvíjení schopností motivace hereckého jednání, práce s prostorem, včetně schopnosti pracovat s umístěním a pohybem herce v prostoru. Při vzájemné spolupráci studentů oborů režie,dramaturgie, herectví (případně i scénografie) na inscenačních úkolech je společným jmenovatelem rozvíjení a herecko-režijní rozehrání dramatické situace. Práce probíhá v následujících etapách:
:
1. Rozbor textu a inscenační záměr
2. Situace a vytváření dramatického prostoru
3. Pohyb a postavení v prostoru
4. Dané okolnosti a motivace jednání
5. Vztahy postav a rozehrání dramatické situace
6. Tvorba mizanscén a překážek jednání
7. Fabulování a kompozice inscenačního celku
Na základě rozboru textu a z něj vyplývajícího inscenačního záměru přistupují studenti k pojmenování jednotlivých situací a společně vytvářejí dramatický prostor. Prakticky se seznamují s možnostmi vyjádření vzájemných vztahů tematizovaným pohybem a postavením v prostoru. Nedílnou součástí je práce s danými okolnostmi a praktické prověřování motivace jednání. Hlavní náplní je režijně-herecké rozvíjení a rozehrání dramatických situací a tvorba odpovídajících mizanscén. Studenti se v závěru semestru dobírají záměrně komponovaného a tematizovaného inscenačního celku. Nedílnou součástí studia je reflexe dosažených výsledků.
- Studijní materiály:
-
Vostrý: Režie je umění
Císař J.,Štěpánek F.: Základy činoherní režie; IPOS; Praha 2000
Hořínek: Drama, divadlo, divák
Hořínek: O divadelní komedii
Brockett: Dějiny divadla
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Vytvoření celistvé postavy v daném inscenačním klíči a struktuře v procesu zkoušení, který se blíží podmínkám profesionálního divadla a probíhá pod supervizí pedagogů hlavních předmětů.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Hlavním kritériem je uměleckých výkon v absolventském představení s přihlédnutím k aktivitě a tvořivosti v jednotlivých fázích zkoušení..
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Herectví činoherního divadla (Mgr.) (hlavní předmět)