AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Tvůrčí psaní 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
201TPS2
Název předmětu:
Tvůrčí psaní 2
Způsob ukončení:
zápočet
Rozsah:
2/T
Typ předmětu:
Studijní plán Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) – volitelný předmět
Studijní plán Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) – volitelný předmět
Studijní plán Herectví činoherního divadla (Mgr.) – volitelný předmět
Studijní plán Režie činoherního divadla (Mgr.) – volitelný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
předmět nemá určen ročník studia
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
1
Garant předmětu:
Jan VEDRAL
Jméno přednášejícího:
Jan VEDRAL
Cíle studia:

Cílem studia je rovíjení tvořivosti prostřednictvím psaného projevu zaměřeného takovým způsobem, že se jeho prostřednictvím mohou kultivovat studentovy/činy schopnosti rozvíjet příběh jak v obecné umělecké perspektivě jeho potenciálně symbolického (tematizovaného) podání, tak v souvislosti s jejich dramatickým citem a jeho kultivací.

Způsob uskutečnění:

Semináře, autorské kolokvium.

Prerekvizity a korekvizity:

Odevzdané texty (fabulované rozvinutí vlastního traumatického zážitku, dějová synopse vzniklá na základě převzatého syžetu s rozpracováním jedné vybrané situace, dramatizace krátkého vyprávění a další texty, jejichž náměty a zaměření vyplývají z individuálních předpokladů studentů/ek, které projevili/y při plnění předešlých zadání) a reflexe „cizích“ textů pomocí příslušných pojmů.

Doporučené nepovinné složky programu:

Průběžné čtení literatury, kterou studentům individuálně doporučuje pedagog.

Obsah předmětu:

Své literární vyjadřování rozvíjejí studenti/ky i v 2. semestru při práci na vlastních textech, v nichž se tentokrát zaměřují na fabulaci (rozvíjení příběhu). Při práci na těchto textech střídají/kombinují postup od (prožívané či spoluprožřívané) situace (např. při tvořivém fabulování vlastního traumatického zážitku) a od převzatého syžetu, tj. postup od „prožitku“ k fabuli a od daného (mytického, pohádkového atp.) příběhu k jeho (subjektivní) interpretaci vlastní fabulí, resp. přístup vyprávěcí (např. v podobě dějové synopse) s předváděcím (=evokace jednotlivé scény včetně dialogu), tj. „epické“ s „dramatickým“. Odevzdané texty se stávají předmětem interpretace, na níž se od počátku podílejí všichni studenti i studentky a kterou pedagog vede až k vyvození příslušných pojmů literární a divadelní poetiky, rozvíjených v rámci konfrontace vyprávění (diegeze) a předvádění (mimeze), narativity a performativity, syžetu a fabule, odvíjení (apriorně stanovené dějové linie) a rozvíjení (tj. motivace představující interpretaci převzatého příběhu při konkrétní fabulaci), dějopvých a mimodějových motivů, děje a kompozice atd.

Studijní materiály:

Jaroslav Vostrý: K divadelní podobě románu Zločin a trest, in: Činoherní klub 1965-1972 (Dramaturgie v praxi), Praha 1996, str. 87-99

Vladimir Propp: Morfologie rozprávky (v českém výboru Proppových studií, příp. samost. slovenské vydání)

Robert Scholes / Robert Kellog: Povaha vyprávění, Brno 2002

Materiály ke studiu režie a dramaturgie I (Obraz)

Viz též literaturu k předmětu Scénická propedeutika

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Studenti písemně zpracovávají zadaná témata a konkrétní úkoly a interpretují je. Pedagog jim na konkrétním materiálu vysvětluje pojmy a zákonitosti struktury.

Metody a kritéria hodnocení:

Kredity jsou uděleny na základě výsledků autorské tvorby a aktivity na seminářích.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 25. 6. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet201TPS2.html