Základy postmoderní dramaturgie 2
- Kód předmětu:
- 201ZPD2
- Název předmětu:
- Základy postmoderní dramaturgie 2
- Způsob ukončení:
- zápočet
- Rozsah:
- Typ předmětu:
- Studijní plán Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) – volitelný předmět
Studijní plán Režie činoherního divadla (Mgr.) – volitelný předmět - Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- předmět nemá určen ročník studia
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 1
- Garant předmětu:
- Jan VEDRAL
- Jméno přednášejícího:
- Jan VEDRAL
- Cíle studia:
-
Cílem přednášek a rozborových seminářů je seznámit studenty jednak s teoretickými východisky reflexe tzv. postmoderního divadla, jednak s tvorbou a klíčovými díly evropských a českých divadelníků, pod etiketu postmoderny zahrnovaných:
1.Představit studentům holistický dramaturgický přístup k textům a textovým artefaktům či konceptům soudobého „postdramatického divadla“.
2.Seznámit studenty s problematikami času, prostoru, kauzálně temporálního principu sestavování děje, s problematikou synchronicity v soudobém umění, aplikovat toto poznání ve vztahu k dramatu.
3.Rozborem kanonických dramatických děl, analýzami některým produkcí postdramatického divadla a případovými reflexemi některým soudobých divadelních textů zprostředkovat studentům možnosti a limity dramaturgické práce v postmoderním divadle.
- Způsob uskutečnění:
-
Přednášky a audiovizuální projekce s návaznými rozborovými semináři.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Orientace v současné dramatické tvorbě odpovídající úspěšně absolvovanému bakalářskému stupni studia.Schopnost analýzy textu a inscenace.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Sledování progresívnívh tendencí v oblasti divadla, filmu a literatury.
- Obsah předmětu:
-
Předmět určený pro studenty mgr. stupně režie a dramaturgie otevírá problematiku tzv. postmoderního divadla z hlediska dramatické tvorby. Prostřednictvím analýzy chronotopu, temporality, kauzality a synchronicity dramatu jsou studenti seznámeni s teoretickými východisky činnosti dramaturga v tzv. postdramatickém divadle. Rozbory časoprostoru některých kanonických dramatických děl předcházejí analýzám soudobé dramospisby.
1.Příběh a smysl, předvádění příběhů, drama a divadlo.
2.Tzv. krize příběhů, příběh v postmoderně. (Lehmann, Sarazac, Müller, Kantor, Wilson, Marthaler, Krekatör)
3.Příběh a chronotopos, havárie chronotopu v realitě (moderní psychologie) a v dramatu.
4.Proměna chronotopu jako látka kanonického dramatu (Aischylos, Shakespeare, Calderon)
5.Dění a trvání ? problematika chronotopu v moderně (Strindberg, Ionesco, Beckett).
6.Krize fabule, situace a postavy, intersubjektivní dramatika, chaotologie, kauzalita a synchronicita (Dürrenmatt, Kane, Mayenburg).
Předmětem zkoumání jsou proměny „funkcí dramaturgie“ v takových divadelních projevech, a to zejména s ohledem na „postdramatické“ paradigma vztahu literatura a divadelní dílo. Zkoumána bude rovněž „dekonstrukce“ aristotelské koncepce dramatu, proměny koncepcí příběhu, děje, situace a dramatické postavy, problematika chronotopu, kauzality, synchronicity a dalších fenoménů souvisejících s vývojem soudobého dramatu.
- Studijní materiály:
-
Aristoteles: Poetika
Carriére, Jean-Calude: Vyprávět příběh. Praha 1995
Deleuze, Gilles: Bergsonismus. Praha 2006
Esslin, Martin: Theatre of the absurd. Londýn 1961
Etlík, Jaroslav: Divadlo jako zakoušení. In Divadelní revue 1/1999
Freyteag, Gustav: Technika dramatu. Praha 1944
Heidegger, Martin: Bytí a čas. Praha 1996
Jung, Carl Gustav: O synchronicitě. In Jung,V.G.: Výbor z díla, svazek II, Brno 1997
Lehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava 2007
Prigogine, Ilya, Stegnersová, Isabele: Řád z chaosu. Praha 2001
Ricoeur, Paul: Čas a vyprávění, 3 svazky. Praha 2000, 2002,2007
Syřišťová, Eva: Puklý čas a smích absolutní vlády. Brno 2005
Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Praha 1986
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Přednášky kombinované s projekcemi a semináři.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Aktivní účast na rozborových seminářích, 60% účast na přednáškách, vlastní esej k problematice (rozbor postdramatického díla) a rozprava o ní.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Režie činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)