AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Scénická tvorba 3

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
201SCH3
Název předmětu:
Scénická tvorba 3
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
8/T
Typ předmětu:
povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
2. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
zimní
Počet přidělených kreditů ECTS:
4
Garant předmětu:
Marie GROSSMANNOVÁ-MÁLKOVÁ, Juraj DEÁK, Jaroslava ŠIKTANCOVÁ, Lukáš HLAVICA
Jméno přednášejícího:
Marie GROSSMANNOVÁ-MÁLKOVÁ, Juraj DEÁK, Jaroslava ŠIKTANCOVÁ, Lukáš HLAVICA
Cíle studia:

1. Schopnost přečíst a vyložit text a vytvořit dramaturgicko-režijní koncepci.

2. Schopnost analýzy dramatické situace a motivace jednání dramatických postav.

3. Schopnost vést a motivovat herce při režijně-hereckém rozehrávání situace.

4. Schopnost vytvářet a organizovat dramatický prostor.

5. Schopnost scénické stylizace a ozvláštnění.

6. Schopnost časoprostorového vyjádření smyslu dramatické situace prostřednictvím mizanscén.

7. Schopnost koordinace a kontroly všech prvků tvořících inscenaci a jejich sladění do jednotného tematizovaného celku.

Způsob uskutečnění:

Semináře, zkoušky, představení.

Prerekvizity a korekvizity:

Ovládání divadelní terminologie, znalost současného divadla.

Doporučené nepovinné složky programu:

Průběžné sledování novinek v oblasti divadla, inscenací, dramatických textů a odborné literatury, včetně periodik.

Obsah předmětu:

Předmět zaměřený na praktické ověřování získaných znalostí i dovedností a zvláště pak na rozvíjení schopností motivace hereckého jednání, práce s prostorem včetně schopnosti pracovat s umístěním a pohybem herce v prostoru. Při vzájemné spolupráci studentů oborů režie-dramaturgie, herectví (případně i scénografie) na inscenačních úkolech je společným jmenovatelem rozvíjení a herecko-režijní rozehrání dramatické situace.

1. Rozbor textu a inscenační záměr.

2. Situace a vytváření dramatického prostoru.

3. Pohyb a postavení v prostoru.

4. Dané okolnosti a motivace jednání.

5. Vztahy postav a rozehrání dramatické situace.

6. Tvorba mizanscén a překážek jednání.

7. Fabulování a kompozice inscenačního celku.

Na základě rozboru textu a z něj vyplývajícího inscenačního záměru přistupují studenti k pojmenování jednotlivých situací a společně vytvářejí dramatický prostor. Prakticky se seznamují s možnostmi vyjádření vzájemných vztahů tematizovaným pohybem a postavením v prostoru. Nedílnou součástí je práce s danými okolnostmi a praktické prověřování motivace jednání. Hlavní náplní je režijně-herecké rozvíjení a rozehrání dramatických situací a tvorba odpovídajících mizanscén. Studenti se v závěru semestru dobírají záměrně komponovaného a tematizovaného inscenačního celku. Nedílnou součástí studia je reflexe dosažených výsledků.

Studijní materiály:

Artaud, A.; Divadlo a jeho dvojenec; Herrmann, Praha 1994

Barba, A.; Slovník divadelní antropologie; Div. ústav, Lid. noviny; Praha 2000

Brecht, B.; Myšlenky; Čs. spisovatel; Praha 1958

Brockett, 0. G.; Dějiny divadla; Lidové noviny, Divadelní ústav; Praha 1999

Brook, P.; Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988

Brook, P.; Nitky času; Divadelní ústav; Praha 2004

Burian, E. F.; O nové divadlo; Praha 1946

Císař, J.; Člověk v situaci; ISV; Praha 2000

Císař, J.; Základy činoherní režie; Horizont; Praha 1984

Čechov, M.; O herecké technice; Divadelní ústav; Praha 1996

Efros, A.; Divadlo má láska; Panorama; Praha 1980

Efros, A.; Povolání - Režisér; Panorama; Praha 1986

Frejka, J.; Divadlo je vesmír; Divadelní ústav; Praha 2004

Grossman, J.; Analýzy; Čs. spisovatel; Praha 1991

Hilar, K. H.; O divadle; Divadelní ústav; Praha 2002

Hyvnar, J. ; Herec v moderním divadle; Pražská scéna; Praha 2000

Kraus, K. ; O divadle; Lidové noviny; Praha 1990

Pilátová, J. ; Jerzy Grotowski a teatr Laboratorium; PKS; Praha 1990

Stanislavskij, K. S.; Můj život v umění; Praha 1962

Vostrý, J.; O hercích a herectví; Achát; Praha 1998

Vostrý, J.; Režie je umění; AMU; Praha 2001

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Výběr, analýza a úprava dramatických textů, jejich obsazení a nazkoušení, popř. výtvarné řešení. Celý proces vrcholí v klauzurním představení, po kterém následuje jeho reflexe.

Metody a kritéria hodnocení:

Hodnocení probíhá na základě uměleckého výsledku klauzurních představení. Důležitou součástí je aktivní účast studentů v debatách na seminářích a invenční zapojení při zkouškách.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost K106
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)
DEÁK J.
15:00–18:00
(paralelka 1)
místnost K107
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)
DEÁK J.
15:00–18:00
(paralelka 1)
Út
St
Čt
místnost K106
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)
DEÁK J.
15:00–18:00
(paralelka 1)
místnost K107
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)
DEÁK J.
15:00–18:00
(paralelka 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 15:00–18:00 DEÁK J. Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Po 15:00–18:00 DEÁK J. Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Čt 15:00–18:00 DEÁK J. Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Čt 15:00–18:00 DEÁK J. Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 25. 6. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet201SCH3.html